Problemele de la Forum Center și planul de rentabilizare a activității

forum 1 *Interviu cu Gheorghe Căescu, directorul Locativ Serv *Începând cu luna septembrie, Mall Forum Center și Sala Polivalentă au un nou administrator, Locativ Serv, societatea Consiliului Local Piatra Neamț

Administrarea clădirii Mall Forum Center, locul unde au fost adunate serviciile publice din municipiu, dar unde există și câteva spații comerciale, a fost scoasă la licitație de Primăria Piatra Neamț în luna iulie, după ce conducerea și-a dat seama că, în ciuda tuturor eforturilor financiare, nu mai făcea față costurilor de întreținere. Licitația a fost câștigată de Locativ Serv, societate a Consiliului Local Piatra Neamț, cea care administrează și fondul locativ al municipalității.

Înstrăinarea Forum Center din administrarea Urban a avut ca scop creșterea gradului de ocupare a spațiilor din mall și asigurarea costurilor pentru întreținerea clădirii. Cum serviciile publice sunt degrevate de plata chiriei, singura șansă pentru atragerea de venituri rămâne închirierea spațiilor către mediul privat. Pentru a face așa ceva, primul pas constă în remedierea problemelor constatate în lunile de vară de orice nemțean care a intrat în clădirea Forum Center – scări rulante nefuncționale, spații prea mari pentru a fi rentabile și curățenie îndoielnică.

„Această clădire trebuie să reprezinte orașul și trebuie făcute multe lucruri pentru a ajunge să facem o asemenea declarație“

Reporter (Rep.): În ce stadiu ați preluat clădirea Mall Forum Center și ce schimbări majore v-ați propus pentru a o face rentabilă?

Gheorghe Căescu (Ghe. C.): Eu consider clădirea Mall Forum Center ca fiind una extrem de importantă pentru municipiului Piatra Neamț, pentru că pe aici trece fiecare cetățean din municipiu: tinerii de 14 ani trebuie să-și facă buletinul, alții vin ca să și-l reînnoiască, sunt oameni care trebuie să-și facă un pașaport, să-și înregistreze o mașină sau să dea examen pentru a deveni șoferi și așa mai departe. Din acest motiv, consider că această clădire trebuie să reprezinte orașul și trebuie făcute multe lucruri pentru a ajunge să facem o asemenea declarație.

Locativ Serv a preluat de la 1 septembrie în serviciu de administrare această clădire, care se găsește astăzi într-o revizie generală, de la intrare până la ieșire. Această revizie nu se referă numai la partea de confort vizual, ci și la strategia de închiriere, la strategia de promovare și, în final, la eficientizarea activității. Această clădire trebuie să fie eficientă, nu trebuie să piardă bani.

Noi nu am preluat-o cu datorii de la Urban. Dacă a fost rentabilă sau nerentabilă, aceasta a fost problema societății Urban. Eu am luat-o de la zero și merg înainte. În noua conjunctură, în care proprietarul este Primăria Piatra Neamț și Locativ Serv este administratorul, în trei-patru luni de zile, activitatea acestei clădiri trebuie să fie pe profit și asta ar fi o mare victorie.

Rep.: Ce presupune revizia legată de confortul vizual?

Ghe. C.: Ne-am întocmit deja un plan pentru revizia generală și am început deja să îndeplinim o parte din sarcini. Primul pas este reabilitarea vizuală. Am reparat deja scările de la intrare, pentru că săreau plăcile, au fost înlăturate afișele de pe pereți, a fost modernizată partea de climatizare a clădirii. Fiind o clădire relativ ermetică, partea de climatizare este foarte importantă. La această oră, sistemul de climatizare funcționează, după ce l-am reparat. Continuăm cu pregătirea sistemului de încălzire pentru perioada iernii.

„Scările rulante n-au funcționat pentru că nu aveau autorizație de funcționare de mai bine de un an de zile“

Rep.: Am observat că scările rulante nu funcționează nici în acest moment? Care este cauza și cum remediați problema?

Ghe. C.: Suntem avansați în ceea ce privește intrarea în legalitate cu scările rulante, o mare problemă a acestei clădiri. Avem o firmă care le repară în vederea autorizării funcționării lor. Aceste scări n-au funcționat pentru că nu erau autorizate de mai bine de un an de zile. După ce le facem revizia și reparațiile de rigoare, vom chema ISCIR Bacău pentru a fi autorizate. Sperăm ca în maxim 30 de zile ele să funcționeze. Primul impact pe care-l au oamenii care intră în această clădire sunt aceste scări, care în prezent sunt folosite ca o scară normală, doar că sunt mult mai incomode pentru oameni din cauza înălțimii treptelor.

Rep.: Sunt sute de oameni care intră zilnic în această clădire și, fără o igienizare corespunzătoare, ar putea deveni ușor un focar de infecție. Ce măsuri ați luat sau aveți în vedere în acest sens?

Ghe. C.: Am reparat grupurile sanitare în totalitate, ca să arate ca niște grupuri sanitare ca pentru o clădire de mall. Am cheltuit în acest sens, din bugetul Locativ Serv, peste 3.500 de lei. Și ne-am asigurat că vor fi în permanență curate.

Am dotat această clădire cu pubele de gunoi. Când am preluat-o, nu era nici un coș de gunoi și cred că de aceea unii oameni mai aruncau resturile pe jos. Acum avem coșuri de gunoi și lângă scările rulante, cât și pe cele de la capetele clădirii.

Sunt două femei de serviciu care se ocupă de igienizare, după un grafic de dinainte stabilit, și răspunderea este individuală. Vreau să facem totul ca într-o companie privată.

Am închis partea de intrare în clădire dinspre piață, pentru că intrau foarte mulți oameni care foloseau Forum Center ca o toaletă publică. Totodată, facem curățenie și în jurul clădirii, pentru că aici se aduna o mulțime de oameni ai străzii.

„Pentru chiriași, un tarif fix, de 3,5 euro pe metrul pătrat, plus utilități“

Rep.: Spuneați că această clădire poate să devină eficientă numai prin atragerea de chiriași noi. În ce stadiu sunteți la acest capitol al reorganizării?

Ghe. C..: Am refăcut toate contractele cu chiriașii din clădire. Chiriașii trebuie priviți la fel. Chiriile din această clădire erau foarte diferențiate. Noi am găsit un sistem prin care pornim de la un tarif fix, de 3,5 euro pe metrul pătrat, plus utilități, la care se adaugă sau se scade procentual, în funcție de poziția spațiului închiriat față de intrarea sau de ieșirea din clădire sau de dimensiunea suprafeței închiriate. Dacă e într-o zonă cu trafic mai mare, au o chirie mai mare cu 10-20%, dacă închiriază o suprafață mai mare, de sute de metri, atunci au o chirie mai mică cu 10-15%. Acest sistem se aplică tuturor și, în acest fel, nu există diferențe foarte mari între chiriași. Toți au aceleași drepturi.

Am încheiat deja contracte noi și mai avem și cereri, iar, în prezent, am reușit să ajungem la un grad de închiriere de 81%. Vrem să ajungem la închirierea totală a clădirii, astfel încât să asigurăm achitarea integrală a utilităților. Valoarea chiriilor a fost propusă Consiliului Local și au deja aprobarea celor din Consiliu pentru că vrem să se respecte ca o lege. În acest fel va crește gradul de ocupare al mall-ului, devenind rentabil, iar chiriile de aici se transferă în totalitate Primăriei Piatra Neamț.

„Ultimul etaj vrem să-l dăm în folosință Organizațiilor Neguvernamentale“

Rep.: Aveți în vedere și o reorganizare a spațiilor sau veți păstra actuala structură?

Ghe. C.: Avem fostul spațiu al Poștei, care are 500 de metri și nimeni nu închiriază o astfel de suprafață. Am propus Primăriei și am deja avizul favorabil pentru a compartimenta în șapte spații mai mici. Avem deja trei cereri pentru acele spații mai mici.

Etajul întâi este destinat celor care comercializează mobilă și vrem să facem tot posibilul ca acel etaj să fie recunoscut și ca, atunci când cineva caută mobilă, să știe că poate veni aici și că găsește 20 de firme de unde să-și aleagă.

Etajul al doilea este dedicat serviciilor publice. Tot aici se vor muta de la ultimul nivel cei de la Evidența Populației, în așa fel încât toate serviciile publice să fie la un singur etaj și să aibă și condiții mai bune, pentru că la ultimul nivel, vara este foarte cald și vin sute de oameni. Primăria a aprobat deja proiectul pentru mutat Evidența Populației la etajul al doilea.

Ultimul etaj vrem să-l dăm în folosință Organizațiilor Neguvernamentale (ONG) pentru a-și face birouri. Prin lege, ONG-urile pot primi spații cu chirie zero, dar cu plata utilităților. Aici vor avea sediul social, deoarece activitatea lor, în mare parte, presupune deplasare pe teren. Alegem această variantă deoarece, la ultimul etaj, va fi foarte greu să creăm un confort termic corespunzător, astfel încât spațiul să devină atractiv și pentru alt gen de activități.

„Poate cu 50.000 de lei, acest mall va deveni eficient“

Rep.: Ați făcut și un calcul estimativ al investițiilor care mai trebuie făcute?

Ghe. C.: Consider că acest mall are aproape tot ce-i trebuie, doar că nu era întreținut, organizat și eficientizat. Nu vorbim de sume exorbitante ce trebuie investite. Poate cu 50.000 de lei, acest mall va deveni eficient.

Până acum vorbim de investiții mici, făcute de Locativ Serv și Primărie. Valorile mai mari vor fi atunci când se vor face compartimentările spațiilor și pe partea de revizie și de punere în funcțiune a scărilor rulante.

„Sala Polivalentă produce și bani, dar și imagine municipiului Piatra Neamț“

Rep.: Ce planuri aveți cu privire la Sala Polivalentă?

Ghe. C.: Sala Polivalentă am preluat-o într-o stare foarte bună. Nici nu se poate compara cu stadiul în care era Forum Center. Aici am făcut mici reparații, dar în rest lucrurile sunt bune.

Sala are un caracter social puternic pentru că Primăria, prin diferite Hotărâri ale Consiliului Local, pentru a sprijini sportul local, acordă echipelor nemțene Sala Sporturilor cu titlu gratuit pentru antrenamente și evenimente. Astfel, Sala Polivalentă produce și bani, prin închirierea către cei din privat, dar și imagine municipiului Piatra Neamț, prin echipele locale care o folosesc.

„Am propus celor din Consiliul Local majorarea la 400 de lei/ora pentru închirierea Sălii Mari“

Rep.: Spuneați că Polivalenta aduce și bani prin închirierea către privat. Cine și pentru ce fel de activități poate să închirieze?

Ghe. C.: În prezent, în Sala Mică de la Polivalentă, au loc atât antrenamentele și meciurile echipelor locale, cât și antrenamente de tenis sau de minifotbal și spațiul este ocupat de dimineața până seara. Pentru tenis închiriem, cu 20 de lei/ora, atât firmelor din domeniul privat, cât și cetățenilor care vor să vină să joace aici. Pentru a putea închiria, cei care doresc se pot duce la Sala Polivalentă, unde vor depune o cerere și vor achita taxa. Avem cereri mai mult decât putem noi să asigurăm în intervalul orar 8.00-22.00.

La Sala Mare, costurile sunt mari, iar, în prezent, se percepe o chirie de 50 de lei ora pentru evenimente – spectacole și întruniri. Am făcut o propunere celor de la Consiliul Local și sper să se aprobe în ședința de luna asta pentru a majora la 400 de lei/ora.

Andreea AMARIEI