În comuna Valea Ursului există o comunitate numeroasă de rromi. Cea mai mare, cea mai densă grupare de rromi se află în Bucium, sat în care trăiesc peste 900 de locuitori. Cât dintre aceştia sunt rromi, nu se ştie exact. Nu, pentru că în acte nu figurează această menţiune. La ultimul recensământ, rromii s-au declarat cu toţii că sunt doar români, nici vorbă de etnia rromă.
Pe primarul Viorel Smeria declaraţia rromilor privind aparteneţa lor la vreo etnie nu-l deranjează în nici un chip. „Este alegea lor, nu mă bag. Nu sunt întegistraţi în acte ca fiind romi. Nici unul! Nu vor să-şi declare etnia. Dragoste cu de-a forţa nu se poate… Pe mine mă interesează să nu genereze probleme în comunitate. Din acest punct de vedere nu am a mă plânge. Plătesc impozite, avem soluţii pentru asta. Nu am probleme nici cu cei care primesc ajutor social, vin să să presteze orele de muncă cerute de lege. Mai degrabă alţii nu vin.”
Cuvinte bune la adresa etiniei rrome a avut şi Iuliana Spatariu, directorul Liceului Tehnologic Valea Ursului. „Nu avem probleme cu elevii care provin din etnia rromă. Nici cu abandonul şcolar. Avem şi astfel de cazuri, câte 1-2 într-un an, dar nu sunt neapărat rromii. Ei vin la şcoală, îşi văd de carte. Avem elevi care vin din familii de rromii care au rezultate foarte bune la învăţătură. Unii îşi continuă studiile, merg la facultate. Este o familie de rromi, Bulai se cheamă, care şi-a trimis copii să înveţe la Piatra Neamţ, la Liceul de Artă „Victor Brauner” să-şi facă o carieră în muzică. Acei copii provin dintr-o familie de muzicanţi, de lăutari. Părinţii n-au şcoală de specialitate, cântă „după ureche”. Pe copii i-au trimis să studieze, să înveţe la liceul de specialitate din Piatra Neamţ, să cânte pe note. Primul băiat este deja student la Conservator, cel de al doilea este în clasa terminală. Fata, Amalia Florentina Bulai, este în clasa a IX, la Liceul „Victor Brauner”.
Iuliana Spatariu s-a implicat şi altfel în viaţa rromilor de Valea Ursului, nu doar în calitatea sa de cadru didactic ori de director al licelui din localitate. A vrut să accese fonduri europene alocate comunităţilor de rromi, dar n-a putut. „Nu se reconosc în acte ca fiind rromi. Aşa că nu am avut cum să fac vreun proiect pe fonduri europene. Am reuşit numai cu programe educaţionale destinate mediilor defavorizate, pe care le-am derulat prin Inspectoratul Şcolar Judeţean Neamţ.”
E bun şi atât! Important e că rromii îşi văd de treabă, trimit copii la şcoală. Ce scrie în acte, contează mai puţin…
Tina CONDREA