Despre orgoliu

Alupului Rus, Constantin* Motto: „Așa-i orgoliul omului: ceea ce nu pricepe decretează că este greșeală sau nebunie“ – Honoré de Balzac

Un profesor pensionar de la mine din cartier, un om deosebit, mă oprește ieri pe stradă și mă întreabă: „Domnule profesor, de ce ai cerut să fie înregistrate ca marcă «Vacanțele Muzicale la Piatra Neamț» și «Festivalul Internațional» cu același nume“. Întrebarea m-a luat prin surprindere încât am rămas fără grai. După câteva secunde, care mi s-au părut mai lungi decât zilele, primul lucru ce mi-a venit în minte a fost să-l întreb: „De unde până unde îți veni în minte această întrebare?“. Răspunsul a fost prompt și credibil: „Nevasta mea mi-a spus că a citit într-o carte recent apărută“. Și era de bine, sau de rău, îl întreb eu. „Să nu vă supărați, dar am înțeles că nu era chiar de bine. Cică ați făcut-o din orgoliu…“

Știind că soția lui este un om cu preocupări intelectuale, mi-a fost rușine să-l întreb ceva despre carte sau autor, mai ales că aveam impresia că nici dânsul nu dorea să facă acest lucru. Întrebarea lui părea a fi mai mult un gest de apreciere, poate chiar de compătimire. Așa că i-am povestit care au fost motivele care m-au făcut să înregistrez „Vacanțele Muzicale“ ca „marcă“ a Fundației „Vacanțe Muzicale la Piatra Neamț“ pe care am inițiat-o și fac parte din conducerea ei. Și i-am povestit cum în 1990 instituția pe care o conduceam a preluat organizarea „Vacanțelor Muzicale“, dat fiind că nici o instituție de cultură nu mai dorea să se ocupe de acest „brand“ al municipiului Piatra Neamț. Apoi, prin anul 2000, am descoperit că în unele localități din județele Suceava și Iași s-au inițiat manifestări similare ca denumire, „Vacanțe Muzicale la…“, și ca structură a programelor. Tot pe atunci se discuta despre desființarea centrelor culturale județene. Ca să apăr acest important „brand“ al municipiului am înființat Fundația „Vacanțe Muzicale la Piatra Neamț“, fundație care, prin statut, își propunea preluarea acestei manifestări de formare și promovare a tinerilor interpreți, compozitori și a școlii muzicale românești. Și ca să duc până la capăt procesul, am cerut și înregistrarea „Vacanțelor Muzicale“ ca „marcă“ aparținând fundației. Am vizat contracararea a trei eventuale pericole la adresa festivalului: în primul rând, ca ONG, Fundația „Vacanțe Muzicale“ nu se poate desființa, nefiind o instituție a statului; în al doilea rând, folosirea sintagmei „Vacanțe Muzicale“ nu putea fi folosită decât în județul Neamț; în al treilea rând, fiind – prin numărul de ediții și valoarea acestora acestea au devenit, așa cum am mai afirmat – un „brand“, deci o marcă de care trebuie să avem grijă.

Mai trebuie notat că înregistrarea ca marcă a Fundației nu înseamnă „confiscarea“ ei de către Alupului (așa cum s-a afirmat la un moment dat) pentru că Centrul cultural „Carmen Saeculare“, ca membru fondator, are toate drepturile de folosire a mărcii atâta timp cât va exista și nimeni nu poate să-i conteste acest drept consfințit legal. Celor care fac astfel de afirmații răutăcioase eu le-aș răspunde cu un citat din Winston Churchil: „Ai dușmani? Bravo! Înseamnă că ai făcut ceva, cândva în viață“.

C.H. ALUPULUI RUS