Vicepreședintele Consiliului Județean Asaftei: „M-am îngrozit cum poate arăta Axialul“

Asaftei axial01 * TAF-urile și tăietorii de pădure sunt principalii dușmani ai drumului care leagă Izvorul Muntelui de Durău *Modernizarea axialului, pe de o parte, și legarea mănăstirilor nemțene cu o cale asfaltată ar plasa județul Neamț înaintea celor care atrag acum cei mai mulți turiști, crede copreședintele ALDE Ion Asaftei * Punerea în valoare a Lacului Izvorul Muntelui și chiar realizarea unui teleferic în Stațiunea Durău sunt perspectivele cele mai fericite pentru întreaga zonă

Câteva lucrări în infrastructura nemțeană ar schimba în bine viitorul județului, prin atragerea de turiști și prin punerea în valoare a frumuseților naturale care se întâlnesc în special în zona montană, dar și a lăcașurilor de cult. Ion Asaftei, vicepreședinte al Consiliului Județean Neamț, a identificat câteva proiecte care nu necesită cheltuieli exorbitante, dar care ar putea avea consecințe extraordinare pentru județ. „Nevoile sunt mari și multe, dar trebuie făcută o prioritizare a lor și eu cred că dacă ne aplecăm spre zona montană, unde sunt niște frumuseți naturale deosebite, am putea schimba lucrurile și am putea aduce foarte mulți bucureșteni și în Neamț. E o bucurie că ajung în Moldova, dar nu trebuie neapărat să se ducă toți în Bucovina de care vorbesc atât de des când își aleg destinațiile de vacanță. Consider că este esențial să punem la punct axialul, care duce de la Bicaz la Durău. Am circulat zilele trecute pe el și m-am îngrozit cum poate arăta. A fost transformat într-un teren de prelucrare a lemnului. Butucii sunt cărați cu trailerele din pădure până la marginea drumului sau chiar pe suprafața lui și aceste utilaje lasă în urmă șanțuri adânci de peste jumătate de metru. În acele gropi, la prima ploaie se adună apă, mâl și astfel drumul devine un lac de nămol. Problema e complicată și e neapărat nevoie să reparăm acel drum și să facem ordine pe el, în sensul de a nu mai fi acceptat traficul greu în zonă, să nu se mai întâmple ca bariere fixate azi să fie dărâmate mâine și să intre utilajele după voia unora. Sigur, ar mai trebui rezolvată și problema consolidării versanților de către Romsilva și de verificat în ce condiții se fac exploatări în zonă, de ce există un ocol silvic din Oituz care taie acolo și un altul privat… E bătaie de joc! Eu insist pentru repararea axialului și sunt convins că dacă realizăm asta, vom putea concura cu Brașovul, cu Suceava! Drumul acesta ar trebui văzut ca fiind de mare interes și pentru că este unul strategic, dar și pentru că făcându-l accesibil putem revitaliza stațiunea Durău“, a declarat vicepreședintele Consiliului Județean Neamț Ion Asaftei.

Pentru realizarea acestui proiect, în perioada imediat următoare vor avea loc discuții cu toți cei responsabili în găsirea de soluții, fiind vizate mai ales fondurile europene.

Alt traseu care ar fi de mare interes pentru turiști dacă ar fi ușor accesibil este așa-numitul „Drum al pelerinului“, care să lege, pentru pelerini și nu numai, Mănăstirea Văratec, prin satul cu același nume, se coboară pe margine pădurii până la mănăstirea Agapia, apoi prin spatele acesteia, spre Sihla cu peștera Sfintei Teodora, Schitul Daniil Sihastrul, Mănăstirea Sihăstria, Secu, Vovidenia și Mănăstirea Neamț. Dar acum drum și acesta este considerat de către cei care exploatează masă lemnoasă ca fiind forestier, motiv pentru care este la fel de „zdrobit“ ca axialul. „Asta înseamnă legarea mănăstirilor printr-un drumuri asfaltate, ca într-un șirag de mărgăritare. Pe acest drum turistul nu mai e nevoit să facă o cale întoarsă după ce ajunge la o mănăstire, ci tot merge înainte. Am avea posibilitatea să facem din Sihla un «Athos moldav» așa cum Ceahlăul e «Muntele Sfânt». Lucrarea aceasta de asfaltare nu e una dificilă și nici lungă – circa 18 kilometri. Dacă legăm mănăstirile între ele, sigur bucureștenii se vor opri și la noi, nu vor mai căută neapărat alte destinații! Alții au mutat munții din loc pentru a face drumuri! Oare noi nu putem turna niște asfalt?“, a mai spus Ion Asaftei.

De altfel, problema drumurilor este una „axială“ pentru Asaftei. „Mi-am propus, în momentul în care am preluat mandatul, să străbat cei 726 de kilometri de drumuri județean pentru a vedea la fața locului starea lor efectivă. Noua echipă de la conducerea CJ, în frunte cu domnul președinte Ionel Arsene, și-a propus să dea o față nouă, să modernizeze acest județ, să mai uităm de politică și să administrăm județul cu competență și în beneficiul cetățeanului“, afirmă Ion Asaftei.

Totodată, alte proiecte de care se arată interesat vicele CJ Neamț vizează „Marea dintre Munți“ – Lacul Izvorul Muntelui, care poate deveni un minunat loc de petrecere a timpului liber în condiții civilizate, dar și realizarea unui teleferic în stațiunea Durău, care ar atrage turiștii în zonă și care ar oferi un plus de valoare serviciilor actuale, ce se dovedesc a fi tot mai puțin căutate. „Dacă unii dintr-o țară vecină nouă au reușit să facă din Balaton un loc minunat și foarte căutat, de ce n-am reuși noi cu această minunăție Dumnezeiască de la Bicaz, care poate deveni un superb obiectiv turistic! Totul se poate, dacă este voință! Noi nu trebuie decât să găsim soluții pentru aceste proiecte și să atragem fonduri pentru implementarea lor. Nu e posibil ca elvețienii, francezii, să aibă condiții extraordinare să urce până la 3.000 de metri în munții lor și noi să nu putem ajunge la aproape 2.000! Putem face și noi asta, cu respectarea legii și a naturii minunate pe care o avem!“, a încheiat vicepreședintele CJ Neamț Ion Asaftei.

Mihael BALINT