În această perioadă, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă a întocmit un Program de ocupare profesională, pentru tinerii cu risc de marginalizare socială. Acţiunea ANOFM urmăreşte aplicarea politicii şi strategiei din domeniul ocupării forţei de muncă.
“Programul din 2015 are ca baze de proiecţie obiectivele strategice ale Uniunii Europene în materie de ocupare şi incluziune socială. Scopul general, este promovarea participării pe piaţa muncii a tinerilor cu risc de marginalizare socială”.
Conform datelor postate pe site-ul instituţiei mai sus-amintite, în 2015, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de muncă şi-a mai propus acompaniamentul social personalizat efectuat prin intermediul agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă teritoriale, făcute în baza unui contract de solidaritate. În plus, se urmăreşte şi încurajarea angajatorilor de inserţie pentru încadrarea tinerilor defavorizaţi. Tot pentru acest an, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă a elaborat Programul de ocupare pentru persoanele cu risc de marginalizare socială, ţinându-se seama de categoriile de tineri prevăzute în Legea 76/2002-modificată prin Legea 250/2013. Principalele schimbări ale prevederilor legislative privind prevenirea şi combaterea marginalizării sociale se referă la definirea categoriilor de tineri care fac obiectul măsurilor.
Înainte de modificările legislative, se aplicau următoarele priorităţi pentru aceste categorii sociale:
a)tineri proveniţi din centrele de plasament şi centrele de primire a copilului din cadrul serviciilor publice specializate şi al organismelor private autorizate în domeniul protecţiei copiilor;
b)tineri singuri cu copii în întreţinere;
c)tineri familisti cu copii în întreţinere;
d)tineri familisti fără copii în întreţinere;
e)tineri familisti care au executat pedepse privative de libertate;
f)alte categorii de tineri aflati în dificultate.
Conform Legii 76/2002, aşa cum a fost modificată prin Legea 250/2013, tânărul cu risc de marginalizare socială este persoana cu vârsta cuprinsă între 16-26 de ani, care se înregistrează la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă, în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau, după caz, reşedinţa, şi se încadrează în una dintre următoarele categorii:
a) se află în sistemul de protecţie a copilului sau provine din acest sistem;
b) are dizabilităţi
c) nu are familie sau a cărui familie nu îi poate asigura întreţinerea;
d) are copii în întreţinere;
e) a executat una sau mai multe pedepse privative de libertate;
f) victimă a traficului de persoane.
Durata contractului de solidaritate a crescut de la 2 ani la 3 ani, menţinându- se condiţia ca durata minimă să fie de un an. Limita de vârstă a tinerilor care beneficiază de măsurile prevăzute de lege este de maxim 26 de ani, spre deosebire de prevederile anterioare când, în limita sumelor disponibile din bugetul asigurărilor pentru şomaj, se putea extinde până la cei cu vârsta de maxim 35 de ani. Subvenţia lunară acordată angajatorilor de inserţie pentru persoana încadrată se calculează pe baza salariului de bază stabilit la data angajării, dar maximul se raportează la indicatorul social de referinţă şi nu la salariul mediu pe economie (nu mai mult de două ori valoarea indicatorului social de referinţă).
Programul pentru anul 2015 a fost fundamentat pe baza propunerilor agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă judeţene şi a municipiului Bucureşti, în urma analizei la nivel local a situaţiei pieţei muncii, şi a posibilităţilor de absorbţie a tinerilor confruntaţi cu riscul excluderii profesionale şi sociale. Ţintele prevăzute pot fi realizate prin identificarea angajatorilor de inserţie şi informarea lor cu privire la facilităţile acordate prin lege în cazul categoriei sociale, mai sus-menţionată.
Pentru realizarea indicatorilor propuşi, se va acţiona în vederea facilitării accesului tinerilor la un loc de muncă, prin următoarele măsuri:
-asigurarea de servicii de mediere prin întocmirea unui plan individual de mediere în conformitate cu prevederile Legii nr.76/2002, precum şi prin organizarea de burse ale locurilor de muncă;
– oferirea de servicii de consiliere profesională: furnizarea de informaţii cu privire la piaţa muncii (posturi vacante, domenii, meserii), informaţii privind drepturile şi obligaţiile salariaţilor, instruire în tehnici de căutare a unui job şi prezentarea posibilităţilor de participare la cursuri de formare profesională, în meseriile cele mai solicitate pe piaţa muncii. De asemenea, se mai urmăreşte şi subvenţionarea angajatorilor de inserţie pentru încadrarea acestor persoane defavorizate.
V. ANDRIEŞ