Un cazan de nereguli în cantinele școlare

*Nici bucătăriile căminelor de copii sau bătrâni nu stau mai pe roze

* Superofertă – norme de hrană stabilite după ureche, tarife neafișate, produse expirate

Consecinţă directă a scandalului iscat la Şcoala 10 pe tema mâncării servite copiilor, prefectul a dispus control în toate unităţile publice din judeţ ce funcţionează în domeniile sănătate, asistenţă socială şi educaţie.

Rezultatele i-au lăsat un gust amar prefectului George Lazăr, conform propriei declaraţii.

Comisia mixtă formată din reprezentanţi ai Prefecturii Neamţ, Direcţia Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor şi Direcţia de Finanţe a constatat o serie de nereguli privind modul în care este asigurată hrana pentru beneficiari- elevi, copii şi bătrâni asistaţi în centre de stat, bolnavi- în cadrul celor 13 instituţii publice din judeţ controlate la sfârşitul lunii trecute.

Comisia de control a verificat provenienţa materiilor prime şi a produselor finite, recepţia şi depozitarea acestora, igiena manipulării (a spaţiilor, echipamentelor şi igiena personală a angajaţilor), prepararea gustărilor şi mâncărurilor gătite şi servirea acestora.

* Norma de hrană, stabilită în doru’ lelii

„Referitor la organizarea activităţii de asigurare şi atribuire a hranei către pacienţi la toate centrele verificate  s-au constatat două nereguli de ordin general, care pot avea un impact atât social cât şi economic”, accentuează comisia de control în Raportul înaintat prefectului de Neamţ. „Pentru stabilirea normei de hrană zilnică, nu este individualizată asumarea responsabilităţii în scris de către medicii de specialitate, în funcţie de diagnosticul, vârsta sau gradul de handicap identificat în fiecare entitate. Această operaţiune faptic se realizează de către asistentul de serviciu, administrator şi bucătar. Din punct de vedere legal, această operaţiune trebuie evidenţiată clar printr-o procedură scrisă şi menţionată în fişa postului la fiecare persoană responsabilă în funcţie de specialitatea acestuia. În situaţia în care nu există medici de specialitate în fiecare entitate, se pot externaliza serviciile prin Consiliul Judeţean, iar medicul sau directorul coordonator să asigure punerea în aplicare a acestor reţete. Mai mult decât atât, alocaţia de hrană zilnică nu este diferenţiată pe boli sau pe vârste, stabilindu-se un prag valoric general pentru toţi, ceea ce nu este corect. De exemplu este cunoscut faptul că un bolnav neuro psihic consumă aproape dublu pe zi alimente, iar un copil la fel consumă diferit faţă de un adult sau un vârstnic”.

* Tarife secrete

În Raportul final au fost consemnate destule nereguli scoase la iveală de inspectorii care au luat la puricat bucătăriile: „Nu este afișată lista meniu; în lista meniu nu sunt înscrise gramajele/ porție pentru fiecare preparat culinar servit şi nu poartă viza cadrului medical şi a conducătorului unității; în magazia de materii prime au fost identificate produse din carne (pulpe pui), în stare congelata, fără etichete de prezentare in limba romana care să cuprindă principalele elemente de identificare si caracterizare a produsului, fără denumire şi adresă importator/ distribuitor; carcasa de porc achiziționată în stare refrigerata şi congelată ulterior în unitate, fără nici un element de identificare si caracterizare; sarea iodata preambalată cu data limită de consum expirată; blocul alimentar nu este prevăzut cu mijloc de măsurare şi control verificat metrologic; la produsul margarină, în caserole de 500 grame, nu se respectă temperatura de depozitare indicată de producător; inexistenta graficului de temperatura pentru camera frigorifică; nu se respectă temperatura de depozitare pentru produsul “ouă” (aparate frigorifice insuficiente); tarifele reprezentând costurile serviciilor sociale acordate şi contribuția beneficiarului de servicii sociale nu sunt afișate; nerespectarea condițiilor de depozitare privind vecinătatea produselor (în același spațiu frigorific sunt depozitate ouă, produse lactate şi preparate din carne, din cauza numărului insuficient de frigidere); soia şnițel fără etichete de prezentare care să cuprindă principalele elemente de identificare şi caracterizare a produsului, fără denumire şi adresă importator/ distribuitor”, se arată în Raportul de control emis de Instituţia Prefectului Neamţ.

* Sare expirată

Din punct de vedere al respectării normelor privind protecţia consumatorilor s-a verificat încadrarea produselor în data durabilităţii minimale/data limită de consum declarate de producător, modul de etichetare, conținutul listei menu, elementele de identificare a produselor. Principala măsură dispusă a fost oprirea definitivă de la utilizare a cantității de 103 kg sare iodată cu data limită de consum depășită, au fost aplicate 22 de avertismente şi s-au stabilit 9 termene pentru remedierea deficiențelor.

* Recomandări de bun simț

Comisia  de control a făcut şi unele recomandări privind dotarea bucătăriilor cu echipamente de lucru necesare pentru a înlocui munca manuală, de exemplu robot de bucătărie pentru curățat cartofii şi dotarea tuturor ferestrelor din bucătării cu plase de protecție contra dăunătorilor.

Din punct de vedere al respectării legislației privind atribuirea contractelor de achiziții publice nu au fost identificate probleme: „Din datele puse la dispoziţie de către instituțiile verificate, a rezultat faptul că în anul 2012, în majoritatea cazurilor, au făcut  achiziţii directe de alimente şi produse alimentare aşa cum este specificat şi în planul anual de achiziţii publice pe anul 2012. Achiziţiile de alimente realizate  nu au depăşit echivalentul în lei a 15.000 euro pentru fiecare achiziţie anuală, aplicându-se astfel procedura directă fără licitaţie. În consecinţă, comisia de control consideră că instituţiile publice supuse verificării au respectat prevederile legale privind achiziţiile publice pe coduri CPV, aplicând în majoritatea cazurilor procedura achiziţiei directe prin respectarea încadrării în plafonul de 15.000 EUR pe fiecare produs, cu excepţia a două unităţi care la achiziţia produsului pâine au depăşit plafonul legal, aplicând astfel procedura licitaţiei. Nu au fost constatate prejudicii pe seama fondurilor publice alocate și utilizate de aceste instituții”, se arată în Raport.

Nereguli cu sacul în cantinele școlare