Pentru că și în cazul acestui accident ancheta seamănă cu un film pe care l-am mai văzut, ne-am gândit să nu mai înghițim totul pe nemestecate și să privim și dintr-un alt unghi ceea ce se petrece în jurul nostru.
Din păcate, după cum bine se știe, în noaptea de 17 spre 18 august 2015, la Turturești, un piteștean de 46 de ani și-a pierdut viața, după ce camionul pe care-l conducea a ieșit de pe șosea. Nu știm cauzele producerii tragediei și probabil că nimeni nu le va ști cu exactitate vreodată. Nu știm dacă acest accident a fost din cauza șoferului, deși este posibil.
Dar știm comunicatele poliției, care sună întotdeauna la fel de sec: „șoferul nu a adaptat viteza la condițiile de drum…“. Cele de la ITM sunt cam la fel: „ITM face cercetări…“. Cele de la ISCTR (Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier) lipsesc cu desăvârșire. Și cam atât. Comunicatele de la poliție pot fi interpretate într-o singură cheie: șoferul a fost vinovat.
Poate ca așa e mai ușor și fără bătăi de cap pentru toată lumea, uitarea așternându-se peste tragedii și peste comunicate. De exemplu, în septembrie 2013, un șofer de 25 de ani, murea la Rediu, județul Neamț, cam în aceleași condiții ca șoferul de la Turturești, diferența fiind că era încărcat cu lemne. Cu foarte multe lemne. Vreo 30 de tone, în condițiile în care trebuia să fie încărcat cu maximum 20 de tone. Mai știe cineva ceva de cercetările ITM în acest caz? A întrebat cineva ceva pe patronul tânărului dispărut? Se pare că nu.
Industria transporturilor rutiere de mărfuri din România este una profitabilă, însă, cu extrem de multe nereguli, și cu prea multe vieți sacrificate. De cele mai multe ori, șoferii circulă noaptea, așa cum circula și cel de la Turturești, dintr-un singur motiv. Pentru că noaptea nu prea sunt controale. De ce se feresc de controale? Pentru că programul de condus pe ziua respectiva este depășit (pentru necunoscători, șoferii profesioniști au așa-numitele diagrame sau carduri tahograf, pe care se înregistrează absolut toate mișcările camionului pe parcursul a 24 de ore, pentru a se putea verifica dacă au condus mai mult de nouă ore, lucru interzis, și dacă au făcut pauza zilnică obligatorie, de 11 ore), pentru că mașinile sunt supraîncărcate, uneori de două ori mai mult, pentru că starea tehnică a vehiculelor nu corespunde sau pentru că documentele de transport sunt în neregulă ori lipsesc cu desăvârșire.
Șoferii sunt plătiți la numărul de kilometri parcurși sau la numărul de curse efectuate, ceea ce este absolut ilegal, tocmai pentru a preveni producerea unor evenimente rutiere. Angajatorilor însă le convine de minune, pentru că încasează mai mult, cu șoferi mai puțini. Astfel, conducătorii auto sunt nevoiți să nu respecte deloc timpii de odihnă și de condus, efectuând curse zi și noapte, chiar dacă sunt obosiți, riscând viața lor și pe a altora, iar dacă ripostează, patronul le arată ușa.
Pentru autorități este mai mult decât simplu să demonstreze toate aceste ilegalități din partea angajatorilor, amenzile în acest domeniu nefiind deloc de neglijat, obligându-i, prin aplicarea lor, să respecte drepturile angajaților. Sancțiunile pot ajunge până la retragerea autorizațiilor de funcționare sau retragerea licențelor de transport. Însă, la celebrele acțiuni din trafic anunțate cu surle și tobe se aplică o amendă, se trimite un control la angajator și… gata. Camioanele merg în continuare.
Așa cum ne așteptam, în cazul de la Turturești, povestea este parcă trasă la indigo. Poliția spune ceva de drum, ITM zice că așteaptă nu știu ce de pe la poliție ca să cerceteze în continuare. În mod normal, în cazul accidentelor atât de grave, la ora asta ar fi trebuit ca toate camioanele firmei sa fie trase pe dreapta, toți șoferii audiați de către ISCTR (Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier) și ITM, iar dacă totul este în ordine, în câteva ore se reia activitatea. Este absolut legal și mai mult decât posibil.
Nicio autoritate din transporturi nu are scuza că nu poate, că nu știe, că nu permite legea. Au tot ce le trebuie la îndemână. Au cadru legal special modificat acum câțiva ani, au mijloace de transport, au mijloace tehnice, au tot ce le trebuie sa împiedice producerea tragediilor. Doar prin amendarea în trafic a șoferilor obligați de patroni să încalce legea, nu rezolvați nimic, domnilor. A doua zi, oricare dintre ei poate fi victimă.
Credem că ar cam fi cazul să se treacă la acțiuni serioase pe marginea acestui subiect, pentru că de comunicate insipide suntem sătui. Și pentru ca inspectorii de la ITM și ISCTR să nu se simtă neajutorați, îi asigurăm că vom ține aproape de acest caz și de altele, aducându-le la cunoștință orice informație care îi poate ajuta, pentru că nu ni se pare prea în regulă că niciun șofer „nu adaptează viteza la condițiile de drum“.
Ionuț CORFU
Foto Flavius CORFU