* Conducerea Inspectoratului Şcolar spune un „NU!” hotărât
* Elevii se întreabă cum sunt „reeducaţi” profesori cu devieri de comportament
O idee pornită de la Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, aceea de a reînfiinţa şcolile de corecţie de pe vremuri, pe motiv că elevii se poartă urât cu profesorii, a şocat opinia publică.
„Cred că unii trec foarte uşor în extreme. Eu sunt profesor diriginte la clasă de liceu, dar nu văd nici unul dintre elevii mei care să merite un astfel de tratament. Cine vorbeşte despre aceste metode de tratare a elevilor cu probleme trăieşte într-un alt secol sau nu ştie ce se întâmpla în acele locuri ale groazei”, ne-a spus prof. Maria Dascălu.
Nici directoarea Colegiului Naţional de Informatică din Piatra Neamţ, prof. Daniela Neamţu nu este de acord cu ideea: „O şcoală de acest gen înseamnă o discriminare. Elevii trebuie integraţi în şcolile de masă prin programe educaţionale speciale, aşa cum copiii cu dizabilităţi nu mai sunt în zilele noastre marginalizaţi, ci sunt integraţi. De fapt, aceşti copiii au cerinţe educaţionale speciale şi pot fi amendaţi altfel, prin metode educative, metode prin care să fie educaţi în plus şi consiliaţi psihologic bineîneţeles!”.
Viorel Stan, inspectorul general şcolar al judeţului, spune şi el un „nu” hotărât: „ Noi suntem pentru integrarea elevilor în colectivităţi sănătoase, unde pot fi educaţi în primul rând prin puterea exemplului. Unii dintre aceşti copii au un comportament antisocial tocmai pentru că au anumite probleme acasă, este un fel de strigăt de disperare, este un strigăt de ajutor. Cum să-i întorci spatele unui astfel de copil? Există în şcoli strategii şi proiecte educaţionale care se pot plia foarte bine pe fiecare caz în parte”.
* Elevii vorbesc „colorat”
Potrivit rapoartelor realizate de şcolile nemţene în primul semestru al acestui an şcolar, au fost înregistrate 1.327 cazuri de violență, mai mult de jumătate dintre ele fiind verbale, adică înjurături, jigniri, tachinare.
În România există trei centre de reeducare, în care câteva sute de tineri participă la programe de conformare: Buziaş, Târgu Ocna şi Găeşti. Nici un copil din Neamţ nu se află în acest moment într-un astfel de centru. Potrivit legislaţiei din ţara noastră, minorii până în 14 ani nu răspund penal, între 14 şi 18 pot fi internaţi într-un astfel de centru de reeducare, iar de la vârsta majoratului riscă să fie trimişi la închisoare.
*Profesorii riscă să-şi piardă locul de muncă
Ideea de a fi închişi într-o astfel de şcoală, unde pot fi abuzaţi sau pot prelua alte „obiceiuri” mult mai rele decât cele care i-au condus acolo, le repugnă total elevilor nemţeni. „Cred că este aberant să te gândeşti la un astfel de mod de a corecta comportamentul cuiva şi e metodă care nu dă rezultate”, este de părere Ştefan M., 15 ani din Piatra Neamţ.
„Să meargă în astfel de şcoli de corecţie cei care au propus acest lucru. Profesorilor care se răzbună pe elevi pentru problemele lor de acasă, ce să le faci, atunci, dacă unui copil îi iei libertatea şi îl supui la sancţiuni atât de drastice?”, se întreabă Cosmin, 17 ani de la CNI.
Legislaţia în vigoare lasă la latitudunea consiliilor de administraţie din şcoli măsurile ce pot fi luate în cazul cadrelor didactice cu un comportament deviant. Fiecare unitate de învăţământ are o comisie de disciplină, formată din cadre didactice, care anchetează astfel de cazuri de profesori şi prezintă CA-ului un raport, cu eventuale propuneri de măsuri. Măsurile pot fi de la simplul avertisment verbal, la sancţiuni cu tăierea din salariu şi merg până la concedierea, ori chiar interdicţia de a mai putea profesa vreodată, în cazurile extrem de grave.