Tratați ca milogii după ce au servit țara!

CAS Neculai Nita*Asigurații OPSNAJ sunt scoși din „liste“ și plătesc toate serviciile de sănătate * Un subofițer în rezervă era să facă infarct atunci când medicul de familie i-a spus „gata, nu mai sunteți asigurat, nu vă mai pot da rețeta gratuită“ * „Am fost informați că serverul CAS OPSNAJ are o problemă tehnică, astfel încât pensionarii figurează ca neasigurați, dar se rezolvă în funcție de solicitări“, precizează șefa CAS Neamț

Un om ține strâns în mâini cardul de asigurări de sănătate, își amintește foarte bine că a lucrat 42 de ani în MAI, dar este șters din rețeaua de asigurați. Până luna trecută, Neculai Niță a beneficiat de servicii medicale gratuite, conform statutului de asigurat, de rețeta lunară fără plată și de restul beneficiilor conferite persoanelor asigurate. Acum, nici medicul de familie nu-l mai creditează. Pentru că rețeaua de validare a asiguraților, cu precădere a pensionarilor, Casei Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranței Naționale și Autorității Judecătorești (OPSNAJ) s-a defectat de vreo două săptămâni.

Rețetă

„Nu mai sunteți asiguratul nostru, n-am voie să vă mai consult gratuit și nici n-am cum să vă prescriu medicamente gratuite“, i-a spus, ieri, doctorul Iulian Gheorghiță, oferindu-i, pentru prima dată în ultimii ani, o rețetă obișnuită, astfel încât medicamentele prescrise până acum gratuit l-au costat, acum, 40 de lei. Și-a cumpărat medicamentele pe care până luna trecută le-a primit cu rețetă gratuită, dar se întreabă ce se va întâmpla dacă va avea nevoie de spitalizare ori de alte servicii medicale, mai costisitoare.

Ajuns la venerabila vârstă de 86 de ani, Neculai Niță simte că se află la capătul puterilor. „Vrând să aflu care este cauza pentru care am ajuns al nimănui, am ajuns la Casa de Asigurări de Sănătate Neamț, unde m-a îndrumat medicul meu de familie. La CAS am stat de vorbă cu o funcționară care mi-a explicat că sunt niște probleme tehnice la baza de date a CAS OPSNAJ, după care doamna respectivă mi-a dat două numere de telefon, spunându-mi că ar fi bine să iau legătura cu cei de acolo. Dar mai am eu răbdare să sun, știu eu ce să vorbesc, ce să cer? Chiar așa de umilit trebuie să fiu, de parcă cerșesc ceva?!“, s-a revoltat Neculai Niță, aproape fără vlagă, încercând să-și tragă sufletul pe un scaun, în redacția noastră, unde a ajuns după ce toată ziua a umblat să-și caute dreptatea pe la instituțiile statului.

Date reintroduse în sistem „în funcție de solicitări“

Medicul de familie al octogenarului ne spune că are patru cazuri similare pe listele sale și nu are nicio putere să îndrepte lucrurile: „Cardurile de sănătate ale asiguraților ce aparțin de Casa de Sănătate OPSNAJ sunt blocate de aproximativ două săptămâni. Pacienții apar neasigurați. Astfel, oamenii sunt obligați să-și ia medicamentele cu bani sau să aștepte rezolvarea problemelor serverului. Activitatea noastră este paralizată, sănătatea pacienților este în pericol. Toate neînțelegerile se răsfrâng asupra pacientului și asupra medicului care-l tratează. Suntem puși în situații extreme de jenante. Te uiți în ochii bolnavului și-i spui că nu-l mai poți consulta gratuit, că nu-l mai ai pe lista de asigurați. Ce să înțeleagă omul din povestea asta? Nu pot face nimic pentru pacient; n-am cum să-i acord gratuitate, pentru că vine Curtea de Conturi și-mi impută. Deși, paradoxal, omul este asigurat. Am sunat și eu la cele două numere de telefon de la Casa OPSNAJ, dar nu a răspuns nimeni. Am eu timp să apelez toată ziua acele numere, să dau relații la telefon? Mai am și alți pacienți. Nu-i destul că se blochează SIUI-ul acuși-acuși?…“

Problema, de amploare, este cunoscută la nivelul Casei de Asigurări de Sănătate Neamț, iar șefa instituției susține că medicii de familie au fost informați și chiar rugați să ajute la rezolvarea acesteia: „Vineri, 18 martie 2016, am avut o ședință cu medicii de familie și, printre alte subiecte, le-am spus că serverul OPSNAJ are o problem tehnică și asigurații din sistem, pensionarii în general, sunt scoși din sistem. I-am rugat să ne ajute și dacă au astfel de pacienți să sune la numerele de telefon operative ale Casei OPSNAJ, să comunice datele acestora, CNP și restul datelor necesare, astfel încât să se poată proceda la validarea datelor. De la OPSNAJ ni s-a comunicat că problemele din sistem se rezolvă, deocamdată, în funcție de solicitări“, a precizat ec. Marieana Atomulesei, președinte director-general al CAS Neamț.

Așadar, iată cum funcționează acest sistem în care s-au blocat miliarde de lei: pe bază de apel de la păgubit. Pe banii lui, pe timpul său, pe nervii și sănătatea personală.

Geanina NICORESCU