240 de reclamaţii strânse de la debitori în franci elveţieni

Swiss 100 franc bank notes are withdrawn from an ATM in the northern Swiss town of Kreuzlingen in this picture illustration* Comisarii pentru protecţia consumatorilor, în rol de mediatori, au programat întâlniri cu reprezentanţii băncilor şi ai clienţilor

* ANPC a trimis deja Instanţei 23 de procese verbale de sesizare a posibilelor clauze abuzive în contracte

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF) invită băncile la negocieri pentru a găsi soluţii semnificative, pe termen lung. AURSF reprezintă Grupul Grupului Clienţilor cu Credite în CHF, constituit pe Facebook după 15 ianuarie, la care s-au înscris pentru participare până la această dată peste 5.800 de persoane.

” Întâlnirile vor avea loc la sediul ANPC, care va avea rol de mediator. Într-o primă etapă vor avea loc în perioada 2-7 aprilie şi sunt estimate a se derula pe parcursul unei luni de zile. Specialiştii ANPC vor participa alături de reprezentanţi ai băncilor şi ai clientilor băncilor constituiţi în grupuri şi vor încerca să găsească soluţii benefice ambelor părţi”, au transmis comisarii pentru protecţia consumatorilor, printr-un comunicat de presă.

Natalia Hruşcă, şefa Comisariatului pentru Protecţia Consumatorilor din Neamţ, roagă persoanele care vor să facă reclamaţie pe tema creditelor bancare să se adreseze direct la ANPC. Preşedintele ANPC, Marius Alexandru Dunca, a făcut un apel la dialog şi transparenţă din partea instituţiilor bancare, subliniind că instituţia şi-a asumat rolul de mediator care lansează invitaţia tuturor băncilor şi face un apel ca să fie mai deschise, să colaboreze cu clienţii, cu acei consumatori care nu-şi mai pot plăti ratele din cauza creşterii cursului, fie euro, franci elveţieni sau dolari.

În ultima perioadă, la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor s-au înregistrat 240 de reclamaţii de la consumatorii cu credite ipotecare şi nevoi personale, care au împrumutat în franci elveţieni(CHF). Dintre acestea, 176  au fost analizate de ANPC, constatând posibilitatea existenţei unor clauze abuzive referitoare la: ajustarea dobânzii de către bancă, „în cazul intervenirii unor schimbări semnificative pe piaţa monetară”, modificarea marjei fixe a dobânzii, băncile profitând de necunoaşterea consumatorilor, sau de situaţia restrictivă din punct de vedere financiar, comision de penalizare, comision de risc, comision de administrare, procent din suma întregului credit, comision de administrare , procent din soldul creditului- dar într-un procent destul de mare- la acelaşi nivel cu rata de credit, ceea ce nu justifica scopul acestuia.  De asemenea, mare atenţie la comisioanele de rambursare în avans, cu procente mai mari decât cele prevăzute în OG 50/2010. Potrivit comisarilor pentru protecţia consumatorilor, clienţii băncilor pot face sesizare în caz de neincludere în costurile DAE a costurilor suportate de creşterea cursului valutar.

ANPC a trimis Instanţei până acum 23 de procese verbale de sesizare a posibilelor clauze abuzive în contracte, care sunt pe rolul instanţelor.

Geanina NICORESCU