Comisarii OPC vorbesc despre Capcanele comerţului online

onlineÎn contextul apropiatelor sărbători, când comerţul online este în toi, comisarii pentru protecţia consumatorilor au făcut o serie de recomandări tinerilor ahtiaţi după acest gen de comerţ, în cadrul unei campanii naţionale de informare şi educare adresate lor.

Reprezentanţii Autorităţii pentru Protecţia Consumatorilor accentuează faptul că tinerii trebuie să-şi cunoască drepturile şi obligaţiile consumatorilor atunci când achiziţionează produse şi servicii online, dar şi care sunt cele mai frecvente probleme şi cum pot fi evitate aceste capcane.

Comerţul online reprezintă procesul de cumpărare, vânzare sau schimb de produse, servicii sau informaţii prin intermediul reţelelor de calculatoare şi a Internetului. Consumatorii trebuie să fie foarte atenţi să primească, conform obligaţiilor pe care le au comercianţii, cel puţin următoarele informaţii înainte de a încheia un contract online: principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor, datele profesionistului, preţul produselor şi serviciilor, perioada de valabilitate a ofertei sau a preţurilor, costul de utilizare a mijloacelor de comunicaţie la distanţă, modalităţile de plată, livrare, executare, procedura profesionistului de soluţionare a reclamaţiilor, termenul de retragere şi formularul tipizat de retragere, existenţa unei garanţii legale şi durata contractului.

„Un alt aspect, la fel de important, îl reprezintă dreptul de retragere, care presupune renunţarea consumatorului la contractul încheiat online, deci la produsul sau serviciul comandat şi livrat, fără penalităţi şi fără invocarea vreunui motiv în termen de 14 zile de la încheierea contractului”, a declarat Costel Stanciu, preşedinte al Asociaţiei Protecţiei Consumatorilor din România.

Cele mai reclamate aspecte pe linia comerţului online au fost referitoare la comportamentul incorect în relaţia cu consumatorii: nerespectare condiţii prescrise ori declarate, depăşire termene de remediere, depăşire termen rambursare, depăşire termen livrare produs, lipsa declaraţie de conformitate la terminalele de comunicare electronice, afişare incorectă preţuri sau preţuri greşite, calitate necorespunzatoare produse achiziţionate, suplimente alimentare necorespunzatoare (fără efect), aparat tânţari-fără efect,  lipsă instrucţiuni de utilizare dispozitiv de filtrare apă, comandă nefăcută dar s-a primit somaţie de plată, saltea nerecomandată medical pentru bolnav, laptop carcasă deteriorată, produse defecte în garanţie ( televizoare şi laptop-uri), refuz  restituire contravaloare, în cazul returnării produselor la furnizor, neonorare comandă confirmată prin mesaj pe e-mail, livrare produse diferite de cele comandate, neacceptare voucher.

 

 

Geanina NICORESCU