De astăzi, puteţi reclama on-line condiţiile din spitale

plata taxe online* Toate sesizările vor fi analizate de consiliile de etică din unităţile sanitare

De astăzi, nemţenii nemulţumiţi de modul cum au fost trataţi în spital pot să reclame neregulile prin chestionare sau sesizări on-line. Pacienţii pot trimite sesizări cu privire la serviciile medicale sau la condiţiile de cazare, conform unui act normativ publicat, ieri, în Monitorul Oficial. Toate chestionarele şi sesizările vor fi analizate de consiliile de etică ce trebuie să funcționeze la nivelul fiecărei unităţi sanitare publice.

Implementarea „Mecanismului de feedback” al pacientului în spitalele publice a fost aprobată prin Ordinul Ministerului Sănătatii nr. 146/2015, care se aplică de la data publicării.

Iniţiatorii proiectului au explicat, în referatul de aprobare, că în practică sunt întâlnite în mod frecvent încălcări ale drepturilor pacienţilor, două exemple în acest sens fiind refuzul de a acorda servicii medicale/sanitare şi condiţionarea acordării acestora de obţinerea de beneficii personale.

Potrivit actului normativ promulgat, mecanismul de feedback al pacientului reprezintă „ansamblul de măsuri şi de proceduri care au drept obiectiv creşterea gradului de încredere a pacienţilor în serviciile medicale oferite în cadrul spitalelor publice prin analiza feedbackului pacienţilor cu privire la calitatea serviciilor oferite, a gradului de respectare a drepturilor şi obligaţiilor atât de către pacienţi, cât şi de cadrele medico-sanitare. Mecanismul include, de asemenea, o componentă de gestionare a sesizarilor ce privesc incidente de etică petrecute în unitatea sanitară prin intermediul Consiliului de etică”.

Opiniile pacienţilor sunt înregistrate prin completarea unui chestionar de feedback. Prin intermediul mecanismului de feedback, reprezentanţii ministerului spun că vor să crească gradul de încredere al pacientilor în serviciile medicale oferite în unităţile sanitare publice. Pacienţii au la dispozitie două modalităţi de a oferi feedback privind calitatea serviciilor oferite de spitalele publice şi integritatea personalului din acestea. Opiniile pacienţilor sunt înregistrate prin completarea directă a unui chestionar de feedback, iar sesizările sunt înregistrate prin completarea unui formular online disponibil pe site-ul spitalului public. Consiliul de etică din spital analizează opiniile şi sesizările, iar apoi trimite pacienţilor şi instituţiilor relevante avize de etică şi hotărâri.

Geanina NICORESCU