La Cetatea Neamț, Istoria românilor și criza identității naționale

conferinta istorieÎn perioada 10-12 septembrie va avea loc, la Cetatea Neamț, Conferința Internațională

„Istoria românilor și criza identității naționale. Memorandum-ul de la Neamț“, eveniment organizat de Asociația Profesorilor de Istorie din Neamț, în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean Neamț, Asociația Învățătorilor din Județul Neamț și Complexul Muzeal Județean Neamț.

Potrivit organizatorilor, manifestarea are drept scop sensibilizarea tuturor factorilor de decizie, la nivel național și internațional, cu privire la educația tinerilor prin și pentru istorie și identitate națională.

La eveniment sunt invitați să participe academicieni, decani ai facultăților de istorie din România și Republica Moldova, inspectorul școlar general pentru disciplina istorie din cadrul Ministerului Educației, cei 10 membri fondatori ai Asociației Profesorilor de Istorie din România, reprezentanți ai Asociației Profesorilor de Istorie din Europa, reprezentanții comunităților românești din statele vecine, precum și 40 de inspectori școlari de istorie din întreaga țară, cărora li se vor alătura profesori de istorie din județul Neamț.

„În condițiile unei crize de identitate care are drept consecință negativă lipsa de implicare a tinerilor în viața societății, a absenței responsabilizării sociale și a pericolului deznaționalizării, cauzat de defăimarea statului român, dorim ca acest seminar să reprezintă un îndemn la reponsabilizarea factorilor de decizie la nivel local și național“, precizează inițiatorii proiectului.

 

„Memorandum-ul de la Neamț”, soluții la criza de identitate națională

 

Între carențele educaționale, provocate de numărul redus de ore de istorie, pentru învățământul gimnazial și liceal, se numără: reducerea drastică a timpului de lucru cu elevii, fapt care împiedică formarea și dezvoltarea conștiinței naționale; lipsa finanțării necesare unei logistici adecvate lecțiilor cu caracter aplicativ și la standarde de calitate; absența motivației persoanelor implicate în procesul educațional pentru asigurarea tranziției de la orele teoretice

de istorie, la activități cu caracter practic și formativ, precum și dificultatea elevilor de

a obține performanțe școlare, ca urmare a motivelor enunțate mai sus menționate.

„Tânăra generație s-a format în umbra acestor carențe educaționale, ce au provocat consecințe devastatoare asupra sentimentului patriotic al apartenenței la națiunea română și la distorsionarea conștiinței naționale. Formarea profesională a dascălilor a avut de suferit ca urmare a ofertei de școlarizare excesive, la nivel universitar, fără criterii evidente de selecție. Disciplina istorie este responsabilă de formarea unei culturi generale consistente, despre lume și viață, fapt uitat de factorii decidenți din politicile educaționale din România, care a avut ca urmare o scădere drastică a nivelului calității în educație, perceput la generațiile tinere. Excepțiile, cum sunt elevii olimpici sau elevii cu invenții și inovații în diverse domenii, nu fac altceva decât să scoată în evidență starea de fapt deplorabilă a maselor“, adaugă organizatorii.

Conferința se va încheia cu redactarea „Memorandum-ului de la Neamț“, document care va cuprinde propuneri menite să genereze soluții la criza de identitate națională. Acest document, realizat de către personalități care provin din mediul academic, universitar, preuniversitar, nonguvernamental și guvernamental din România, dar și din Europa va fi

transmis către forurile de conducere de la nivel național, respectiv către președintele României, prim-ministrul României și către Parlamentul României.

Irina NASTASIU