7 milioane de lei returnate nemţenilor din taxe auto

* Timbrul de mediu în dezbatere publică

Discuţiile referitoare la noua taxă auto au continuat în ultimele zile, autorităţile ajungând la o serie de concluzii cuprinse într-un proiect ce este supus dezbaterii publice. Ministrul Mediului a declarat că una din modificările aduse legislaţiei este aceea potrivit căreia persoanele care au achitat până acum o taxă auto, indiferent cum s-a intitulat, să nu mai fie obligate la timbrul de mediu. În Neamţ, la sfârşitul anului trecut mai erau pe rol 1.745 de cereri de restituire a taxelor auto achitate în diverse moduri din 2008 încoace, suma totală revendicată fiind de peste 8,1 milioane de lei.

„Până acum s-au soluţionat irevocabil 928 de dosare, din care în 848 de situaţii solicitanţii au avut câştig de cauză, suma înregistrată în toate aceste dosare fiind de circa 5,2 milioane de lei şi s-au restituit sumele din 818 dosare, ceea ce a reprezentat peste 6,9 milioane de lei achitaţi, diferenţa fiind dată de actualizare”, a precizat Cristina Ionescu, purtătorul de cuvânt al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Neamţ.

Banii sunt acordaţi din încasările la Fondul de Mediu. De asemenea,  cei care au beneficiat de restituiri, din 2008 încoace, vor putea circula fără probleme pe şosele. „În situaţia în care pot vinde automobilul, viitorul cumpărător va achita timbrul de mediu, pentru că el este un instrument de taxare care se aplică pe toată durata de viaţă a autoturismului”, a spus Rovana Plumb. „În ceea ce priveşte vechimea maşinii, valoarea timbrului de mediu este influenţată printr-un coeficient de reducere, în funcţie de vechime. În momentul în care vom adopta ordonanţa, va exista şi un calculator pentru calculul taxei”, a adăugat ministrul Mediului.

Proiectul aflat în dezbatere publică pe site-ul ministerului cuprinde o variantă de calcul a taxei care ţine cont de emisiile de noxe ale vehicului, iar la vechime se ia în considerare data primei înmatriculări. Timbrul de mediu s-ar putea aplica doar pentru autovehiculele din categoria M1, din cele care au maxim 8 locuri fără cel al şoferului şi care corespund normelor de poluare Euro 3, Euro 4 şi Euro 5.

La dezbatere reprezentanţii producătorilor auto şi-au arătat îngrijorarea faţă de scăderea taxei în privinţa autovehiculelor din categoria Non Euro, Euro 1 şi Euro 2, care ar face să se dubleze numărul maşinilor poluante din ţara noastră. În proiect se prevede creşterea cu câteva zeci de procente a taxei pentru maşinile Euro 3 şi Euro 4, iar în cazul celor mai populare maşini creşterea propusă este şi de 80%, în timp ce scăderea la cele poluante este propusă a fi chiar şi de 90%. Reprezentanţii industriei auto avertizează executivul inclusiv asupra pericolului ca marii investitori să se retragă din ţara noastră dacă ajung la costuri prea mari de producţie. Proiectul este lansat în dezbatere publică până pe 30 ianuarie, dată până la care oricine poate face sugestii.