Asistăm la un paradox în politica românească unde reprezentanții unui partid care se declară de dreapta, respectiv Partidul Național Liberal, au depus în Parlamentul României o inițiativă prin care atacă mediul economic privat.
Proiectului de lege prin care domnii deputați Nini Săpunaru și Tinel Gheorghe propun închiderea marilor magazine în zilele de duminică îi lipsește esențialul: un studiu privind impactul social sau economic al acestei restricționări.
Apreciez că actul normativ este unul de imagine politică, întocmit în lipsa unei dezbateri publice concrete pe acest subiect și care nu identifică soluții eficiente la problemele producătorilor români. Această inițiativă nu are nici o justificare, iar colegii liberali ar fi putut mai bine să se alăture parlamentarilor PSD care lucrează la un act normativ pentru reglementarea piețelor volante în România. Aceste piețe reprezintă o soluție viabilă pentru producătorii români, iar prin accesarea de fonduri europene, aceștia pot avea la dispoziție puncte mobile de vânzare, acele chioșcuri sau rulote pe care le vedem și în afară, și care asigură condiții decente comercianților și respectă toate normele europene privind siguranța alimentară.
Piețele volante sunt prima măsură ce trebuie luată pentru a ajuta producătorii români și nu închiderea marilor magazine în care și aceștia își comercializează produsele. Dacă mergem după logica domnilor Săpunaru și Gheorghe, o să ne trezim că azi-mâine vin cu un proiect să închidem duminica și bisericile, ca să fie sprijinită economia socială.
Constat astfel, cu tristețe, că liberalii nu și-au pierdut doar capul, dar și-au pierdut și doctrina politică de dreapta, cea în care politicul se dorește a fi un partener al mediului de afaceri – atât celui de la cel mai înalt nivel, cât și celui, mic, de familie. Ignorând acest fapt, cei doi parlamentari nu au luat în calcul că în cultura românească din ultimii 25 de ani, cumpărăturile de duminică au devenit un obicei de familie, unul care generează zeci de mii de locuri de muncă, întrucât, potrivit estimărilor făcute de marile rețele comerciale, 45% din volumul vânzărilor săptămânale este realizat în zilele de weekend.
Invocarea unor politici comerciale din state europene – multe dintre ele care acum renunță treptat la a mai interzice activitatea de duminică a supermarketurilor, este un politicianism ieftin care ne-a adus unde ne-a adus pentru că ne-am grăbit să copiem totul de afară, fără să ne gândim la ce e bine pentru noi, la cum putem adapta deciziile luate de alții pentru a ne rezolva problemele de la noi de acasă.
Închiderea supermarketurilor duminica NU este soluția pentru a încuraja consumul de produse românești. Soluția este în sprijinirea fermierilor și a procesatorilor noștri să realizeze un parteneriat cu marile rețele comerciale. Noi trebuie să promovăm inițiative legislative care să permită micilor producători să profite de interesul oamenilor pentru centrele comerciale, să fie prezenți cu produsele lor, mai ales cu cele tradiționale, atât în piețe volante, cât și pe rafturile marilor rețele comerciale.
Liviu Harbuz
Deputat PSD
Vicepreședinte al Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice din Camera Deputaților