Vânzările promoţionale de Black Friday în vizorul OPC

OPCReprezentanţii Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor din Neamţ au emis o serie de sfaturi pentru consumatorii care achiziţionează produse online, cu ocazia Black Friday.

„Cumpărătorii trebuie să verifice, înainte de încheierea contractului, dacă pe site comerciantul informează corect şi complet privind datele sale de identificare (denumirea, adresa poştală şi electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale şi cel de înregistrare fiscală etc), caracteristicile esenţiale ale produsului, preţul cu toate taxele incluse, cheltuielile de livrare, dacă este cazul, modalitățile de plată şi de livrare, perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului precum şi durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs. De asemenea, este foarte important ca potenţialul client să verifice existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului”, a precizat ing. Natalia Hruşcă, şefa CJPC Neamţ.

Comisarii spun că, înainte de achiziţionarea unui produs, cumpărătorul trebuie mai întâi să contacteze  comerciantul prin telefon pentru a cere informații suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare. Modul în care răspunde la aceste întrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozității vânzătorului.

Privind dreptul de denunţare a contractului, consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el; nu trebuie să invoce vreun motiv.

* În cazul returnării produsului, consumatorul îşi poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primire

Comisarii CJPC Neamţ subliniază că profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrarii, fără întârziere nejustificată şi, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului. Profesionistul rambursează sumele folosind aceleaşi modalităţi de plata ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării. Comerciantul are obligaţia să ramburseze sumele plătite de consumator în cel mult 14 de zile de la data denunţării contractului de către consumator.

„Este foarte important ca orice consumator să citească termenii şi condiţiile de funcţionare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului), se prelungeşte cu încă 12 luni, în cazul în care comerciantul nu a menţionat/informat expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor.

* În cazul manipulărilor succesive, consumatorului îi poate fi restituit un  procent din valoarea produsului

Recomandarea comisarilor este, în cazul vânzărilor cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promoţionale etc), să respecte următoarele reguli de fixare şi publicitate a preţurilor : orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat iîn acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.

Geanina NICORESCU