Balena albastră, jocul vieții și al morții. Oare acest joc încurajează adolescenții să se sinucidă?

* Dr. Miron Itzhak, psiholog clinician principal cu drept de supervizare

Din întâmplare, am aflat săptămâna aceasta că există un site pe care găsim un joc cu denumirea „Balena albastră“, care, de fapt și de drept, are o denumire ascunsă și se răspândește foarte repede de la un adolescent la altul.

Acest joc provine din Rusia și a creat până în prezent în jur de 200 de morți din rândul adolescenților, care s-au sinucis și vreo câteva zeci de copii și tineri cu tentative de sinucidere în România.

În luna februarie 2017, a fost arestată o persoană care a declarat că el este autorul acelui joc, prin care a reușit să impregneze adolescenților o putere de a decide asupra vieții lor, creându-le o senzație de fericire înainte de a muri, putere pe care adolescenții nu o aveau înainte de moartea lor.

În acest joc există 50 de sarcini, pe care adolescenții trebuie să le îndeplinească pe parcursul a 50 de zile.

Instrucțiunile sunt foarte simple, aparent, dar din moment ce ai intrat pe acest site și te obligi să continui acest joc, este aproape imposibil să ieși din el. Astfel, fiecărui adolescent i se pune un mentor, administrator, moderator, a cărui sarcină este să-l convingă pe adolescent să înceapă jocul și să-l ducă la bun sfârșit.

De la început, mentorul îi vorbește frumos, iar dacă adolescentul evită sau ezită, încearcă să-l încurajeze și, dacă nici acest lucru nu-l ajută, este amenințat că va păți ceva, atât el, cât și familia lui. Adolescentul când vede și aude acest lucru, continuă, fără să aibă putere să se oprească, inoculându-i că a învins multe alte lucruri de care ne ferim, inclusiv frica de moarte, primind și un premiu că a câștigat jocul.

Sarcinile sunt făcute în așa fel încât se merge de la ușor la mai greu, punându-se un accent puternic pe autoagresivitate și încurajare, cum ar fi executarea unui desen pe pielea lui cu o lama foarte ascuțită, desenând o balenă.

Din păcate, cu toate încercările mele să aflu ce simbolizează această balenă albastră, nu am găsit nici o explicație rațională care să mă satisfacă, așa că las acest lucru la aprecierea publicului, care cunoaște mai bine decât mine.

O altă sarcină este vizionarea unui film horror plin de agresivități pe format „3D“, cu o muzică adecvată și un sunet foarte puternic.

Următoarea misiune este încurajarea de a face ei un film horror cu autoagresivitate.

Ultima sarcina este să-l determine să pună capăt vieții lui, să se sinucidă. Această alegere aparține adolescentului și coordonatorului acestuia. Cea mai frecventă alegere a fost aceea când adolescentul s-a aruncat de la etaj – sinucidere de la înălțime.

Trebuie spus că intenția persoanelor așa-numite „mentori“ de a încuraja pe adolescenți în drumul lor spre moarte nu se manifestă așa dintr-o dată, ci de-a lungul anilor, când adolescentul este încurajat să-și ia viața, explicându-i cât de bine se va simți și cât de bine îi va fi în altă lume, având un sprijin total de la un „prieten adevărat“, și anume de la acel mentor.

Diferența este că acest joc al vieții și al morții se adresează în special tinerilor, adolescenților, care au intrat într-o perioadă dificilă din punct de vedere fiziologic și psihologic, într-o schimbare hormonală și care duc la instabilități pe linie afectivă, când gândirea și rațiunea trec brusc de la o cale pozitivă la o cale negativă.

Acești adolescenți primesc aparent prima data independența lor fizică, fără să primească și independența psihică. Părinții nu știu cum să trateze cu copilul lor și continuă să se comporte cu el ca fiind tot un copil.

Această comportare neadecvată a părinților, a rudelor sau a oamenilor apropiați îl face pe adolescent să fie mult mai revoltat decât înainte și să recurgă la un comportament extremist, instabil mai puternic și atunci, cu cât dependența de părinți este mai puternică, nevoia de a ieși din această dependență creează la o parte dintre adolescenți o intrare superficială la o dependență de un obiect virtual, care în mod paradoxal îl îndrumă să lupte împotriva părinților care impun o autoritate maximă asupra unui adolescent fragil. Adolescentul încearcă să treacă aceste granițe. Are o curiozitate maximă la această vârstă și simte o provocare puternică manifestată în dorința de a avea succes pe toate liniile.

Dacă luăm un adolescent care de felul lui este ambițios și care a dorit toată viața lui să ajungă cât mai departe și a făcut foarte multe pentru a impresiona pe alții și a primit totodată dragoste și iubire din partea apropiaților lui pentru că este atât de perfecționist, acest adolescent este mult mai predispus să intre în acest joc al vieții și al morții.

Una dintre provocările cele mai mari este să iasă din monotonie. O altă provocare este aceea care se manifestă în dorința de a învinge și a se lupta cu instinctul de moarte, despre care mulți dintre noi refuzăm să vorbim, aspect întâlnit des în rândul adolescenților, care au învins frica și temerile lor prin intermediul acestui site și coordonați de acei „mentori“, prin metodele și tehnicile aplicate tinerilor. Ei gândesc că vor avea o viață minunată și fericită în altă lume.

Dacă viața sau instinctul de viață aparține părinților, atunci adolescentul își atribuie vorba că instinctul de moarte îi aparține lui. Aceasta este fericirea lui cât și revolta împotriva părinților și autorității părintești. Dacă la prima încercare, prima misiune, revolta împotriva morții este mică și încurajarea coordonatorului este mare, cu cât el îndeplinește mai multe misiuni, contrazicerea devine mai mare și mai mare ajungând la un maxim de conflict între a continua spre moarte sau a ieși din joc.

Atitudinea coordonatorului și empatia lui față de adolescent, problemele casnice nerezolvate ale adolescentului, problemele școlare, problemele sociale, toate acestea se îngreunează și când acesta ajunge la concluzia că nu le poate duce până la capăt, decizia lui de a continua se face mai puternică. Când trece prin acest conflict puternic între da și nu, atunci se formează un automatism în creierul adolescentului, care îi dă simțământul că singura linie pe care trebuie să o urmeze este cum să facă, cum să-și învingă frica și durerea sufletească, psihică, generate de o perioadă instabilă din viața lor, care se va sfârși, după trecerea acestei perioade.

Dar din fericire, prin lupta autorităților, s-a reușit să se stopeze acest lucru. De altfel, în fiecare perioadă există diferite metode și tehnici care încearcă să ajute persoanele care au nevoie de ajutor. În cazul adolescenților, 50% dintre aceștia sunt cu tendințe endogene clare care tind către moarte (exemplificăm aici pe acei adolescenți care au acest instinct mai dezvoltat încă din copilărie, la care se adaugă tendințele lor depresive plus stilul de viață întunecat, care împreună cu tehnica balenei albastre îi ajută să-și îndeplinească scopul).

Trebuie menționat că persoana care a creat acest site a folosit tehnici de manipulare extraordinar de extremiste, printr-o disciplina strictă de la ușor la greu, prin diferite manifestări agresive față de un adolescent fragil și instabil, care nu mai poate suferi și suporta această misiune, aducându-l într-o stare de epuizare psihică, până la sinucidere.

Dacă cineva dintre părinți ori adolescenți doresc să se sfătuiască cu mine, aștept sugestiile, întrebările și răspunsurile voastre.