* Ei vor fi desemnaţi din personalul primăriilor şi se vor ocupa cu transmiterea documentelor instanţei
* „Citaţiilor vor putea fi transmise şi prin fax sau prin mail”, a declarat preşedinta Tribunalului Neamţ
Toate primăriile din judeţ trebuie să desemneze o persoană care să se ocupe de înmânarea citaţiilor şi a altor documente procedurale emise de instanţa. Agentul procedural este instituţia nou introdusă de Noul cod de procedură civilă, intrat în vigoare din 15 februarie. ConducereaTribunalului Neamţ a trimis, deja, o adresă la prefectură prin care solicită impulsionarea primarilor în vederea urgentării desemnării unui agent procedural. Primăriile trebuie să se preocupe cu transmiterea citaţiilor şi altor acte procedurale prin intermediul aşa-numitul agent procedural. Potrivit reglementărilor Noului cod de procedură civilă, părţile pot recurge şi la a comunica citaţiile personal, prin intermediul unui executor judecătoresc sau prin servicii de curierat rapid.
„După noile dispoziţii procedurale, citaţiile, de exemplu, sunt comunicate în plic închis, în mod direct dacă una dintre părţi are interesul celerităţii actului de justiţie, spre deosebire de procedurile de până acum, când citarea reprezenta exclusiv atributul instanţei”, spune judecătoarea Laura Filioreanu, preşedinta Tribunalului Neamţ. „Dincolo de acest aspect, Noul cod de procedură civilă pune accent la procedura de citare pe posibilitatea ca această comunicare să fie făcută de agentul procedural dacă anterior persoana respectivă nu a fost găsită. Agentul procedural este o persoană din cadrul primăriei, desemnată de primar, care se ocupă de transmiterea comunicărilor către părţi. Accentuarea procedurii de dinaintea începerii efective a procesului este extrem de importantă deoarece comunicarea către părţi, inclusiv a probelor cerute, se face până la primul termen al procesului, dată până la care judecătorul verifică dacă înscrisurile, cererile şi toate documentele depuse într-un dosar sunt conforme cu cerinţele legii şi asigură, prin aceste comunicări, remedierea eventualelor lipsuri”.
De asemenea, Baroul Neamţ trebuie să întocmească lista celor care pot îndeplini calitatea de curator special, în procesele cu minori.
Deşi gândit pe principiul de scurtare a proceselor, Noul cod de procedură civilă poate duce, totuşi, prin restructurarea procedurii de citare, la o durată mai mare a proceselor. „Prin noua procedură de citare şi de comunicare a actelor de procedură practic se diversifică metodele prin care se pot comunica actele procedurale. Mă refer la agenţii procedurali sau la salariaţi ai instanţei, la varianta tradiţională prin poştă şi chiar prin executori judecătoreşti sau prin servicii de curierat rapid, acestea ca atribute ale uneia din părţi, care suportă şi cheltuielile de comunicare. Mai există şi posibilitatea comunicării prin telefax, prin poşta electronică sau prin orice alte mijloace care asigură transmiterea documentului şi confirmarea de primire. Nu în ultimul rând, să mai spunem şi de posiblitatea ca actele procedurale care apar, e drept, după sesizarea instanţei, să poată fi comunicate părţilor prin intermediul avocaţilor”, mai spune judecătoarea Laura Filioreanu.
* Perioada pentru apel s-a dublat
Noul cod de procedură civilă, care tocmai a intrat în vigoare, împarte un proces în trei părţi mari, bine structurate. Prima etapă este cea a citării, a comunicării actelor, a citaţiilor, a probelor şi altor cereri. Deja se anunţă a fi etapa care ar putea să dureze cel mai mult în cadrul procesului. A doua etapă este cea de cercetare a procesului, care se realizează doar între judecător şi părţi, în camera de consiliu, şi care constă în administrarea probatoriului. „Aici avem o mare problemă, cu partea de cercetare care trebuie să se deruleze în camera de consiliu”, spune judecătoarea Gabriela Baltag, preşedintele Filialei Neamţ a Asociaţiei Magistraţilor din România şi vicepreşedintele la nivel naţional. „În condiţiile în care pe civil se înregistrează foarte multe cauze şi noi nu dispunem de spaţii pe care să le amenajăm drept camere de consiliu, câtă vreme noi, ca judecători, nu dispunem fiecare de un birou al lui, nu ştiu cum se va realiza efectiv acest aspect, mai ales că într-o singură zi sunt programate mai multe dosare şi nu poţi să aduci la dezbateri decât părţile dintr-un singur dosar. Este o problemă nu doar la noi, în Neamţ, lipsa spaţiilor şi a dotărilor fiind motivele pentru care s-a solicitat amânarea intrării în vigoare. Dar, vor trebui găsite soluţii pentru rezolvarea acestui aspect”.
În fine, ultima etapă este cea a dezbaterilor pe fondul cauzei, care se derulează în forma clasică, în sala de judecată. Dar, conform Noului cod de procedură civilă, aceasta se face la un singur temen, ultimul de altfel, după care instanţa deliberează şi pronunţă apoi hotărârea în respectiva cauză.
Printre alte noutăţi importante aduse de Noul cod de procedură civilă este şi cea privind competenţa, instanţa de fond fiind de-acum tribunalul, spre deosebire de judecătorii care vor soluţiona cauze de complexitate redusă şi de valoare mică, dar mai numeroase. Pe căi de atac, apelul rămâne o cale ordinară de control asupra judecăţii pe fond şi se face la curtea de apel. Noutatea aici este legată de durata în care se poate declara apelul, care a crescut de la 15 la 30 de zile, tocmai pentru a da suficient timp întocmirii şi motivării acestuia.
În ce priveşte recursul, această cale de atac se soluţionează de către Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, care este o instanţă de recurs de drept comun şi îndeplineşte totodată rolul constituţional de a asigura interpretarea şi aplicarea unitară a legii la nivel naţional.