GROV: Pe masa primarului, Raportul  corpului de control al prefectului

Tina -Girov, bloc ANL* Paşii următori: finalizarea investiţiilor în derulare şi promovarea altora noi!

Ieri, când am ajuns la Girov, primarul Vasile Olaru studia cu mare atenţie Raportul corpului  de control al prefectului.  Un dosar destul de voluminos! În sinteză,  iată şi ce conţine raportul.  Datele ne-au fost oferite de edilul şef: „Comisia de control a verificat, în special, modul cum s-au aplicat legile fondului funciar, cum s-au făcut concesionările ori închirierile la păşune. Sunt şi alte aspecte care au intrat în vizorul comisiei.

Acum am primit două adrese. Una destinată primarului şi se referă strict la aplicarea legilor funciare. Sunt vreo 18-20 de reclamaţii care au ajuns la Corpul de control al prefectului. Este prezentat fiecare caz în parte,  se specifică ce este legal şi ce nu, ce se poate face la nivelul comisiei locale de fond funciar. Cealaltă adresă este destinată primarului şi secratarului comunei, prin care ni se sugerează ca, în prima şedinţă de consiliu local, să  luăm măsurile ce se impun. Mă refer la anularea unor documente care au fost emise nelegal şi intrarea rapidă în legalitate în privinţa concesiunilor, închirierilor ori încredinţarea directă la  păşune, în mod special.

Raportul conţine, în majoritate, probleme care nu depind de comisia locală de aplicare a legilor funciare, dar nici de comisia judeţeană de fond funciar. Sunt probleme care ţin de competenţa instanţelor de judecată. Altele sunt de domeniul dezbaterilor succesorale, de  împărţirea proprietăţilor între moştenitorii de drept.  Mai sunt şi unele suprapuneri de amplasamente pentru suprafeţele de teren înscrise în titlurile de proprietate. Noi le vom analiza şi apoi le vom trimite spre anulare la forul competent. Dacă aparţin de noi, le vom trimite la comisia locală de fond funciar şi vom iniţia procedura necesară, după care înaintăm dosarul comisiei judeţene de fond funciar. Dacă este vorba de chestiuni ce ţin de instanţa de judecată, le vom trimite acolo.

Va trebui să avem o foarte bună colaborare cu Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Neamţ. În comsia de control a fost şi un reprezentant de la această instituţie. Vom analiza fiecare caz în parte în comisia locală de fond funciar. Ori în consiliul local, atunci când sunt ridicate probleme care ţin de acest for.

Vom da răspunsuri în scris, cu confirmare de primire, pentru fiecare petent.”

 

*Fondul funciar, cu cele mai multe reclamaţii!

 

Fondul funciar vine cu cele mai multe probleme, ele fiind generate de punerea în posesie şi emiterea titlurilor de proprietate  asupra pământului. Apoi sunt şi cele legate de concesionarea ori închirierea păşunelor. Nu-i vorba de probleme de nerezolvat. În condiţiile în care la Girov aplicarea legilor funciare a fost mai complicată, fiind aici terenuri de stat, moşieri, strămutaţi din zona lacului de acumulare.

„La noi  a fost o situaţie mai complicată cu împărţirea pământului. Noi am căutat să  rezolvăm pe fiecare caz în parte. Şi acum mai avem probleme. Lucrăm încă la Legea 165/2013, la inventarierea terenurilor. Suntem curioşi să vedem ce va ieşi la final. Deja am găsit multe cazuri de suprapuneri de suprafeţe în titlurile de proprietate. Noi vom încerca să rezolvăm toate aceste cazuri. Din păcate, din ce s-a inventariat până acum, nu rezultă teren disponibil. Cam toate solele se închid cu minus ori cad „cap la cap”. Nu ştiu cum ne vom descurca, „se căina primarul Vasile Olaru.

 

*”Ca primar, nu pot să fac decât un singur lucru: să-mi văd de treaba mea!”

 

Cu pământul, poate, până la urmă i se va da de capăt. Atât cât se poate. Cei care au făcut sesizări, vor primi răspunsuri în scris. După asta ce urmează? Chiar se va linişti situaţia din Primăria Girov?  Primarul Vasile Olaru zice că da. Cel puţin în momentul de faţă. Dar  zice cu jumătate de gură. După care pare mai sigur pe sine: „Ca primar nu pot să fac decât un singur lucru: să-mi văd de treaba mea! Conform legilor care reglementează atribuţiunile primarului şi a ordonatorului principal de credite. Problemele din consiliul local, cu majorităţile care se formează ori  care nu se formează, ce viceprimar mai vor, nu mai este treaba mea! Nu mă mai bag absolut deloc între ei. Nu trebuia să mă bag nici înainte. Am crezut că pot să fac o treabă bună, o negociere, ca să zic aşa. Dar n-a fost negociere. Trebuie să ajungă la o înţelegere, pe toţi să ne preocupe mai mult problemele comunei, nu interesele de grup ori personale.”

 

*Investiţii finalizate ori în derulare

 

Acum primarul Vasile Olaru e foarte hotărât să-şi facă datoria de primar, să rezolve problemele comunităţii, să finalizeze investiţiile începute şi să promoveze altele noi. O abordare corectă, menirea primarului fiind aceea de a veghea şi contribui la dezvoltarea economico-socială a comunităţii care l-a ales în cea mai înaltă funcţie.

Context în care, punctual, primarul Vasile Olaru ne-a prezentat investiţiile aflate în derulare, dar şi proiectele de perspectivă : „Eu tot timpul am vrut să-mi duc la bun sfârşit proiectele. Mai cu seamă  investiţiile începute, pentru care deja sunt alocaţi banii necesari. Mă refer la reabilitarea şi modernizarea căminului cultural, investiţie care este finalizată. Sper ca luna aceasta să facem şi inaugurarea, să dăm în folosinţă căminul cultural. Un alt obiectiv investiţional pe care îl am în atenţie este sistemul de canalizare cu staţie de epurare în satul Girov. Au fost problemele care au fost. Lucrarea a fost încredinţă unei alte firme de construcţie. Firma care a executat prima parte a lucrărilor a intrat în faliment. Plăţi s-au făcut doar pentru lucrările executate. Cu noul constructor sperăm ca, în cel mult o lună  şi jumătate, să finalizăm şi investiţia de la canalizare. Avem banii pentru continuarea şi terminarea acestor lucrări.”

 

*La orizont, două investiţii pentru alimentări cu apă

 

În privinţa viitorul investiţional al comunei Girov,  veştile sunt bune. Proiecte sunt, banii să vină. Pentru ce anume, ne spune primarul Vasile Olaru: „Suntem prinşi pe listele Ministerului Dezvoltării Regionale, urmează să intrăm la finanţare cu  investiţie de amploare. Mă refer, în prima fază, la sistemul de alimentare cu apă şi canalizare în satul Turtureşti. Suntem în studiul proiectului tehnic, urmează să facem ridicările topo şi studiul de fezabilitate, deja se lucrează la proiectul tehnic. Sper ca săptămâna aceasta să merg la Bucureşti pentru începerea finanţării şi începerea lucrărilor la Turtureşti. Aici avem cele mai multe probleme cu apa. Instalaţia veche a fost făcută numai pentru 60 de gospodării, satul Turtureşti este în plină dezvoltare, se construiesc foarte multe case. Este făcută documentaţia pentru a realiza aici şi extinderea reţelei electrice.

Următoarea mare investiţie este pentru alimentarea cu apă şi canalizare în satul Căciuleşti, studiul de fezabilitate este făcut. Acesta va intra în faza a doua de finanţare.”

Lista de investiţii mari a primarului Vasile Olaru era mai lungă. N-a mai intrat în detalii din motive bine ştiute. Nu mai vorbeşte de investiţii, chiar dacă au finanţarea asigurată,  până nu se vede cu banii în cont.

În rest, sunt investiţiile curente, de balastări şi reprofilări de drumuri. La alte două se lucrează la procedura tehnică privind reparaţia asfaltului.

Tina CONDREA

Foto: Sorin PRUTEANU