10 zile pentru acces la finanțare nerambursabilă a debutanților în afaceri

AIPPIMM SRL-dNemțenii care abia au intrat în afaceri au la dispoziție o finanțare nerambursabilă în valoare de circa 10.000 euro de proiect. Înscrierile pentru Programul SRL-D sunt în curs și se încheie la data de 14 septembrie, ora 20.

Schema ajutorului de minimis din cadrul Programului pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanți în afaceri este implementată de Agenția pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru IMM-uri AIPPIMM și prevede o finanțare în valoare de maxim 50% din totalul cheltuielilor eligibile, adică de cel mult 45.245 de lei pentru un beneficiar (aproximativ 10.000 de euro). Restul finanțării este contribuția proprie, minim 50% din valoarea cheltuielilor eligibile.

Bugetul total alocat programului este de 22,7 milioane de lei, de care ar putea beneficia 500 de noi întreprinzători. Finanțarea SRL-D-urilor este valabilă până la finele anului 2016, iar plățile se fac până la sfârșitul anului 2017.

Programul pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanți în afaceri se adresează nemțenilor care desfășoară activitate economică pentru prima dată și au o societate cu răspundere limitată debutantă SRL-D. Aceștia au la dispoziție un sprijin financiar nerambursabil de până la 10.000 de euro din valoarea totală a cheltuielilor eligibile din planul lor de afaceri, în care se face dovada surselor de cofinanțare.

Printre condițiile de participare la programul de finanțare a SRL-D, solicitanții trebuie aibă capacitate juridică deplină de exercițiu, anterior datei înmatriculării societății în registrul comerțului să nu mai fi avut calitatea de acționar sau asociat al unei întreprinderi constituite în Spațiul Economic European, să înființeze pentru prima dată o societate cu răspundere limitată în condițiile Legii nr. 31/1990 și ale OUG nr. 6/2011, să declare pe propria răspundere, sub sancțiunea legii penale pentru declarații mincinoase, că îndeplinesc a doua condiție, iar declarația se depune la Registrul Comerțului odată cu cererea de înmatriculare a societății, să nu mai fi beneficiat de finanțare prin acest program.

Printre obligațiile de finanțare nerambursabilă se află aceea ca firma debutantă să funcționeze pe durată nedeterminată, să fie microîntreprindere, să fie înființată de un întreprinzător debutant, ca asociat unic, sau de cel mult cinci întreprinzători debutanți asociați, să fie administrată de asociatul unic sau de unul sau mai mulți administratori dintre asociați, să aibă în obiectul de activitate cel mult cinci grupe de activitate prevăzute de clasificarea activităților din economia națională în vigoare (CAEN), să nu fi depășit plafonul de minimis de 200.000 de euro pe durata a trei exerciții financiare pentru o întreprindere unică, să nu aibă datorii la bugetul general consolidat și la bugetele locale (nici la sediul social și nici la punctele de lucru), să nu fie în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, executare silită, închidere operațională, insolvență, faliment sau suspendare temporară a activității, să nu fi fost sub efectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat ori ajutor de minimis sau aceasta să fi fost deja executată și recuperată, să nu fi transmis cerere de renunțare parțială sau totală la finanțare în termenul prevăzut de procedurile de implementare a programelor naționale în cadrul cărora au semnat contract de finanțare în ultimii trei ani, dacă este cazul.

Alte obligații țin de anunțarea în scris cu privire la înființare a Oficiului Teritorial pentru IMM și Cooperație (OTIMMC) în a cărui rază de competență își are sediul, în termen de cel mult 30 zile lucrătoare de la înregistrare, în vederea luării în evidență, de angajarea cu contract de muncă pe durată nedeterminată, cu normă întreagă și menținerea în activitate a minim 2 salariați din momentul obținerii facilităților și până la pierderea calității de microîntreprindere aparținând întreprinzătorului debutant în afaceri, de reinvestirea anual a minim 50% din profitul realizat în anul fiscal precedent, de depunerea la OTIMMC a situațiilor financiare semestriale și anuale, cu dovada înregistrării acestora la autoritățile competente, precum și a unui raport semestrial de progres, pe o perioadă de trei ani, începând cu anul următor celui în care s-a obținut ajutorul nerambursabil.

*Activități și cheltuieli eligibile

Înscrierile se fac online, iar finanțarea se acordă pentru investiții în active corporale (terenuri pentru realizarea de construcții/amenajare efectuate în cadrul proiectului, destinate activității pentru care s-a solicitat finanțarea, construcții pentru desfășurarea activității pentru care s-a solicitat finanțarea, achiziționarea de spații destinate realizării activității pentru care s-a solicitat finanțarea, achiziționarea de mobilier pentru dotarea spațiilor amenajate destinate activității pentru care s-a solicitat finanțarea, pentru echipamente tehnologice, mașini, utilaje și instalații de lucru, aparate și instalații de măsură, control și reglare etc., pentru achiziționarea de autoutilitare din categoria N1, N2, N3, cu excepția vehiculelor de teren simbol G; achiziționarea de autoturisme, pentru achiziționarea de instalații de încălzire sau climatizare aferente spațiului de comerț/producție/servicii), pentru investiții în active necorporale (ce țin de brevete de invenție, design industrial, mărci de produse și servicii gen francize, etichetare ecologică, licențe și software etc., realizare site), pentru costuri curente, costuri de personal, costuri de training și formare personal, pentru servicii externe (contabilitate, consultanță fiscală, consultanță juridică, consultanță în management, consultanță IT, consultanță PR, consultanță pentru întocmirea planului de afaceri, costuri legate de încălzire, gaz, electricitate, curățenie, reparații, asigurare, apă/canal, gunoi, costuri legate de procesul de vânzare, costuri administrative, chirii pentru spații de birouri, producție, de desfășurare activități comerciale și prestări servicii, depozitare etc.).

Planul de afaceri trebuie să conțină justificarea fiecărei cheltuieli din perspectiva necesității în activitatea pentru care se solicită finanțare nerambursabilă. Înscrierea proiectelor în acest program se face, conform Ordinului MECRMA nr. 839/2016, doar online, în perioada 31 august – 14 septembrie, pe site-ul www.aippimm.ro, pe bază de user și parolă. După crearea contului de înscriere, aplicația trimite automat pe adresa de e-mail a solicitantului un mesaj și un link de confirmare. După confirmare, aplicația de înregistrare a planului de afaceri devine activă pentru completarea online a planului de afaceri și încărcarea în aplicație a documentelor solicitate. Aplicanții încarcă online documentele cerute de finanțator.

Vor primi finanțare planurile care obțin în urma evaluării punctaje de minim 60 până la maxim 100 de puncte. (C.I.)