În Neamț, pașapoarte mai multe după atentatele din străinătate și Brexitul din Marea Britanie

*În ultimele 3 luni, respectiv iunie, iulie și august, la Serviciul de Pașapoarte Neamț au fost soluționate 12.637 de cereri

*Mai nou, mulți nemțeni solicită noi pașapoarte de la ambasadele românești din străinătate

În luna de vârf la Pașapoarte, respectiv august, numărul de cereri depuse a crescut de la 3.450 în 2015, la 5.285 anul acesta. În total, în perioada iunie-august 2017, lucrătorii Serviciului Public Comunitar pentru Eliberarea și Evidența Pașapoartelor Simple Neamț, au soluționat 12.637 de cereri depuse pentru tipărirea de documente necesare la trecerea frontierei. În opinia comisarului șef de poliție, Constantin Roman, șeful Pașapoartelor Neamț, creșterea numărului de solicătări de pașapoarte, poate fi pusă pe rezultatul Brexitului din Marea Britanie, dar și pe seama atentatelor din străinătate, care au dus la înăsprirea controalelor la frontiere.”Numărul tot mai mare de cereri de pașapoarte a luat amploare după Brexitul din Marea Britanie, dar și din pricina vigilenței sporite de la frontierele statelor europene, după atentatele din ultima perioadă. Trecând de la acest aspect, în perioada iunie-august 2017, pentru a soluționa cât mai multe cereri, conducerea instituței a dispus o serie de măsuri, respectiv prelungirea programului de lucru, precum și efectuarea unor ore suplimentare, respectiv în zilele de sâmbătă. În ultimele 3 luni, lucrătorii din subordine s-au prezentat la muncă, pe parcusul a 10 sâmbete. E bine e precizat că cetățenii au înțeles că pot cere schimbarea pașaportului pe tot parcursul anului, și că pot solicita un nou document și de la amabasadele și consulatele românești din străinătate. Drept dovadă, în august 2015, la ambasadele noastre au fost depuse 289 de cereri, în 2016 au fost 349, iar anul acesta 619”, ne-a spus comisarul șef Constantin Roman, șeful SPCEEPS Neamț. În afară de aceste aspecte, lucrătorii instituției au avut de rezolvat și alte atribuții.

Totodată, în registrele de evidenţă a documentelor intrate-ieşite în/din serviciu au fost înregistrate 3.280 de documente privind impunerea măsurilor de suspendare a exercitării dreptului la liberă circulaţie în străinătate, emiterea avizelor SDR, comunicarea stabilirii domiciliului în străinătate, transmiterea de documente cu informaţii şi date personale și comunicarea de informaţii către instituţiile abilitate ale statului.

În considerarea faptului că personalul a fost concentrat în special pe relaţia cu publicul, o parte din activităţile prevăzute în procedurile de lucru au fost trecute în plan secund. La data prezentului raport, sunt de scanat şi arhivat electronic peste 14.000 de documente, respectiv cereri pentru eliberarea paşapoartelor, procuri, declaraţii notariale, corespondenţă purtată cu alte servicii de paşapoarte şi servicii locale de evidenţă a paşapoartelor, avize de stabilire a domiciliului cetăţenilor români în România, plus 600 de lucrări de corespondenţă cu alte servicii şi autorităţi”, a mai precizat comisarul șef Constantin Roman.

V. ANDRIEȘ