Maica Domnului – Ocrotitoarea Lumii

Maica-Domnului_crin

 Sfânta Maria Mică

Între Sfinţii Bisericii  Lui Iisus Hristos, Binecuvântata Fecioara Maria ocupă un loc aparte. Biserica o numeşte “mai cinstită decât heruvimii şi mai mărită, fără de asemănare, decât serafimii”. Ea este onorată ca Maica Dumnezeului nostru, dar este foarte clar `nţeles  că ea  nu face parte din Sfânta Treime şi nu este slăvită ca Dumnezeu.

Cele mai importante epitetete pe care le folosim cu referire la Sfânta Fecioara Maria sunt: Theotokos (Maica Domnului sau Născătoare de Dumnezeu), Aeiparthenos (Pururea Fecioara) şi  Panagia (Preasfânta – Precista). Termenul lingvistic de “Maica Domnului” a fost introdus la Sinodul din Efes din anul 431, iar “Pururea Fecioară” la Sinodul din Constantinopol (553).

“Preasfânta” nu a fost niciodată definit din punct de vedere dogmatic, dar este acceptat şi  folosit de întrega Biserică Ortodoxă.

Numele de Theotokos este de o deosebită importanţă, întrucât ne explică  bazele devoţiunii noastre pentru Sfânta Fecioara Maria: noi o onorăm pentru că este Maica Dumnezeului nostru. Părinţii de la Sinodul din Efes au introdus termenul Theotokos pentru a defini latura umană a  Lui Iisus (pe lângă cea Dumnezeiască).

Dacă ne gândim adânc la semnificaţiile frazei biblice “Cuvântul S-a făcut Trup “ (Ioan 1,14), înţelegem cât de important a fost rolul Sfintei Fecioare Maria  în împlinirea acestei Taine.

Bunul Dumnezeu, Care ţine seama de libertatea de a alege a oamenilor, nu a vrut să se întrupeze fără acceptul Sfintei Fecioare şi a aşteptat consimţământul ei: “Iată-mă, roaba Domnului sunt; să se împlinească ceea ce ai spus”(Luca 1-38).

Iată, ce spune Nicolae Cabasila(†1371): “Întruparea nu a fost numai lucrarea Tatălui, a Puterii Sale şi a Sfântului Duh, dar şi cea a voinţei şi credinţei Fecioarei. Aşa cum Dumnezeu s-a întrupat din proprie voinţă, tot aşa El a dorit ca mama Sa să-l poarte în pântece din proprie voinţă”.

Biserica Ortodoxă crede că Maica Domnului, după ce a murit în trup, s-a înălţat în ceruri şi şade acum la picioarele lui Dumnezeu şi intervine pentru cei ce i se roagă ei.

Deşi  înălţarea la ceruri a Maicii Domnului nu a fost dogmatizată de către Biserica Ortodoxă, ea este unanim acceptată şi face parte din Sfânta Tradiţie a Bisericii.

Prea Sfântă Născătoare de Dumnezeu, care ai milă de cel sărac şi de cel pribeag, bucuria celui amărât, ajutorul celui batjocorit, vezi-mi durerea şi  lipsurile.

Ajută-mă  ca pe un om în deznădejde şi ca pe un pribeag ce sunt.

Tu îmi ştii toate necazurile, ajută-mă după bunătatea Ta, pentru că nu am alt ajutor jertfelnic şi mijlocitor la Mântuitorul Iisus Hristos, în afară de Tine, care să mă apere, în veacul vecilor. Amin.

Preot Prof. Dumitru Chiţimuş