A simulat Bacalaureatul folosind copiuţe

eliminat la bacUn elev de la Liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida” Piatra Neamţ a fost eliminat, ieri, din examenul de simulare a Bacalaureatului pentru tentativă de fraudă prin folosirea copiuţelor la proba de Limba şi literatura română. Adolescentul, elev în clasa a XI-a, ştia foarte bine că notele de la simularea Bacalaureatului nu vor fi trecute în catalog, însă i-a fost teamă să nu afle părinţii cât este de „bine” pregătit la materia eliminatorie la Bacalaureat.

Şi absenţele au fost semnificative la simularea examenului de maturitate. La testare, s-au prezentat 3.814 elevi de clasa a XI-a şi au absentat 164, iar la clasele a XII-a s-a chiulit mai mult. Au lipsit din bănci 248 de elevi, în timp ce 4.434 de liceeni din an terminal au participat la simulare.

Timp de 3 ore, elevii claselor a XI-a şi a XII-a au avut de rezolvat subiecte similare celor care se dau la Bacalaureat.

La proba de Limba şi Literatura Română, elevii claselor a XI-a de la profilul real-tehnologic au primit la primul subiect un text din „O viaţă pierdută”, de Ioan Slavici, la care au avut de rezolvat mai multe cerinţe: să scrie sinonime pentru „mâhnire” şi „apucă”, să explice rolul cratimei, să formuleze un enunţ în care să folosească o locuţiune sau expresie cu substantivul „suflet”, să exemplifice două motive literare din text, tipul de perspectivă narativă, dimensiunea temporală, să explice rolul verbelor la timpul perfect simplu, două trăsături ale genului epic, comentariu pe baza unei secvenţă din text.

La subiectul al II-lea a trebuit scris un text argumentativ de 150-300 de cuvinte despre importanţa vizionării ecranizărilor după opere literare, iar la ultimul subiect- unn eseu de 600-900 de cuvinte despre particularităţi de construcţie a unui personaj dintr-o nuvelă studiată.

* „Tema şi viziunea despre lume într-un text poetic studiat aparţinând lui Tudor Arghezi”

Simularea pentru bacalaureat la clasa a XI-a a fost organizată pentru prima oară în anul 2014, cu scopul de a familiariza elevii cu rigorile unei evaluări naţionale, respectiv a unui examen de bacalaureat naţional, dar şi pentru a optimiza rezultatele obţinute de către elevi la finalul studiilor liceale.

La clasele a XII-a – profil uman, elevii au avut, ca prim subiect, un text din „Jocurile Daniei”, de Anton Holban. Elevii au trebuit să găsească un sinonim neologic potrivit pentru sensul din text al cuvintelor „bănuială” şi „pretenţios”, să explice rolul cratimei în secvenţa „m-am dus”, să construiască un enunţ în care să ilustreze sensul conotativ al cuvântului „ploaie”, să transcrie din textul dat două secvenţe care conturează dimensiunea temporală, să precizeze o temă şi un motiv literar prevăzute în text, să menţioneze tipul de perspectivă narativă din textul dat, să prezinte rolul verbelor la imperfect în textul dat, să ilustreze, cu câte un exemplu din textul dat, două trăsături ale genului epic şi să comenteze, în 60 – 100 de cuvinte, o secvenţă din text. La Subiectul II s-a cerut un text argumentativ de 150-300 de cuvinte despre influenţa traducerilor asupra literaturii naţionale, iar la ultimul subiect- un eseu de 600-900 de cuvinte în care elevul să reprezinte tema şi viziunea despre lume într-un text poetic studiat aparţinând lui Tudor Arghezi.

* „Despre importanţa comunicării dintre părinţi şi copii”

Elevii claselor a XII-a – profil real-tehnologic au avut în faţă , la primul subiect, un text din Mihail Sebastian – „Accidentul”. Au trebuit căutate sinonime pentru „precis”, „se căznea”, să se precizeze rolul cratimei, enunţ în care să folosească o locuţiune sau expresie cu substantivul „timp”, două secvenţe care să contureze dimensiunea spaţială, două motive literare prezente în text, tipul de perspectivă narativă, rolul verbelor la timpul imperfect, două trăsături ale genului epic (exemple din text), comentariu pe baza unei secvenţă din text. La subiectul II s-a cerut un text argumentativ de 150-300 de cuvinte despre importanţa comunicării dintre părinţi şi copii, iar la subiectul III – un eseu de 600-900 de cuvinte în care să prezinţi tema şi viziunea despre lume dintr-un text poetic studiat aparţinând lui Mihai Eminescu sau George Bacovia.

Rezultatele obţinute la simulările naţionale nu vor fi trecute în catalog, dar vor fi analizate la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ, prin discuţii individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, şedinţe cu părinţii, precum şi la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri pentru îmbunătăţirea performanţelor şcolare.

Simularea probelor scrise ale examenului de bacalaureat pentru elevii claselor a XI-a şi a XII-a din anul şcolar 2014-2015 continuă mâine, cu proba obligatorie a profilului şi, doar pentru elevii claselor a XII-a, va avea loc şi proba la alegere a profilului şi specializării (6 martie). Toate probele sunt scrise. Afişarea rezultatelor va avea loc pe data de 12 martie.

Geanina NICORESCU