Comisarii OPC au pus sub lupă ofertele agenţiilor de turism  

OPC* ” Perioada vacanţelor de iarnă se apropie. Consumatorii trebuie să solicite toate informaţiile legate de destinaţie, cazare, transport, serviciile de masă precum şi de modalităţile de plată”, atenţionează oamenii legii

Ultimul control al comisarilor pentru protecţia consumatorilor la agenţile de turism din Neamţ au scos la iveală o serie de disfuncţionalităţi. Aceste verificări au fost făcute în apropierea sărbătorilor de iarnă şi au drept scop atenţionarea furnizorilor de servicii turistice cu privire la faptul că trebuie să respecte legea în relaţia cu clienţii.

La nivel de ţară, s-au depistat abateri de la prevederile legale la 135 de operatori economici dintre cei 343 controlati, reprezentand 39,35%.

Lipsa informaţiilor cu privire la asigurarea turiştilor în caz de insolvabilitate sau faliment al agenţiei de turism se numără printre principalele aspecte constatate de comisari. Echipele de control au constatat, de asemenea, lipsa informaţiilor oferite în scris turiştilor înainte de a încheia contractele, informaţii legate de localitatea de destinaţie, rută, mijloace de transport, tipul unităţii de cazare, serviciile de masă, programul sejurului, stabilirea unui cuantum la avans, lipsa informaţiilor cu privire la regimul paşapoartelor şi al vizelor, lipsa furnizării unui bon de comandă în cazul solicitării unor pachete de servicii turistice care nu fac parte din oferta agenţiei de turism, termenele şi modalităţile de plată, condiţiile de modificare şi de reziliere.

 

* În cazul în care conţinutul bonului de comandă diferă de conţinutul confirmării călătoriei turistice sau dacă această confirmare nu s-a facut în termenul de 60 de zile calendaristice de la data semnării bonului de comandă, turistul poate considera că voiajul nu a fost rezervat şi are dreptul la rambursarea imediată a tuturor sumelor deja plătite

 

Marius Alexandru Duncă, preşedinte ANPC, a declarat: ” Perioada vacanţelor de iarnă se apropie. Consumatorii trebuie să solicite toate informaţiile legate de destinaţie, cazare, transport, serviciile de masă precum şi de modalităţile de plată. Pentru a avea o vacanţă fără probleme sfătuiesc consumatorii să acorde atenţie sporită înainte de achiziţia unei vacante. Totodata, pachetele turistice pentru vacanţa de vară aflate acum la pret redus trebuie studiate cu atenţie şi trebuie verificate dacă reducerile sunt cele anunţate astfel încât interesul economic al consumatorilor să nu fie afectat.”

La unele agenţii din Neamţ, echipele de control au constatat abateri privind respectarea clauzelor contractuale. Practic, agenţiile în cauză utilizau contracte ale touroperatorilor sau contracte proprii care nu respectau perioadele de timp în funcţie de care se stabilesc penalităţile sau existau prevederi contradictorii privind valoarea penalizarii care se poate aplica în cazul în care turistul solicită modificări în contract.

Potrivit comisarilor, în privinţa furnizării bonului de comandă turiştilor şi a conţinutului acestuia, agenţia de turism touroperatoare sau detailista este obligată să furnizeze turistului un bon de comandă numai în cazul solicitării unor pachete de servicii turistice care nu fac parte din oferta agenţiei de turism. Contractul ia naştere în momentul în care turistul primeşte confirmarea scrisă a rezervării, ce se transmite de organizatorul sau detailistul calătoriei turistice, care acţionează în numele organizatorului, în cel mult 60 de zile calendaristice de la data semnării bonului de comanda. În cazul în care conţinutul bonului de comandă diferă de conţinutul confirmării călătoriei turistice sau dacă această confirmare nu s-a facut în termenul de 60 de zile calendaristice de la data semnării bonului de comandă, turistul poate considera că voiajul nu a fost rezervat şi are dreptul la rambursarea imediată a tuturor sumelor deja plătite. Bonul de comandă cuprinde următoarele elemente: destinaţia călătoriei turistice, durata şi datele de sosire şi de plecare, mijlocul de transport şi categoria acestuia, tipul şi categoria structurilor de primire, serviciile de masă (pensiune completă/demipensiune/mic dejun), programul turistic solicitat, numărul de persoane pentru care se comandă pachetul de servicii turistice, numărul de copii, vârsta şi actele de identificare ale acestora. Or, la unele agenţii din Neamţ  s-au constatat abateri privind furnizarea bonului de comandă şi conţinutul acestuia.

 

* Este obligatoriu să se consemneze faptul că turistul este asigurat pentru insolvabilitatea sau falimentul agenţiei de turism, precum şi condiţiile si termenele în care turistul poate solicita plata despăgubirilor

 

Comisarii din Neamţ au constatat şi abateri privind furnizarea în scris a informaţiilor privind călătoria, inainte de data plecarii, respectiv orarele, locurile escalelor şi legăturile, precum şi, după caz, locul ce urmează să fie ocupat de turist în fiecare dintre mijloacele de transport incluse în contract, denumirea, sediul/adresa, numărul de telefon şi de fax ale reprezentanţei locale a organizatorului şi/sau a detailistului ori, în lipsa acesteia, cele ale autorităţilor locale care pot ajuta turistul în caz de nevoie.

În ceea ce priveşte respectarea prevederilor legale privind asigurarea turiştilor în cazul insolvabilităţii sau falimentului agenţiei de turism, agentiile de turism au obligaţia să încheie poliţe de asigurare cu societăţi de asigurare agreate de Ministerul Turismului. În contractul de comercializare a pachetelor de servicii turistice incheiat între agenţiile de turism şi turisti, indiferent de modul de prezentare a acestuia (catalog, pliant sau alt înscris) este obligatoriu să se consemneze faptul că turistul este asigurat pentru insolvabilitatea sau falimentul agenţiei de turism, precum şi condiţiile si termenele în care turistul poate solicita plata despăgubirilor. Or, potrivit comisarilor pentru protecţia consumatorilor din Neamţ, unele agenţii din Neamţ nu respectă această prevedere legală. Spre exemplu, au fost cazuri în care turistul era asigurat pentru insolvabilitate şi faliment prin contract, dar nu se consemnau condiţiile şi termenele în care acesta poate solicita plata despăgubirilor.

Pentru abaterile constatate, reprezentanţii legii au dat amenzi şi au stabilit termene de remediere a problemelor.

 

Geanina NICORESCU