Vopsea de păr la promoție expirată de un an!

Vopsea parO acțiune de verificare la comercianții de produse cosmetice, derulată zilele trecute de comisarii pentru protecția consumatorilor din Neamț, a scos la iveală o serie de nereguli. Cu această ocazie au fost identificați agenți economici care fie nu aveau produsele depozitate în mod corespunzător, fie desfășurau promoții mincinoase. Printre deficiențele constatate se numără informarea incorectă a consumatorilor ori etichetarea produselor cosmetic și informațiile netraduse în limba română.

„O ofertă specială trebuie să indice, în mod clar și neechivoc, data la care încetează oferta sau, dacă este cazul, faptul că oferta specială se referă la stocul de bunuri disponibile; data de începere a perioadei în care se aplică prețul special sau alte condiții specifice. S-au constatat abateri privind desfășurarea promoțiilor la 29 de operatori economici, din județele Alba, Bacău, Bihor, Brașov, Cluj, Giurgiu, Harghita, Mehedinți, Mureș, Neamț, Sibiu, Teleorman, Vrancea și municipiul București. În județul Neamț au fost identificate produse cosmetice – vopsea de păr, cu anunțuri promoționale – „Bogat Colorat – Mari Premii“ și „Bani Gheață în nuanțe fierbinți“, dar cu perioada promoțiilor expirată din 01.10.2015, respectiv 01.10.2014. Pentru deficiențele constatate s-au aplicat sancțiuni“, se arată într-un comunicat al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.
Comisarii pentru protecția consumatorilor au emis și o serie de sfaturi pentru consumatorii care achiziționează produse cosmetice direct din magazine: să achiziționeze cosmetice numai din magazine și/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanță fiscala), de care vor avea neapărat nevoie în caz de reclamație; să fie atenți la prețuri, deoarece prețurile mici propuse sunt dubioase și provin cu siguranță din filiere paralele; să verifice dacă ambalajul corespunde valorii produsului; sunt șanse mari ca un produs zis „de lux“, ambalat în pungă de plastic sau într-o cutie banală să fie de fapt o contrafacere; să examineze cu atenție eticheta – o calitate proastă a tipăririi poate ascunde o contrafacere; să știe că unii producători și importatori „de marcă“ au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu etichetă hologramă, pentru securizarea lor și pentru protejarea mărcii; să știe că pe orice produs cosmetic trebuie să fie inscripționat numele sau denumirea producătorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piață, ori al importatorului de produse din afara UE; să știe că majoritatea produselor trebuie să aibă inscripționată data de minimă durabilitate precedată de expresia „A se folosi preferabil înainte de“, urmată de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se află inscripționată această dată, exprimată fie prin lună și an, fie prin zi, luna și an și cu cifre arabe. De asemenea, cumpărătorul trebuie să știe că anumite produse precum cremele, nu au dată de minimă durabilitate, ci au inscripționat un simbol (PAO) constând într-o cutie întredeschisă, pe sau lângă care este menționată perioada după deschidere în care produsul poate fi folosit în siguranță, în luni de zile (6, 12, 24 luni de ex).

Comisarii CJPC Neamț au verificat 13 operatori economici, dintre care 1 distribuitor și 12  vânzători. La 11 operatori dintre cei verificați s-au constatat abateri de la prevederile legale, motiv pentru care  au fost aplicate 7 avertismente și 5 amenzi contravenționale în valoare totală de 14.000 lei.

Potrivit comisarului șef adjunct Vlad Ciurea, au fost supuse controlului produse în valoare de 25.525 lei, din care cu abateri de la prevederile legale au fost identificate produse cosmetice în valoare de 6.153 lei, pentru care au fost dispuse măsuri de oprire temporară de la comercializare, respectiv 671 bucăți în valoare totală de 6.893 lei.

Geanina NICORESCU