Peste 1.000 de reclamații la Protecția Consumatorilor

opc* Cele mai multe nemulțumiri acuză prestări servicii de proastă calitate * Majoritatea amenzilor acordate anul trecut au avut drept cauză produsele alimentare neconforme

Nemțenii au depus la Comisariatul pentru Protecția Consumatorilor din Neamț 1.043 de sesizări și reclamații pe parcursul anului trecut, 62% dintre plângeri având ca subiect prestările de servicii care le sunt „servite“ la costuri exorbitante. Consumatorii nemulțumiți reclamă nerespectarea prevederilor legale la produse și servicii din toate domeniile – alimentare, utilități, telefonie, transport, îmbunătățire condiții de locuit, poștă și comunicații, transport, îmbrăcăminte și încălțăminte.

În 7% dintre petiții era reclamată calitatea îndoielnică a unor produse alimentare, iar în 31% dintre situații s-au făcut sesizări care privesc produsele nealimentare.

„Cetățenii reclamă chiar și aspecte care exced sferei de competență atribuite de lege instituției noastre – din domeniul medical-sanitar, din domeniul activității primăriilor, pensionare, contracte de muncă. În această situație, fie sunt consiliați către care instituție să se îndrepte, fie, în situații deosebite de vârstă, de distanța de unde vine cetățeanul, sunt înregistrate și redirecționate, după caz. La finalul anului 2015, CJPC Neamț s-a înregistrat cu 1.013 sesizări și reclamații închise, din cele 1.043 înregistrate, dintre care cu soluționare pozitivă 60,05% , redirecționate către alte instituții 8,50%, cu soluționare nefavorabilă 20,50%, clasate sau retrase din lipsa documente doveditoare – 10,95%. Din totalul proceselor verbale întocmite de comisarii CJPC Neamț în anul 2015, cele mai multe au evidențiat lipsa conformității produselor sau serviciilor privind produsele alimentare, respectiv 739“, a precizat Natalia Hrușcă, șefa CJPC Neamț.

Pe parcursul anului trecut, Comisariatul Neamț a realizat și acțiuni de informare, educare și consiliere a consumatorilor pentru stimularea capacității de autoprotecție individuală și asociativă a consumatorilor, în completarea protecției directe oferite de instituțiile statului.  Asigurarea de sprijin și consultanță prin si pentru organizațiile neguvernamentale de consumatori este una dintre prioritățile instituției, materializate prin activități în parteneriat, cum ar fi organizarea Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor – 15 Martie, încheierea de parteneriate cu instituții de învățământ, respectiv organizarea fazei județene a Concursului școlar anual „Alege! Este dreptul tău!“ în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean, activități de informare colectivă pe teme de protecția consumatorilor la licee din județ, acordarea de consultanță în vederea derulării unor programe de către ONG -uri, la solicitarea acestora, pentru informarea și educarea consumatorilor.

Pentru asigurarea activității de supraveghere și control, în timpul anului 2015, comisarii CJPC Neamț au desfășurat un număr de 2.602 acțiuni, în creștere față de anul 2014, când s-au desfășurat un număr de 2.520 de acțiuni. Pentru nerespectarea prevederilor legale de către operatorii economici verificați, în 1.893 cazuri au fost întocmite procese-verbale de constatare a contravenției, prin care au fost aplicate sancțiuni pecuniare în valoare de 1.651.750 lei, cu încasarea operativă a valorii totale de 388.650 lei.

Potrivit competențelor, odată cu aplicarea sancțiunilor, au fost dispuse și măsuri complementare de oprire temporară până la remedierea deficiențelor sau oprire definitivă de la comercializare pentru produsele și serviciile cu neconformități astfel încât să se asigure limitarea prejudicierii consumatorilor.

Valoarea mărfurilor neconforme identificate de comisarii CJPC Neamț și oprite definitiv de la comercializare a fost de 52.281 lei, din care produse în valoare de 10.418 lei au fost distruse.

Geanina NICORESCU