- Hotărârea vizează creşterea siguranţei elevilor
- „Au mai existat asemenea propuneri şi în anii trecuţi, însă elevii au respins uniforma”, a spus prof. Luminiţa Moscalu, directoarea Liceului de Arte „Victor Brauner”
Elevii vor fi nevoiţi să poarte ecusoane, uniforme sau eşarfe, ca semne distinctive, pentru creşterea siguranţei lor. Decizia aparţine Ministerului Educaţiei, fiecare unitate de învăţământ urmând să stabilească pentru elevi cel puţin un semn distinctiv.
Potrivit noului Regulament de organizare şi funcţionare a unităţilor din învăţămânul preuniversitar,
Consiliul profesoral din fiecare şcoală trebuie să consulte reprezentanţii părinţilor şi ai elevilor, aceştia urmând să aleagă semnul distinctiv. Semnele distinctive vor fi comunicate Poliţiei şi Jandarmieriei din judeţul respectiv sau din Capitală, după caz.
„Elevii sunt cei care vor decide în ce va consta acest semn. Eu voi consulta Consiliul Elevilor, alcătuit din reprezentanţi ai claselor V – XII, urmând ca aceştia să-şi spună părerea. Au mai existat asemenea propuneri şi în anii trecuţi, însă elevii au respins uniforma, care le amintea de constrângerile vechiului regim. E o idee greşită, pentru că, în Occident, elevii sunt onoraţi să poarte o anumită uniformă care face trimitere la unitatea şcolară unde aceştia învaţă. Din păcate, noi avem încă sechele din perioada de tristă amintire, când uniforma era obligatorie”, ne-a declarat directoarea Liceului de Arte „Victor Brauner”, prof. Luminiţa Moscalu.
„Sunt 100% de acord cu obligativitatea uniformei. De cele mai multe ori, părinţii lasă la latitudinea copiilor alegerea vestimentaţiei destinată şcolii, ei nefiind acasă la ora la care copiii pleacă la cursuri. În consecinţă, mare parte dintre elevi au tendinţa să abordeze o ţinută indecentă, vulgară, care nu se potriveşte cu spaţiile de învăţământ. O uniformă modernă, dar în acelaşi timp, decentă cred că este o alegere bună”, spune mămica unui elev de gimnaziu.
De asemenea, regulamentul prevede constituirea unei Comisii pentru prevenirea şi combaterea violenţei în fiecare şcoală, care să facă demersuri privind reducerea fenomenului violenţei în mediul şcolar, colaborând în acest sens cu autorităţile administraţiei publice locale şi cu reprezentanţii Poliţiei şi ai Jandarmeriei.
Totodată, în fiecare şcoală, se stabilesc, potrivit regulamentului, condiţiile de acces pentru personal, elevi şi vizitatori.
Regulamentul şcolar prevede si care sunt actele de violenţă ce pot fi săvârşite în şcoli, de la violarea secretului corespondenţei (accesarea fără consimţământul persoanei a calculatorului, telefonului mobil etc.), discriminare, insulte şi ameninţări grave şi repetate şi lăsarea fără ajutor sau lăsarea fără ajutor prin omisiune de înştiinţare, la violenţe fizice.
Introducerea unor persoane străine în incinta şcolii, alarma falsă, incendierea şi tentativă de incendiere, introducerea armelor în spaţiul şcolar, dar şi consumul sau traficul de alcool sau stupefiante în şcoală sunt considerate atentat la securitatea unităţii şcolare.
O altă comisie catre trebuie să funcţioneze în fiecare şcoală este aceea pentru prevenirea şi combaterea discriminării şi promovarea interculturalităţii, potrivit aceluiaşi regulament şcolar.
Irina NASTASIU