Comunicat de presă E.ON și MOL vor dezvolta, în România, o rețea națională de 40 de stații de încărcare a vehiculelor electrice

 

* Investiția, care va începe în acest an și se va încheia în 2020, va fi susținută cu finanțare nerambursabilă din fonduri europene * Inițiativa face parte dintr-un proiect mai amplu, denumit NEXT-E, care vizează dezvoltarea unei rețele pan-europene de stații de încărcare ce va traversa șase țări * NEXT-E primește cel mai mare grant de e-mobilitate din partea Comisiei Europene, pentru a extinde infrastructura de încărcare a vehiculelor electrice în țările de coeziune

Comisia Europeană a anunțat, în data de 23 iunie, că proiectul NEXT-E a fost selectat pentru a primi fonduri prin intermediul Mecanismului pentru interconectarea Europei (Connecting Europe Facility – CEF), cu o cofinanțare recomandată de 18,84 milioane euro, acesta reprezentând un grant pentru a susține dezvoltarea unei rețele de încărcare a vehiculelor electrice.

Prin intermediul proiectului NEXT-E vor fi instalate 222 de stații standard de încărcare rapidă (50 kW) și 30 de stații de încărcare ultrarapidă (150-350 kW), creându-se astfel o infrastructură esențială pentru încărcarea vehiculelor electrice în Republica Cehă, Slovacia, Ungaria, Slovenia, Croația și România.

Proiectul a fost selectat dintre 152 de proiecte din domeniul transporturilor, numărul inițial al proiectelor fiind 349, cu o sumă totală solicitată pentru co-finanțare CEF de 7,5 miliarde euro.

Proiectul NEXT-E reprezintă un model de cooperare a câtorva grupuri-lider în sectoarele de electricitate, petrol și gaze, acestea unindu-și forțele cu producătorii de automobile pentru a crea o rețea de încărcare interoperabilă și nediscriminatorie, ca alternativă viabilă la vehiculele echipate cu motoare cu combustie internă. Consorțiul este alcătuit din companiile din cadrul Grupului E.ON (Zapadoslovenská energetika din Slovacia, E.ON Czech Republic, E.ON Hungary, E.ON România), companiile din cadrul Grupului MOL (reprezentate de filialele din toate cele 6 țări participante), Hrvatska elekropriveda din Croația, PETROL (din Slovenia și Croația), Nissan și BMW.

În Romania vor fi instalate, în cadrul acestui proiect, 40 stații de încărcare rapidă a vehiculelor electrice. Un număr de 19 stații vor fi instalate de către E.ON Energie România, care va susține această investiție printr-o finanțare nerambursabilă din fonduri europene, în valoare de peste 1 milion de euro. Alte 21 de stații vor fi instalate de către partenerul MOL România.

Stațiile de încărcare rapidă vor fi amplasate în perimetrele unităților din rețeaua de distribuție a carburanților operată de compania MOL și vor urmări acoperirea unor puncte importante de pe traseul a trei rute de transport rutier: Arad-București-Constanța (culoar IV pan-european), Sebeș-Târgu Mureș-Iași și Suceava-București-Giurgiu (parțial culoar IX pan-european).

„Acesta este doar începutul proiectului E-Mobility. Pe lângă faptul că reprezintă un model de business de viitor, este și o inițiativă care are o puternică legătură cu eforturile de protejare a mediului înconjurător, subiect luat tot mai serios în considerare și în România. De asemenea, prin implicarea în astfel de proiecte dorim să venim în întâmpinarea nevoilor clienților noștri, cei care se află în centrul preocupărilor noastre permanente de a le oferi produse, servicii și soluții noi“, a declarat Frank Hajdinjak, director general al E.ON România.

„Scopul nostru este de a oferi cele mai bune servicii persoanelor aflate în mișcare, conform strategiei pentru 2030 a Grupului MOL. Instalarea de încărcătoare pentru mașini electrice în stațiile noastre, ca parte a proiectului NEXT-E, ne va ajuta să devenim prima alegere a clienților nu doar în materie de carburanți, produse alimentare sau oferte gastro puse la dispoziție în stațiile noastre Fresh Corner, ci și în ceea ce privește alternativele la carburanții tradiționali“, a declarat Camelia Ene, Country Chairman & CEO al MOL România.

Consorțiul NEXT-E va sprijini planurile naționale de e-mobilitate și strategia de expansiune a vehiculelor electrice în regiune, dezvoltând soluții sustenabile de încărcare, evaluând integrarea energiei regenerabile și introducând procese inovatoare de business și pachete pentru consumatori în vederea reducerii dependenței de țiței, contribuind astfel la procesul de decarbonizare în Europa. Consorțiul va colabora îndeaproape cu ministerele transporturilor, Comisia Europeană și autoritățile care elaborează politici sectoriale, pentru a se asigura că lecțiile învățate în cadrul acestui proiect se regăsesc într-o implementare eficientă a infrastructurii de încărcare a vehiculelor electrice.

În cadrul proiectului se va realiza și un studiu complex de piață pe partea de e-mobilitate, care va indica cea mai bună strategie și cele mai eficiente abordări, din punct de vedere al costurilor, a infrastructurii de încărcare a vehiculelor electrice și a prestării de servicii, în vederea impulsionării utilizării de vehicule electrice în regiune, conectând astfel țările din Europa de Vest cu cele din zona de coeziune a proiectului și transformând conducerea unei mașini într-o experiență confortabilă, bazată 100% pe electricitate. Planurile detaliate de rețea și studiile vor fi urmate de un proiect-pilot în două etape, care va include montarea de încărcătoare rapide și de încărcătoare ultrarapide, care vor rezulta într-un plan final de implementare la nivel regional a vehiculelor electrice și într-un plan etapizat. Activitățile aferente proiectului au început în 2017, prin lansarea unor activități cu întindere pe mai mulți ani, fiind planificate a se încheia până la 31 decembrie 2020.

Proiectul NEXT-E a fost selectat pentru acordarea de fonduri de către Agenția Executivă de Inovație și Rețele (INEA) a Comisiei Europene, prin intermediul solicitării de propuneri lansate în data de 13 octombrie 2016.

Evaluarea oficială a proiectului menționează: „Relevanța acțiunii propuse în forma sa redusă este foarte mare, ea promovează decarbonizarea, mobilitatea sustenabilă și conectivitatea intermodală. Acțiunea este una foarte matură și e de așteptat că va avea un impact pozitiv, că va aduce probe practice ca bază solidă pentru luarea de decizii și că va avea și o strategie pentru implementarea în viitor a unei rețele complete de încărcare pentru vehiculele electrice în întreaga Europă de Est“.

Investiția are loc în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei (Connecting Europe Facility – CEF), mecanismul financiar al UE venind în sprijinul rețelelor de infrastructură. Comisia propune să se investească suma de 2,7 miliarde euro în 152 proiecte-cheie de transport care vin în sprijinul unei mobilități competitive, curate și conectate în Europa.

În paralel, separat față de proiectul NEXT-E, E.ON România a instalat deja mai multe stații de încărcare a autovehiculelor electrice și a început un program de completare a propriei flote cu mașini cu emisii zero, dând astfel comunității și autorităților locale un puternic semnal legat de preocupările sale privind reducerea poluării.

Mai exact, în acest an au fost instalate 7 stații de încărcare, dintre care trei sunt funcționale la sediile E.ON din Iași, Târgu Mureș și București, iar celelalte patru în Iași, în locații ale unui dealer auto și la Universitatea Tehnică. Totodată, un număr de trei autovehicule electrice VW au intrat recent în flota companiei.

Despre E.ON România

E.ON a intrat în România în anul 2005, când a preluat fostele societăți de stat din domeniul gazelor naturale și energiei electrice. Companiile din structura grupului E.ON operează, în prezent, o rețea de distribuție a gazelor naturale în lungime de peste 21.650 km, respectiv o rețea de distribuție a energiei electrice de peste 81.500 de kilometri și desfășoară activități în 20 de județe situate în jumătatea de Nord a țării, având circa 3,1 milioane de clienți. În ultimii 11 ani, E.ON a investit în România peste 1,4 miliarde de euro.

Despre Grupul MOL

Grupul MOL este o companie internațională integrată și independentă, cu sediul central în Budapesta, Ungaria. Are operațiuni în peste 30 de țări, aproximativ 25.000 de angajați în întreaga lume și peste 100 de ani de experiență în industrie. În domeniul explorării și producției de hidrocarburi, experiența de peste 75 de ani a Grupului sprijină operațiunile de producție în 8 țări și activitățile de explorare în 13 țări. Grupul MOL controlează patru rafinării și două unități petrochimice la nivelul managementului integrat al lanțului de aprovizionare, în Ungaria, Slovacia și Croația. Compania are, de asemenea, o rețea de aproximativ 2.000 de benzinării în Europa Centrală și de Sud-Est, în 10 țări, din care peste 200 în România.