186 de infecții nosocomiale depistate, în ultimul an, în spitalele din județ

Reducerea riscului de apariție a infecțiilor nosocomiale reprezintă o adevărată provocare pentru factorii responsabili din sectorul sanitar. Activitatea de supraveghere și control a infecțiilor pe care le pot lua din spital bolnavii nu se poate desfășura în condiții optime dacă personalul nu este instruit corespunzător și dacă baza materială e „apă chioară“. Direcția de Sănătate Publică Neamț a analizat situația existentă în spitalele din județ în anul 2016, subliniind că a acordat asistență de specialitate unităților sanitare, din sectorul public și privat, în vederea implementării măsurilor specifice pentru prevenirea și controlul infecțiilor nosocomiale. Potrivit DSP Neamț, anul trecut au fost depistate 186 de cazuri de infecții de spital, din care 98 la spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț, 60 la Spitalul Municipal de Urgență Roman, 10 la Spitalul Orășenesc Târgu Neamț, două la Spitalul de Psihiatrie „Sf. Nicolae“ Roman, 14 la Spitalul de Pneumoftiziologie Bisericani și două la Spitalul Orășenesc Bicaz. Numărul total de cazuri investigate cu laboratorul s-a ridicat la 177.

Un fapt pozitiv este acela că, din 7 octombrie 2016, s-a schimbat modul de supraveghere și raportare a infecțiilor intraspitalicești. Această nouă abordare, în acord cu directivele europene, se datorează în mare parte și medicului Filip Panait de la Bâra, proaspăt doctor în științe medicale, care i-a atras atenția președintelui României că menținerea vechiului sistem de raportare, elaborate în urmă cu un deceniu, și a vechii denumiri de infecții „nosocomiale“ ascundea deficiențele majore din sistemul medical românesc, inclusiv mortalitatea crescută datorită infecțiilor din spitale.

„Prin noul sistem, reglementat de Ordinul Ministrului Sănătății nr. 1101/30 septembrie 2016, în vigoare din 7 octombrie, se asigură verificarea indirectă a siguranței pacientului, atunci când se internează într-o unitate sanitară cu paturi. Înființarea registrului electronic național al infecțiilor asociate asistenței medicale asigură transparență și predictibilitate totală în acest domeniu. Prin demersurile constante efectuate de mine pe lângă autoritățile administrației centrale se dovedește că perseverența și argumentele științifice, prezentate în teza de doctorat, pot schimba o țară. Estimez că, în urma implementării noului sistem de raportare a infecțiilor din unitățile sanitare cu paturi pentru acuți, vor fi salvate de la moarte între zece și o sută de mii de vieți, în următorii 20 de ani“, a subliniat dr. Panait.

Noile Normele de supraveghere, prevenire și limitare a infecțiilor asociate asistenței medicale în unitățile sanitare, reglementează organizarea activităților de supraveghere, prevenire și limitare a infecțiilor asociate asistenței medicale în unitățile sanitare publice și private cu paturi, supravegherea și raportarea infecțiilor asociate asistenței medicale, metodologia de supraveghere a expunerii accidentale a personalului care lucrează în domeniul sanitar la produse biologice și precauții pentru prevenirea și limitarea infecțiilor asociate asistenței medicale. De asemenea, sunt împărțite, pe categorii de personal, sarcinile ce privesc prevenirea și combaterea infecțiilor asociate serviciilor medicale.

Responsabilitatea corectitudinii datelor înregistrate revine medicului în îngrijirea căruia se află pacientul. Serviciul/Compartimentul de prevenire a infecțiilor asociate asistenței medicale stabilește un ritm de verificare în vederea depistării cazurilor nediagnosticate, neînregistrate și neanunțate (ritm recomandat: minimum la 2 zile, maximum la 7 zile). Serviciul/Compartimentul de prevenire a infecțiilor asociate asistenței medicale înregistrează și declară și cazurile de infecții asociate asistenței medicale descoperite la verificările pe care le face la nivelul secțiilor.

Geanina NICORESCU