Iacoban, despre Târgul de Turism de la Chișinău: ”Ungurii au venit cu pliante în limba română. Și cu vorbitori de limbă română”

targ-turism-3-510x340Impresiile delegației nemțene la Târgul de Turism de la Chișinău oscilează între buna prestanță de la standul județului și nepregătirea, la nivel, de țară, pentru astfel de târguri.

Văzute, din afară, ca simple plimbări într-un oraș sau altul, târgurile de turism, bine pregătite, au rolul lor în promovarea ofertei turistice, și, cel mai bine știu asta cei care cumpără pachete de concediu chiar în perioada târgului, când sunt la preț redus: ”Prezența noastră la un astfel de târg a însemnat efort financiar și uman”, a spus președintele Consiliului Județean Neamț, Constantin Iacoban.

La standul nemțean s-a oprit și Simona Man, președinta Autorității Naționale pentru Turism, care a ales să vorbească despre prezența României la standul unde nemțenii au expus, printre pliante și alte materiale de promovare, produse ale meșterilor de la Asociația Meșterilor Populari din Ținutul Neamțului.

Constantin Iacoban a rămas cu un nod în gât după comparația pe care a făcut-o văzând felul în care alte țări și-au prezentat oferta: ”Ungurii, de exemplu, au venit cu pliante în limba română și cu vorbitori de limbă română. Bulgarii, au vorbit în limba rusă. Pliantele și materialele lor de prezentare erau realizate în mai multe limbi. Spun toate astea pentru că mi-e drag de țara mea și vreau s-o văd promovată”.

Unde greșim?

Câteva din lipsurile de fond în promovarea ofertei turistice în Neamț nu țin de dezinteresul autorităților județene. La nivel județean a fost creată o agenție tocmai în acest scop, însă fără co-participarea mediului privat, scopul în sine se pierde. Anca Afloarei, director executiv la Consiliul Județean Neamț, a precizat că din cei peste 100 de operatori privați în turism, abia dacă au răspuns solicitărilor Consiliului Județean, 10.

”Noi facem promovare pentru toate obiectivele turistice, și chiar promovare agresivă. Trebuie să avem, însă, oferta completă, și pentru asta trebuie să existe și cea a mediului privat, care, însă, nu reacționează”.

Chiar dacă obiectivele turistice din județ sunt numeroase – turismul ecumenic este recunoscut, chiar așa, nefiscalizat- Neamțului îi lipsește strucutra de agrement turistic. Statistic, în ultimii ani, începând chiar cu anul de criză 2010, numărul turiștilor care vizitează Neamțul este în creștere.

Mariana OLTEAN TUDOSE