Odată cu debutul sezonului estival, întreprinzătorii din anumite domenii de activitate îşi pot asigura necesarul de forţă de muncă prin angajarea zilierilor. Munca în agricultură, în silvicultură, activităţile sezoniere de vânătoare şi pescuit, lucrările în viticultură şi în pomicultură, zootehnie sau apicultură, activităţile de întreţinere şi curăţenie, ori producţiile cinematografice şi audiovizuale, de publicitate, sunt câteva din domeniile unde varianta utilizării persoanelor pe perioadă limitată de timp este aplicată.
„Cei care angajează astfel de personal, pe perioade limitate de timp, ocazional, au şi anumite obligaţii fiscale de îndeplinit”, spune Cristina Ionescu, purtător de cuvânt al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Neamţ. „Contribuţiile sociale de asigurări la sănătate şi pensie nu se achită, în schimb se plăteşte impozitul pe venit. Acesta se calculează şi se reţine de angajator la data fiecărei plăţi a remuneraţiei brute zilnice. Zilierii sunt plătiţi zilnic, la fel se calculează şi impozitul de 16%, angajatorul urmând să vireze la bugetul de stat impozitul astfel reţinut până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care s-au achitat veniturile”.
Declaraţia privind impozitul calculat şi datorat se face pe formularul 112, la anexa 1. De asemenea, angajatorul care utilizează zilieri are şi obligaţia de a completa şi a depune formularul 205, care cuprinde impozitul reţinut la sursă şi câştigurile sau pierderile realizate pe beneficiari de venit, prin menţiunile ce vor fi înscrise la modulul V ce cuprinde date informative privind impozitul pe veniturile din salarii, dar care urmează să fie depus pe anul acesta până la data de 28 februarie anul viitor, aferent situaţiei din acest an.
Zilierii nu sunt asiguraţi la sistemul public de pensie sau cel de sănătate, astfel că nici angajatorul nu are obligaţii declarative sau de plată. Varianta de asigurare este opţională. În schimb, angajatorul este obligat să ţină evidenţa acestor salariaţi, în registrul de evidenţă a zilierilor. Lunar, un extras din registru va trebui să fie prezentat la inspectoratul de muncă de care angajatorul aparţine, până cel târziu la data de 5 a fiecărei luni.
…pe principiul 5 cu mapa, 2 cu sapa…cine castiga? cine pierde? cine le asigura mancarea, apa, asistenta protectiei muncii etc…? NU ASA SE ÎNCURAJEAZA ANGAJATORII…UNII MAI CONTABILI ÎSI FAC CALCOLE ÎNAINTE… SI MAI BINE RENUNTA, STAU DEGEABA… DECAT SA FALMENTEZE SI SA RAMANA CU DATORI LA STAT.