*La tarabă, numai cu atestat de producător şi carnet de comercializare!
De ani buni s-au încercat tot felul de soluţi, prevederi legale prin care să se facă o distincţie clară între producătorii agricoli adevăraţi şi samsari, pentru a-i elimina de pe piaţă pe cei din urmă pomeniţi. S-a vrut asta, dar nu s-a reuşit!
Acum, se mai face o încercare. Context în care Camera Deputaţilor a adoptat, pe 30 septembrie 2014, legea privind atestatele de producători şi carnetul de comercializare a produselor în pieţele agroalimentare.
Legea stabilește măsurile de reglementare a modului de desfăşurare a activităţilor economice, de valorificare a produselor agricole proprii de către producătorii agricoli persoane fizice şi de comercializare a acestora.
”Salut faptul că după o dezbaterea amplă, timp de aproape un an, acest proiect a fost adoptat de Parlament. Am convingerea că în acest fel vom da posibilitatea celor care sunt cu adevărat producători în România să poată să își comercializeze în mod direct produsele pe care le obțin, în piețele existente la nivelul orașelor”, a declarat Daniel Constantin, ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale. Aşa o fi, că tare o mai zice cu foc!
*În piaţă, numai cu atestatul de producător şi carnet de comercializare!
Prin noile prevederi legale schimbă în totalitate sistemul prin care producătorii agricoli persoane fizice valorifică produsele proprii în pieţele agroalimentare. În fapt, actualele certificate de producător vor fi înlocuite prin atestatul de producător şi carnetul de comercializare a produselor. Atestatul de producător reprezintă documentul care confirmă persoanei fizice care desfăşoară o activitate economică în sectorul agricol calitatea de producător agricol. Carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol reprezintă documentul utilizat de persoana fizică care deţine atestat de producător, precum şi de soţul ori soţia, rude sau afini de gradul I, după caz, pentru exercitarea actului de comerţ cu ridicata sau comerţ cu amănuntul, a produselor agricole obţinute în ferma sau gospodăria proprie.
Primăriile sunt cele care emit ambele documente, la solicitarea producătorilor agricoli persoane fizice care doresc să-şi valorifice produsele obţinute în ferma ori gospodăria proprie.
*La primărie după atestatul de producător
Nou! Atestatul de producător se emite cu avizul consultativ al structurilor asociative profesionale, patronale ori sindicale din agricultură, constituite conform legii şi organizate la nivel judeţean, regional ori naţional, care se înregistrează în acest scop la primării. Abia acum se vede cât de importante sunt astfel de asociaţii! Şi nu doar pentru pieţari! Pentru că ele operează şi în alte domenii agricole.
Valabilitatea atestatului de producător este de un an calendaristic de la data emiterii şi se vizează semestrial, prin aplicarea ştampilei şi semnăturii primarului comunei, oraşului, municipiului, sectorului municipiului Bucureşti, după caz. Atestatul de producător şi Avizul entităţilor menţionate elimină posibilitatea substituirii calității de producători agricoli a solicitanților care nu dețin această calitate.
*Carnetul de comercializare , dublu rol
Foarte important! Carnetul de comercializare îndeplineşte dublu rolul: de document emis de vânzător care însoţeşte marfa comercializată, dar şi de document care însoţeşte marfa pe perioada transportului de la locul de păstrare la locul de comercializare.
Totodată, carnetul de comercializare asigură fluxul informaţional necesar privind structura sortimentală/cantitativă a produselor valorificate, locul de producere şi destinaţia acestora.
Carnetul de comercializare înlocuieşte borderourile de achiziţie, a căror utilizare reprezintă în prezent un canal semnificativ de evaziune fiscală, în special în comerţul cu produse agricole materie primă.
În acest fel, se creează premise pentru ca producţia realizată de micii producători să fie valorificată în condiţii civilizate, să asigure atât venituri corecte pentru producători, cât şi informaţii complete asupra provenienţei mărfurilor şi preţuri corecte la consumatorul final.
*Carnetul de comercializare, pe banii primăriei!
Costurile generate de tipărirea carnetelor de comercializare a produselor din sectorul agricol se suportă din bugetele locale ale judeţelor sau, după caz, din bugetul local al municipiului Bucureşti.
Carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol se eliberează la cererea solicitantului, de către primarul pe a cărei rază de competenţă se află terenul, ferma, gospodăria în care se obţin produsele estimate a fi destinate comercializării, în termen de 5 zile lucrătoare de la data solicitării, după verificarea existenţei atestatului de producător şi verificarea faptică în teren a existenţei produsului şi produselor supuse comercializării.
*40% din spaţiile pieţelor, rezervat producătorilor
Adevăraţii producători agricoli, prin lege, au locuri rezevate anume pentru comercializarea produselor. Astfel, în cadrul structurilor de comercializare cu ridicata sau cu amănuntul este obligatorie organizarea de spaţii de vânzare distincte, care sunt rezervate în exclusivitate producătorilor agricoli persoane fizice deţinătoare a unui atestat de producător şi a unui carnet de comercializare, pentru valorificarea produselor din sectorul agricol obţinute din gospodăria/ferma proprie. Procentul de alocare a spaţiilor de vânzare este de minimum 40% din totalul spaţiilor de vânzare existente.
Tina CONDREA