Înşelaţi prin vânzări online

online* Cele mai grave abateri depistate de OPC: nerespectarea prevederilor referitoare la dreptul de retragere, omiterea informaţiilor precontractuale şi lipsa informaţiilor în limba română

* Au fost luaţi la întrebări şi comercianţii cu magazine care afişau mărfuri la preţ redus

Vânzările promoţionale prin intermediul unor site-uri au intrat în atenţia comisarilor pentru protecţia consumatorilor din Neamţ, zilele trecute, după ce mai mulţi clienţi s-au plâns că au fost înşelaţi.

Din analiza site-urilor de prezentare şi publicitate a rezultat că mai mult de jumătate din operatorii economici cu vânzări online nu respectă în totalitate prevederile legale în relaţia cu clienţii.

Comisarii din Neamţ au constatat că doi dintre agenţii economici verificaţi nu oferă informaţii precontractuale, iar la alţi doi nu respectă prevederile referitoare la completarea corectă a instrucţiunilor prevăzute în formularul tipizat de informare cu privire la retragere. La momentul controlului, un alt vânzător verificat nu avea pe site nici măcar informaţii în limba română într-o formă accesibilă, astfel încât acestea nu puteau fi înţelese cu uşurinţă de consumator. Grav este că doi dintre agenţii economici verificaţi nu respectau nici prevederile referitoare la dreptul de retragere şi prevederile referitoare la obligaţiile de pe parcursul perioadei de retragere, precum şi nerespectarea dreptului de retragere.

Comisarii au mai constatat nerespectarea prevederilor referitoare la obligaţiile care revin profesionistului în cazul retragerii, precum şi cele referitoare la amânarea rambursării. Nici obligaţia afişării link-ului către adresa oficială de web a ANPC: www.anpc.ro . nu este respectată de unii comercianţi online din judeţul Neamţ. În consecinţă, firmele găsite cu deficienţe au fost amendate şi au primit termene de remediere a deficienţelor.

Păcăleală cu preț redus

Reprezentanţii Comisariatului pentru Protecţia Consumatorilor din Neamţ au identificat grave deficienţe şi la vânzarea directă a produselor afişate la preţ redus.

„Sfătuiesc consumatorii să verifice dacă reducerea de preţuri promovate este cea reală (la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casă, dacă preţul afişat este cel facturat) şi dacă oferta mai este valabilă în momentul respectiv. Comisarii ANPC vor sanctiona orice neregulă de la prevederile legale”, a spus Marius Alexandru Dunca, preşedinte ANPC.

Reprezentanţii CPC Neamţ atrag atenţia asupra faptului că „Vânzarea de soldare este orice vânzare însoţită sau precedată de publicitate şi anunţată sub denumirea „soldare/soldări/solduri” şi care, printr-o reducere de preţuri, are ca efect vânzarea accelerată a stocului de mărfuri sezoniere dintr-o structură de vânzare cu amănuntul. Vânzările de soldare se pot efectua numai în cursul a două perioade pe an, cu o durată maximă de câte 45 de zile fiecare, cu condiţia ca produsele propuse pentru soldare să fie achitate furnizorului de către comerciant cu cel puţin 30 de zile înaintea datei de debut a perioadei de vânzări de soldare şi oferite spre vânzare în mod obişnuit înaintea acestei date. Perioadele de soldări se stabilesc de comerciant, între urmatoarele limite: perioada 15 ianuarie – 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamnă- iarnă, perioada 1 august – 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primăvară – vară. Se interzice ca o reducere de preţ pentru un produs să fie prezentată consumatorilor ca o ofertă gratuită a unei părţi din produs”.

Geanina NICORESCU