Liceenii din Borca pun sub semnul întrebării deciziile Consiliului Naţional al Elevilor

„Nu cred că este corect să se emită un comunicat de la nivelul conducerii CNE, înaintea consultării elevilor.” (Alexandru Mujdei, preşedintele Consiliului Şcolar al Elevilor de la Liceul „Mihail Sadoveanu” Borca)

Una din problemele dezbătute la Adunarea Generală a Consiliului Național al Elevilor (CNE), care a avut loc la Focşani, în perioada 1 – 4 februarie, a fost cea a introducerii unei noi materii în programa şcolară, respectiv a Educaţiei sexuale. Declaraţiile conducerii CNE privind necesitatea acestui demers au contrariat elevii nemţeni, care susţin că nu au fost consultaţi în această problemă. Despre reprezentativitatea Consiliului Naţional al Elevilor şi despre modul în care se iau deciziile la nivel înalt, am stat de vorbă cu Alexandru Mujdei, preşedintele Consiliului Elevilor de la Liceul „Mihail Sadoveanu” Borca, elev în clasa a XII-a B. Rep.: Una din problemele dezbătute la Adunarea CNE de la Focşani a fost cea a introducerii educaţiei sexuale în programa şcolară. La întâlnirea judeţeană a Consiliului Elevilor Neamţ a fost prezentată această propunere? Alexandru Mujdei: Întradevăr, pe lângă alte subiecte, a fost amintită și această idee, care nu știu de unde a venit, cea a introducerii educației sexuale în școli și sa spus că se vor face demersuri în semestrul al II-lea pentru implementarea acestei idei. M-am mirat că nu există intenţia de a se face o largă consultare asupra părerii elevilor în legătură cu acest subiect controversat şi m-am gândit să realizez măcar eu, la liceul pe care îl reprezint, un sondaj de opinie, ale cărui rezultate intenţionez să le transmit la următoarea Adunare Generală a CJE Neamț, mai multe despre această temă urmând a fi discutate atunci. Rep.: Care este părerea liceenilor din Borca în legătură cu introducerea educaţiei sexuale în şcoli? Alex. M.: Personal sunt împotriva acestei idei și nu voi susține introducerea educației sexuale în școli. Din perspectiva Consiliului Școlar al Elevilor de la Liceul „Mihail Sadoveanu” Borca, cred că împărtășesc aceeași idee cu cea a majorităţii elevilor. Fără să dau o cifră exactă, estimez o proporție de 85% a celor care înțeleg că rostul învățământului este altul. Îmi cunosc colegii, știu pe cine reprezint și m-am convins de părerile lor în urmă cu 4 luni, atunci când România s-a confruntat cu o foarte mare problemă, cea a pericolului legalizării căsătoriilor homosexuale. Atunci, aproape toți elevii majori ai liceului au conștientizat gravitatea problemei și au mers la vot și chiar am rămas plăcut surprins auzind din partea mai multor liceeni minori că le pare rău că încă nu au dreptul să voteze, pentru că ar fi mers și ei. Rep.: Care crezi că ar fi parcursul firesc al introducerii unei astfel de materii în curricula şcolară? Alex. M.: Cred că implementarea unui astfel de obiect ar fi normal să se facă în urma unui sondaj în rândul elevilor de liceu şi poate chiar şi de gimnaziu, realizat în urma unei informări corecte şi complete privind conţinutul acestei materii. Intenționez să realizez un astfel de sondaj la Liceul „Mihail Sadoveanu” Borca, însă, după datele pe care le deţin, majoritatea elevilor chestionaţi se vor declara împotriva acestui obiect. De aceea, nu cred că este corect să se emită un comunicat de la nivelul conducerii CNE, înaintea consultării elevilor, realizată „la firul ierbii”. Chiar dacă la oraș circulă idei de genul „cei din mediul rural sunt mai înapoiați”, aș vrea să precizez că elevii din mediul rural gândesc foarte rațional, sunt foarte bine informați, se gândesc la viitorul urmașilor lor și, implicit, la viitorul României. Rep.: Unul din argumentele pentru care Consiliul Naţional al Elevilor cere introducerea educaţiei sexuale în şcoli este prevenirea sarcinilor în cazul mamelor minore. În ce măsură crezi că o nouă materie numită „Educaţie sexuală” ar rezolva această problemă? Alex. M.: Nu înțeleg de ce se urmărește introducerea acestui obiect, care sub haina micșorării numărului de sarcini la fetele minore, îi învață pe adolescenţi cum să se protejeze, stimulându-le, de fapt, şi mai mult apetitul sexual. Studiile arată că, în țările în care s-a introdus acest obiect, rezultatele nu au fost cele aşteptate. Numărul de sarcini la fetele minore a crescut simţitor și, implicit, şi rata avortului. Să nu uităm că această materie nu ne învață doar cum să ne protejăm, ci și cum să procedăm în cazul unei „sarcini nedorite”, adică să recurgem la administrarea de pilule anticoncepționale și în ultima fază – și cea mai gravă – la avort. În plus, personal, cred că introducerea unui astfel de obiect reprezintă şi o formă ascunsă de promovare a ideologiilor LGBT, implicit a ideologiei de gen. Informaţii despre contracepţie se regăsesc în cadrul materiilor aflate deja în programa şcolară, respectiv la biologie, unde se învață despre sistemul reproducător, în lecțiile „Patologia și igiena sistemului reproducător” și, mai nou, la Educația pentru sănătate. Altfel, se pune întrebarea cam ce lecții ar trebui introduse în programa unei discipline cu 34 de ore dintrun an școlar pe tema educației sexuale? Introducerea acestui obiect ar aglomera și mai mult programa școlară și programul elevilor. Rep.: La întâlnirea de la Focşani, preşedintele CNE a afirmat reprezintă toţi elevii din România. În ce măsură se simt elevii din Borca reprezentaţi de Consiliul Naţional al Elevilor? Alex. M.: Nu știu în ce măsură suntem reprezentați noi, elevii liceului „Mihail Sadoveanu” Borca, în Consiliul Național al Elevilor, deoarece problemele noastre sunt minore, iar noi le prezentăm la Consiliul Județean al Elevilor şi, dacă este cazul, sunt discutate la nivel național. Suntem consultați în anumite probleme, sunt campanii inițiate de cei din conducere, cea mai importantă, cred eu, fiind cea a decontării transportului care ne-ar ajuta și pe noi, elevii navetiști de la Borca. În principiu, consider că în anumite situații CJE Neamț și CNE își fac datoria. Cu toate acestea, Consiliul Elevilor nu are dreptul să îşi aroge unica reprezentativitate a elevilor din România, deoarece, în afara de această organizație, mai există şi alte asociații reprezentative, cum ar fi Asociația Elevilor din diferitele județe ale ţării. Totodată, când se emite un comunicat din partea elevilor şi când se dorește o schimbare importantă în structura curriculumului, ar trebui să fim cu toţii consultaţi, dacă mai respectăm încă principiile elementare ale democraţiei.

Irina NASTASIU