Avalanşă de pacienţi la Urgenţă

petrea

* La policlinică sunt prea puţini specialişti, doctorul de familie e în concediu

 

Unitatea de Primiri Urgenţe din spitalul judeţean traversează o perioadă extrem de aglomerată, ajungându-se la aproape 200 de cazuri în 24 de ore, după cum a semnalat managerul Ioan Lazăr. Afluenţa de bolnavi se pliază pe problematica lipsei de doctori specialişti din policlinică dar şi pe obişnuita criză de medici de familie din perioada concediilor. Ca să nu mai vorbim de faptul că multă lume aşa s-a obişnuit: să meargă la Urgenţă, unde sigur va fi investigat medical şi va primi un tratament.

„În ultima perioadă am observat că a crescut mult numărul de pacienţi”, ne-a declarat dr. Mihaela Apetrei, de la UPU. „Nu toţi pacienţii ar fi trebuit să ajungă la noi, în schimb toţi cei care vin sunt consultaţi de un medic din serviciul nostru. Există şi cazuri care ar putea fi rezolvate în policlinică sau la cabinetele medicilor de familie însă bolnavii, de regulă, nu se duc acolo pentru că ştiu că aici sunt primiţi mai repede, sunt diagnosticaţi şi primesc recomandare de tratament. În schimb, asta ne aglomereaza nouă foarte mult serviciul. Pe lânga cei care vin cu accidente, în comă, cu situaţii foarte grave şi care trebuie să ajungă la noi, la urgenţă, vin şi pacienţi cu o boală diareică, cu febră, colică renală, cu boli care pot fi rezolvate foarte bine la medicul de familie ori în policlinică”.

 

* Cu „jalba-n proţap” la prefectură, DSP, Ministerul Sănătăţii

 

Pe lângă faptul că mulţi dintre pacienţii ajunşi la UPU nu sunt cu adevărat urgenţe, unii dintre ei mai şi fac scandal, chiar se şi duc „cu jalba în proţap” pe la instituţiile statului.

„Sunt telefoane de la prefectură, de la DSP, de la Minister, apeluri inutile, pentru că oricum noi tot i-am consultat pe petiţionari”, a subliniat dr. Petrea. „Se alarmează nişte instituţii care nu au legătură directă cu spitalul şi cu munca noastră de aici şi astfel de situaţii nu fac decât să ne consume nouă nervi, timp, ceea ce nu e deloc în beneficiul nici al celui care a sunat şi nici al celor care mai sunt în Urgenţă în momentul acela.Dacă vin la noi, să aibă înţelegerea şi răbdarea să aştepte indicaţiile asistentului din triaj. Pentru că sunt date de un medic. Dacă pacientului din triaj i se spune să aştepte, înseamnă că medicul este indisponibil. Ştie despre pacient, ştie cam cât de gravă este boala lui. Pacienţii trebuie trataţi, dar nu imediat. Şi sunt şi oameni care înţeleg lucrul acesta. Văd că parcă cel de lângă ei este mai palid, parcă se simte mai rău. Sunt unii oameni care nu observă lucrurile astea”.

Pacienţilor care ajung în Triaj li se măsoară tensiunea, pulsul, temperatura. Următoarea etapă este elaborarea fişei de observaţii în care este trecut istoricul medical.

 

* Pacienţii sunt nevoiţi să aştepte şi câte 3 ore, dacă situaţia o impune

 

„Am afişat cât am putut şi noi de vizibil codurile de triaj”, a mai spus dr. Petrea. „Li se explică pacienţilor şi de către asistentul din triaj, că dacă au „cod verde” pot aştepta şi trei ore sau mai mult până când sunt văzuţi de medic, dar asta nu înseamnă că nu sunt monitorizaţi”.

Există alte încăperi în care pacientul stă întins pe un pat, primeşte nişte sfaturi, eventual i se iau analize şi trebuie să aştepte rezultatul, i se recomandă investigaţii care durează. Şi la radiologie trebuie să aştepte până iese rezultatul. Sunt, spre exemplu, multe organe examinate la un tomograf, iar medicul care citeşte tomografia trebuie să aibă răgazul să citească cu grijă pentru că, altfel, rezultatul nu-i foloseşte nici medicului, nici pacientului.

Medicii susţin că tensiunile create pe fondul aşteptării degenerează, uneori, în agresiuni verbale şi chiar fizice. „Nici noi nu ne dorim să fim în situaţii conflictuale cu familia, că nici eu nu am nici un interes să ţin trei oameni aici, să aştepte în zadar,  când poate sunt plecaţi de la servicu sau sunt în vacanţă”, susţine dr. Petrea. „Avem situaţii conflictuale cu familiile, cu pacienţii. Nu e rea voinţă, pentru că niciodată un doctor nu stă când mai are în aşteptare trei, patru pacienţi. Ar trebui multă răbdare, înţelegere, să vorbească politicos şi cu medicul, şi cu asistenta şi cu infiemiera noastră, pentru că nimeni nu le vrea răul, dar nici nu doreşte să fie insultat şi repezit atunci când îţi face datoria. Pentru că aplanarea unui conflict ne ia timp, ne consumă energia, şi este în detrimentul lor, al pacienţilor şi nu rezolvăm nimic”.

 

Geanina NICORESCU