George Lazăr, după un an de mandat: “Prefectul nu e prim-secretarul de partid de altădată!”

george-lazar

Acum fix un an, pe 28 februarie 2013, nemțenii vedeau în ziarul Ceahlăul poza noului prefect de Neamț, George Lazăr, care îl înlocuise în funcție pe ”fostul” Haralambie Mitea.

Avantajele de imagine erau evidente: tânăr, școlit (avocat de profesie), oareșce experiență în administrația publică locală (fost viceprimar de Roman) și, peste toate – că e vorba de un județ care are ca simboluri Turnul lui Ștefan și Muntele Ceahlău – era vorba de un nemțean care lua locul unui demnitar ”importat”.
Între percepția publică (uneori deformată de lipsa de informație) și atribuțiile concrete ale funcției de prefect și ale instituției pe care o conduce cel numit ”reprezentantul Guvernului în teritoriu” există unele diferențe.
Dincolo de aceste diferențe și de ce poate face real prefectul, George Lazăr trage acum linie, la un an de mandat…

”Subordonarea instituțiilor de stat e, în primul rând, către ministere și agenții”

E șeful județului deci poate decide orice. Pe masa lui sunt butoane pe care, cum apasă cum se execută ordinele. Cam asta crede mare parte a cetățenilor despre puterile unui prefect. Nu e așa și știu asta atât cei care cunosc legea ci și cei care sunt mai familiarizați cu instituțiile. Și în administrație, puterea înseamnă bani iar o comparație între bugetul Prefecturii și cel al Consiliului Județean (chiar și al unei primării rurale mai răsărite) este net în defavoarea ”ochiului Guvernului”.
”E o instituție unde ascuți creioane”, spun politicienii mai versați care explică astfel lipsa lor de interes pentru funcții din această zonă.
”Prefectul nu este primul secretar de partid de altădată. Are atribuțiile clare conferite de lege, respectând esența separării puterilor în stat dar și autonomia locală a localităților și a autorităților locale. Și acum, mai sunt unii care leagă evoluția unor litigii funciare de Prefectură. Uită însă că orice retrocedare trece mai întâi prin Comisia Locală și apoi ajunge la cea județeană unde Prefectura are un singur om. Dacă e vorba de un litigiu care a trecut și prin instanță, atribuțiile noastre sunt simple: trebuie să urmărim ca persoana care a câștigat procesul să intre în posesia drepturilor conferite de hotărârea judecătorească. Iar cel care a pierdut – chiar dacă nu îi convine acest lucru – trebuie să înțeleagă că Prefectura nu anulează hotărâri judecătorești. E de asemenea cunoscut că prefectul coordonează activitatea unor instituții descentralizate. Dar… și aici intervine „dar”… asta nu înseamnă, în primul rând, că prefectul poate să ceară încălcarea legilor sau se poate interfera în activitate nu doar a instanțelor ci și a instituțiilor care, prin lege, se ocupă cu cercetarea penală, cu anchete judiciare. Iar în ceea ce privește activitatea instituțiilor din zona administrativă a ministerelor, cu reprezentare în județ, și aici este o nuanță. Da, vorbim de coordonare dar aceste instituții sunt subordinate, pe linie directă, ministerelor și agențiilor. E vorba strict de o coordonare și colaborare instituțională, în niciun caz prefectul unui județ nu este prim-secretarul de partid de altădată care avea puteri nebănuite pe linie de partid și de stat”, spune George Lazăr.

Realizarea no. 1 – intervențiile în caz de situații de urgență

Întrebarea ”Care sunt cele 3 realizări de căpătâi din acest mandat de un an?” l-a făcut pe prefectul Lazăr să răspundă strategic: „Poate nu sunt 3, poate sunt mai multe. Sigur sunt mai multe. Pe primul loc, afectiv, sunt cele care au legătură direct cu oamenii, cu problemele lor imediate. Dar sunt și altele care nu au poate, un la fel de mare impact, dar sunt importante pentru buna funcționare a administrației din întreg județul”.
Punctând pe ”oameni”, George Lazăr și-a adus aminte despre gestionarea situațiilor de urgență, ”împreună cu specialiștii de la ISU, de la Poliție, de la Jandarmi”, după cum a ținut să sublinieze. ”Din fericire, iarna 2013-2014 nu a pus probleme deosebite din acest punct de vedere dar probleme majore au fost în sezonul cald, cu inundațiile. Mă bucur că împreună cu specialiștii menționați s-au găsit soluțiile tehnice pentru ca la Slobozia-Roznov să fie prevenite inundațiile, să protejăm viețile oamenilor și bunurile din gospodării. Au fost atunci câteva zile și nopți de foc, am stat în teren, și la Roznov, și la Piatra Neamț, și în alte localități, de dimineață până la 2-3 noaptea iar la 5-6 eram în picioare și o luam de la capăt. În mod curent, activitatea unui prefect este de 10-12 ore pe zi, dar în astfel de situații nici nu te mai uiți la ceas – trebuie să mergi la fața locului, să auzi problemele, istoricul acestor probleme, să-i asculți și pe oamenii simpli dar și pe specialiști și să iei și să validezi cele mai corecte decizii”, a mai spus George Lazăr.
De aceea am și insistat apoi cu memorii, cu planuri, cu proiecte la doamna ministru Varga (care a și venit în Neamț) ca să fie finanțate aceste investiții care și la Slobozia, și la Ion Creangă, în alte zone de pe Siret sau Moldova vor putea preveni, vor putea limita astfel de situații nedorite. Mă bucur că doamna Varga a achiesat la propunerile noastre. Din păcate, acum, dânsa nu mai e ministru dar sper că cine îi va urma la conducerea Ministerului să ducă mai departe spre soluționare aceste solicitări plecate din Neamț”, punctează prefectul Lazăr.

Bătaia pentru finanțări

Referindu-se la lupta permanentă pe care reprezentanții unui județ o duc pentru aprobarea și primirea finanțărilor necesare în zonă, George Lazăr a ținut să menționeze că demersurile unui prefect nu pot și nu trebuie să fie singulare.
”Nu vreau să se înțeleagă că doar eu am tras semnale pentru aceste finanțări necesare pe proiectele legate de situațiile de urgență. Nu. Au făcut demersuri și parlamentari de Neamț, alți politicieni, cei de la Consiliul Județean. De asemenea, m-am zbătut și pentru partea de drumuri, știți cum arătau porțiuni din DN 15 D, Roman-Piatra Neamț. Dar și pe acest subiect s-au zbătut și alții, inclusiv unii domni parlamentari și foarte bine că a fost așa”.

…De protocol 0

Activitatea de prefect a îmbinat practica cu teoria. Dacă practica a fost în teren, la inundații sau la alte evenimente, teoria a fost cu pixul și cu hârtia în mână: „Am urmat diverse cursuri, de administrație, de situații de urgență. Am început tot în perioada asta și un master în administrație. Sunt lucruri, sunt cunoștințe care rămân. Consider această perioadă ca un curs intensive care, cu siguranță, îmi va fi de folos și pe viitor”.
George lazăr speră ca saltul de la teorie la practică să se producă și în ceea ce privește vizitele unor oficiali cărora le-a fost gazdă: „Au venit în Neamț și oficiali români – miniștri, secretari de stat, șefi de agenții – dar și străini, chiar și ambasadori. Am speranța că măcar în parte, aceste întâlniri să producă la un moment dat și consecințe economice benefice pentru nemțeni, să deschidă fronturi de cooperare în afaceri între investitorii noștri și cei din alte zone, din alte țări”.

Jos incompatibilii!

Prefectul Lazăr crede că va rămâne în istoria administrației județene și cu demersul său de a fi verificați toți aleșii locali. Toți!
”E prima dată când un prefect a cerut să fie verificată situația fiecărui ales local din Neamț în ceea ce privește posibile stări de incomptibilitate sau de conflicte de interese. E un demers unic ca abordare și sper ca – indiferent că va fi tot Lazăr prefect sau altcineva – corect, legal, să apară și rezultatele și să fie luate măsurile ce se impun. Am constatat că, din păcate – acum vorbesc și în principiu dar și pe concret – sunt foarte mulți aleși locali, foarte mulți consilieri, chiar și primari care, după ce ajung în funcție au o singură preocupare principală: să facă ei, direct sau indirect, afaceri cu banul public. Astfel apar lucrări sau servicii realizate și încasate pe firmele soțiilor, copiilor, fraților ba, în unele cazuri, chiar pe firmele administrate de aleșii locali. Iar răspunsul instituțiilor statului trebuie să fie unul singur – cine a încălcat legea să răspundă!”, definește prefectul Lazăr finalitatea pe care ar trebuie să o aibă acțiunea pe care o vede ca pe ”un demers temerar și necesar”.

Daniel VINCA

caseta
Schimbarea nu l-ar lua pe nepregătite

Știe că un prefect – chiar dacă în acte e considerat apolitic – are cariera desenată sub imperiul unor decizii politice. Că prim-ministrul – oricare ar fi el – e votat de politicieni. ”De când am intrat în Prefectură, mi-am propus ca atunci când va fi să plec de aici, să plec cu fruntea sus. Așa va fi. Până acum ceva timp (n.r. – până la oficializarea ruperii USL), eram schimbat – cu ghilimele – la două săptămâni. Acum e mai des cu schimbarea, că se reașează guvernul. Așa cum am mai spus, nu am dat concurs pentru funcția asta, am fost numit de premier. Tot premierul mă poate revoca. Când va fi să fie, asta e, viața merge înainte. Am o meserie – cea de avocat – de care sunt mândru și la care mă pot întoarce oricând, cu tot dragul…”, a mai spus prefectul.
George Lazăr nu a răspuns clar întrebării ”Unde vă vedeți peste 5 ani?”. Dar a lăsat să înțeleagă că este un tip căruia îi place să construiască, și pentru cariera lui și pentru cei din jur. Și cum odată atins de microbul deciziei administrative nu prea mai este leac, romașcanul care conduce Prefectura Neamț a vorbit despre faptul că pentru a influența o decizie trebuie să fii în terenul de joc nu în tribună și – concesie! – a scăpat o ușoară referire la ”un posibil mandat de parlamentar”. Dar a completat imediat ”e prematur acum, fiecare zi e un moment în care ne poate fi influențat viitorul”.