Valeria Dascălu se luptă de 3 ani cu birocraţia

Valeria Dascălu, primar Săbăoani

* Primăriţa de Săbăoani vrea să facă un serviciu de evidenţa a persoanei, dar sediul e tot cu lacătul pe uşă

Săbăoani este comuna cea mai mare mare din județ, ca populație. Are peste 12.000 de locuitori. Nici comunele din jur nu sunt mai prejos. Mai exact, vorbim de 22 de comune arondate Serviciului de evidență a persoanei Roman. Situație față de care primărița Valeria Dascălu n-a putut rămâne indiferentă. Mai ales că oamenii se duc cu noaptea în cap să ”prindă rând” la buletine. Uneori se fac niște cozi, mai ceva decât cele de pe vremea lui Ceaușescu…

Soluția era pe cât se poate de simplă. Și, mai ales, la îndemâna şi în folosul populației din zonă. Pentru a pune capăt calvarului, Valeria Dascălu, primărița de Săbăoani, a ”luat taurul de coarne”. Nici o clipă nu s-a gândit prin câte ”coride” va trece, ani de-a rândul. Vreo 3 la număr, până acum. N-a pornit la luptă de una sigură, a avut și ajutoare pe măsură. Dar și obstacole…insurmontabile. Birocratice, din rea voință ori din alte interese. Aproape că nu mai contează.

* Sediu-i gata într-o clipită…

Primărița Valeria Dascălu a plecat la drum mai întâi cu aprobarea consiliului local pentru înființarea Serviciului de evidență a populației la Săbăoani. Asta se întâmpla în urmă cu mai bine de 3 ani. A discutat apoi și cu primarul de la acea dată al comunei Gherăiești. În perspectivă, urmând a fi arondată și comuna Botești serviciului de evidență a persoanei ce urma să se înființeze la Săbăoani. ”Am pregătit sediul într-o școală care nu  mai era funcțională. Am investit atunci, în acea clădire,  peste 2,5 miliarde lei vechi”, ne spune Valeria Dascălu. Întreaga construcție a fost reabilitată și apoi modernizată. Sunt create condiții optime de funcționare. Sediul are sistem de încălzire centrală, gresie, faianță, grupuri sociale de incintă. Am procurat aparatura necesară, toată logistica.

* Ca un făcut, documentația dispare!

Când s-a pus problema angajării personalului pentru serviciul respectiv, primărița Valeria Dascălu s-a lovit de foarte multe probleme. I s-a cerut să întocmească  o documentație destul de vastă, mare cât casa, prin care să motiveze pentru ce solicită cele 3 posturi unice. Să facă dovada  că are bani de salarii pentru persoanele respective. Asta în contextul în care, de la un an la altul, fondul de salarii e tot mai limitat. A trecut și este asta, economiile făcute asigurând și leafa celor de la SEP. Documentația, ”mare cât casa” a primit girul Prefecturii Neamț, după care a luat drumul spre Ministerul de Interne. Ca prin minune, documentația dispare fără urmă pe traseu. Fără nici o explicație! Asta după ce se obținute avizul de la Institutul  Național de Evidență a Persoanei București şi de la Agenția Națională a Funcționarilor Publici, pentru posturile respective. ANFP a dat avizul pentru cele 3 posturi, iar de la INEP s-a primit avizul pentru a deschide Serviciul de evidenţă a persoanei de la Săbăoani. În plus, a trebuit întocmit și regulamentul de ordine interioară, trimis și acesta la aprobare către INEP București.

Între timp, apăreau tot felul de acte normative cu ”atingeri”, destul de contondente unori, cu sistemul angajărilor pentru astfel de unități.

* S-a păstrat dosarul, dar a dispărut de pe listă…

Oricum, primul maldăr de hârtii s-a pierdut…irecuperabil. Sigura soluție era ca ”facerea” documentelor să fie reluată, în cel mai mic detaliu. ”Cărămidă” cu ”cărămidă” s-a reclădit și cea de a doua documentație. După care a urmat același traseu, Prefectură-Ministerul de Interne. Urma să aibă loc o ședință de guvern, în care să se dea o ordonanță prin care erau aprobate toate posturile unice solicitate la nivel național. ”Am avut un presentiment, simțeam că se va întâmpla ceva”, ne mărturisește Valeria Dascălu. N-am avut stare și am plecat imediat la București. Din păcate… am avut dreptate. Nu eram trecuți pe lista ce trebuia să intre în ședința de guvern, de a doua zi, pentru aprobare! Ce s-a întâmplat nu știu. Documentația noastră era ”beton”. Dar n-a apărut pe lista cu pricina”.

* Ghinion sadea…

Până la urmă au reușit să ”încapă” pe listă. Dar tot degeaba! Au avut parte de un alt ghinion. De data asta mare cât casa! Ședința de guvern nu s-a mai ținut luni, ci a fost amânată pentru a doua zi. Adică pentru marți…Zi cu  ghinion, cu trei ceauri rele, cum se spune în popor!  Zi memorabilă, în care apare ”minunăția” de ordonanță de guvern! Cea cu reducerile de posturi din primării…În atari condiții, nici vorbă să se mai aprobe lista cu posturile unice. Neaprobată fiind și acum. Și nici justificată în vreun fel.

* A patra încercare, o fi cu noroc?

Întrebarea i-am adresat-o primăriței Valeria Dascălu, cea care de 3 ani se luptă cu ”morile de vânt” ale birocrației noastre originale. Din răspunsul prompt, foarte direct, ne-am dat seama că nu ș-a pierdut speranța. ”Eu vreu să cred că deja am reușit. Colegul meu Emil Drăghici, președintele Asociației Comunelor din România, mi-a dat o idee grozavă. O soluție simplă, pe care deja am pus-o în practică. Am transferat doi funcționari din primărie la Serviciul de evidență a persoanei şi le-am shimbat fișa postului. Asta am făcut! Funcționari care s-au pregătit timp de  o lună și jumătate, pentru a face față cu brio noilor sarcini. Sper ca, nu peste mult timp, să punem la dispoziția cetățenilor Seviciul de evidență a persoanei. Abia aștept acel moment! Eu vreau să dau primul buletin de identitate! Așa, de ciudă!”

Este foarte important acest serviciu nu doar pentru oamenii din Săbăoani, ci şi pentru cei din comunele limitrofe. Dar și pentru SEP Roman, că se decongestionează activitatea de acolo. Că nu degeaba s-a zbătut Valeria Dascălu. Face un bine oamenilor ei, dar și celor din jur.

Tina CONDREA