Medicii de familie refuză să distribuie cardurile returnate la CAS

cardReprezentanţii medicilor de familie au anunţat că nu acceptă să se implice în distribuţia cardurilor de snătătate rămase nedistribuite la nivelul casei de asigurări de sănătate. Fără acest card de sănătate nici unul dintre cei 13.000 de nemţeni care nu şi-a primit documentul acasă nu va putea beneficia, din februarie, de servicii medicale decontate de CAS pentru că prin acest card va fi deschis dosarul electronic al pacientului, instrument care va conţine toate informaţiile şi istoricul medical al fiecărui asigurat.

 

* „Distribuirea cardului trebuie să fie finalizată de către CNAS”

În vreme ce Societatea Națională de Medicina Familiei (SNMF) și Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie (FNPMF) au reafirmat, ieri, că nu acceptă să se implice în distribuția cardurilor de sănătate rămase nedistribuite, purtatorul de cuvant al CNAS, Mihaela Tanase a declarat că asiguraţii care şi-au primit deja cardul pe parcursul lunii ianuarie îl vor putea iniţializa, iar cei care nu au intrat in posesia cardului îl vor ridica de la medicul de familie: “Cardurile care nu vor fi distribuite, prin intermediul serviciilor poștale, atunci când se va încheia procesul de distribuire prin aceste servicii, vor fi predate caselor de asigurări și, în scurt timp, casele de asigurări vor trimite cardurile către medicii de familie”.

În replică, cele două organizaţii în care sunt înscrişi şi medicii de familie din Neamţ, au emis un comunicat de presă prin care-şi menţin opoziţia: „Așa cum am argumentat în numeroase rânduri și cum se poate observa în documentele încărcate pe pagina de web a SNMF (www.snmf.ro/card), distribuirea cardului trebuie să fie finalizată de către CNAS. Cardul de asigurat este proiectul acestei instituții, nu al medicilor de familie. Cardul reprezintă un document de identificare care conform legii poate fi eliberat titularului doar de emitent (CNAS). Cardul de asigurat trebuie să fie distribuit de asigurător către asigurat, el constituind o legătură directă între aceștia, care nu poate include terți. În acest sens reiterăm necesitatea existenței unui contract între asigurat și asigurător, contract care să conțină obligațiile și drepturile fiecărei părți contractuale”.

 

* Potrivit medicilor, distribuirea cardului de sănătate nu este activitate medicală

 

Distribuirea prin servicii poștale s-a realizat în mare măsură, dar nu s-a terminat încă. Asigurații care și-au primit deja cardul pe parcursul lunii ianuarie îl vor putea inițializa, solicitându-i medicului de familie această operaţiune, însă, iată, în cazul celor care nu au intrat în posesia cardului lucrurile nu sunt deloc clarificate.

Data de 1 februarie este, de altfel, cea menţionată în mai multe rânduri de autorităţi ca fiind cea mai probabilă pentru introducerea acestei obligativităţi.

“Utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate de către asiguraţi şi furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale se face începând cu 1 februarie 2015″, se arată în proiectul de HG.

Acelaşi proiect de act normativ prevede că asiguratul va suporta costurile fabricării şi distribuirii cardului în cazul în care acesta îi este furat ori se deteriorează sau se pierde. Acelaşi lucru este valabil în cazul modificării datelor personale de identificare. “Asiguratul suportă contravaloarea cardului national, precum si cheltuielile aferente distributiei acestuia, în situaţia solicitării eliberării unui duplicat ca urmare a pierderii, furtului sau deteriorării acestuia, precum şi în situaţia modificării datelor personale de identificare”, se precizează în proiect.

Eliberarea unui nou card naţional se face în termen de 30 de zile calendaristice de la depunerea unei cereri lacasa de asigurări de sănătate în a cărei evidenţă se află persoana respectiva. Până la eliberarea noului card, acordarea serviciilor medicale, medicamentelor şi dispozitivelor medicale se realizează pe baza unei adeverinţe eliberate de casele de asigurări de sănătate, mai prevede proiectul.

Inscriptionarea cardului este un proces diferit prin care medicul de familie poate înscrie pe card, la cererea pacientului, grupa de sânge sau acceptul pentru donarea de organe după deces. Cardul nu este necesar pentru accesarea serviciilor medicale în regim de urgenţă, el fiind însă obligatoriu în toate celelalte cazuri în care pacientul interacţionează cu medici sau spitale aflate în contract cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi nu doreşte să plătească integral consultaţia în regim privat.

Geanina NICORESCU