Au apărut Normele metodologice privind completarea şi utilizarea dosarului electronic de sănătate

CAS* Accesul la datele stocate se va face prin intermediul cardului naţional de asigurări sociale de sănătate şi a unui cod de acces suplimentar

Ministerul Sănătăţii a publicat, ieri, proiectul privind Normle metodologice care asigură cadrul legal pentru completarea şi folosirea dosarului electronic de sănătate (DES). Acesta este o componentă a sistemului informaţional sanitar şi reprezintă înregistrări electronice cu date şi informaţii medicale relevante pentru medici şi pacienţi. Dosarul conţine date şi informaţii clinice, biologice, diagnostice şi terapeutice, personalizate, acumulate pe tot parcursul vieţii pacienţilor, aceştia fiind şi proprietarii de drept ale acestor informaţii, după cum se arată în actul normativ. Referitor la utilizarea dosarului, legiuitorul susţine că are drept scop principal creşterea calităţii actului medical prin accesul la date şi informaţii medicale relevante, şi transformarea pacientului într-un factor activ al protejării şi promovării propriei sănătăţi.

Sistemul DES se utilizează în mod obligatoriu la nivelul furnizorilor de servicii medicale autorizaţi, respectiv la cabinetele medicale ambulatorii ale medicilor de familie şi de alte specialităţi, centrele de diagnostic şi tratament, centre medicale, laboratoare, alte unităţi sanitare publice sau private, precum şi unităţile sanitare publice şi private cu paturi. Practic, DES preia datele şi informaţiile existente în SIUI în ceea ce priveşte istoricul medical al pacientului şi conectează toţi furnizorii de servicii medicale, realizând o imagine completă a datelor şi informaţiilor medicale relevante pentru medici şi pacienţi. Noutatea este că şi pacientul va avea acces la aceste date stocate, fiind direct implicat în protejarea şi promovarea propriei sănătăţi, se arată în nota de fundamentare a proiectului lde hotărâre a Guvernului.

Şi totuşi, datele şi informaţiile stocate în DES sunt structurate în mai multe module, accesibile medicilor în anumite situaţii: sumar de urgenţă accesibil medicilor care acordă servicii medicale de urgenţă, fără a fi necesar acordul pacientului, Istoric medical plus Antecedente declarate de pacient, Documente medicale şi Date personale accesibile medicilor numai cu acordul pacienţilor. Datele, informaţiile şi procedurile operaţionale necesare utilizării şi funcţionării DES se aprobă prin ordin al MS şi al preşedintelui CNAS în termen de 30 de zile de  la intrarea în vigoare a acestei hotărâri de Guvern.

Pacienţii şi medici au responsabilitatea păstrării şi utilizării în condiţii de siguranţă a elementelor de securitate, respectiv cardul naţional de sănătate şi codul de acces suplimentar.  După decesul pacientului, dosarul electronic de sănătate al acestuia se arhivează în sistemul DES.

 

 

Geanina NICORESCU