Pacienți cu rețete gratuite întorși de la farmacie din cauza blocajului informatic al cardului

card* Dr. Mihaela Covrig acuză CNAS-ul de iresponsabilitate din cauza proastei funcționări a sistemului de validare a serviciilor cu cardul de sănătate * Asistenții medicali au ajuns să lucreze noaptea ca să urce în sistem rețetele eliberate off-line

 Medicii de familie acuză Casa Națională a Asigurărilor de Sănătate (CNAS) de iresponsabilitate în asigurarea sănătății pacienților, prin proasta gestionare a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate din Romania (PIAS). Dacă acum două zile CNAS anunța că platforma este indisponibilă datorită unor probleme tehnice, iar până la remedierea problemelor tehnice serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale se acordă în regim off-line, ieri sistemul a funcționat cu intermitențe, aducându-i în pragul disperării pe prescriptori, dar și pe bieții pacienți care nu au avut posibilitatea să-și ridice medicamentele gratuite ori compensate. „Am avut pacienți care s-au întors de la farmacii cu rețetele neonorate pentru că sistemul de preluare a datelor era blocat și unii farmaciști nu-și mai asumă responsabilitatea de a elibera medicamente off-line. Am bolnavi cu pensii mici, de 400 de lei, care nu au bani pentru medicamente. Și-au cumpărat câte un blister, să nu întrerupă tratamentul. E îngrozitor ce se întâmplă. Eu, cel puțin, mă sufoc de indignare! Așa ceva nu este normal, Casa Națională de Sănătate ne ia nouă pâinea de la gură și pacienților noștri. Au ajuns asistenții să vină la cabinet noaptea, între orele 23 și 1 ca să introducă datele în sistem, pentru validarea serviciilor. Astăzi, 8 noiembrie, sistemul nu a validat serviciile, dar rețetele – da, însă foarte greu. Sunt foarte mari problem cu transmiterea datelor. Cei de la Casa Națională au promis că vor emite un ordin ca în loc de 72 ore lucrătoare să se poată face validarea până la sfârșit de trimestru. Dar ne duce cu vorba“, ne-a declarat dr. Mihaela Covrig, președinte al Asociației Medicilor de Familie din Neamț.

Pe 7 noiembrie, CNAS transmitea, printr-un comunicat de presă, că, „pentru transmiterea și validarea serviciilor acordate în această perioadă sunt aplicabile dispozițiile art.199-202 din HG 161/2016, cu modificările și completările ulterioare și ale art. 361-364 din HG 206/2015, cu modificările și completările ulterioare; în acest sens, până la termenul de raportare a activității lunare pentru perioada în care au fost constatate întreruperi în funcționarea PIAS, președintele CNAS va emite ordin, conform prevederilor legale mai sus menționate“.

Medicii de familie sunt, însă, extreme de indignați de nefuncționarea corespunzătoare a sistemului PIAS. Reclamă că nu li se validează serviciile efectuate, nu pot elibera rețete în sistem online, că nu se poate face raportarea serviciilor medicale pentru luna octombrie, nu se poate elibera decontul serviciilor efectuate, nu se pot factura serviciile pentru cei care au reușit totuși să își raporteze serviciile, medicii continuă să piardă nopțile încercând să valideze munca lor de peste zi și să urce în sistem rețetele eliberate offline, iar după cum sublinia dr. Covrig, tot ce nu se rezolvă în aceste zile, se reportează pentru zilele în care sistemul se va reporni, ceea ce va dubla volumul de muncă, în situația în care sunt limitați la numărul de consultații, atât fizic cât și informatic.

Constatăm că nu există un dialog cu CNAS și că orice încercare a noastră de a crea un mediu accesibil pentru consultații se lovește de un zid. Practic, din cauza nefuncționării PIAS, CNAS împiedică dreptul la servicii medicale al oricărui pacient român. Lipsa de asumare a devenit astfel o obișnuință. Realitatea obiectivă confirmă: CNAS nu este capabilă să își asume buna funcționare a PIAS, mentenanța acesteia și prin urmare, nici validarea serviciilor medicale. De aceea, solicităm emiterea unui ordin al CNAS care să acopere perioada de nefuncționare pentru validarea serviciilor efectuate de medicii de la toate nivelurile. În afara riscurilor evidente ca medicii sa nu poată primii contravaloarea serviciilor medicale efectuate în aceste perioade de blocare, rămâne o certitudine faptul că nefuncționarea PIAS a generat un stres de neimaginat oricărui doctor care este obligat să o folosească. Sistemul în sine, în loc să ușureze munca profesioniștilor din sistem, o face aproape imposibilă. CNAS uită zilnic că avem de-a face cu oameni bolnavi care nu pot beneficia de drepturile lor elementare la sănătate“, a transmis Societatea Națională de Medicina Familiei (SNMF) și Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie (FNPMF), organizații reprezentative ale medicilor de familie din România, în numele celor pe care îi reprezintă și solicită Ministrului Sănătății și prim-ministrului să ia atitudine fermă privind competența CNAS de a gestiona sistemele informatice.

Geanina NICORESCU