Sindicatul şoferilor împotriva abuzurilor: „Amenzile de zece ori cât leafa sunt exagerate!”

*”Amenzile de zece ori cât leafa sunt exagerate!”

Federaţia Naţională a Sindicatelor Şoferilor (FNSSR) din România, la care este afiliat şi Sindicatul Şoferilor din judeţul Neamţ condus de Ioan Lăzăroaia, acuză abuzurile spre care deschide calea proiectul de lege pentru Noul Cod Rutier (Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice).

Potrivit preşedintelui FNSSR, Ion Stan proiectul de modificare a Codului Rutier poate conduce la aplicarea unor sancţiuni exagerate şi a unor amenzi imposibil de achitat: „Proiectul de lege nu reprezintă realităţile socio-economice din România şi naşte discuţii contradictorii şi subiectivism în modul de aplicare. De exemplu, cu privire la neacordarea priorităţii pietonilor de către conducătorii auto la trecerile special amenajate, se propune sancţionarea cu suspendarea dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile şi cu amendă de 7.500 lei, în condiţiile în care salariul minim brut pe economie este de 750 lei, adică de 10 ori mai mare decât acesta. În acest sens, apreciem măsura acestei amenzi ca fiind exagerată cu atât mai mult, cu cât în aplicarea dispoziţiilor acestui articol poate apărea subiectivismul agentului de poliţie şi nu se poate face concret dovada corectitudinii aplicării sancţiunii, fiind decizia agentului de circulaţie”.

Federaţia şi-a exprimat acordul pentru sancţionarea cu severitate a celor care consumă băuturi alcoolice şi se urcă la volan. Despre subiectivism se vorbeşte şi în sancţionarea conducătorilor auto pentru trecerea pe culoarea roşie a semaforului, care poate genera situaţii de subiectivism  din partea agentului constatator, conducerea federaţiei propunând ca săvârşirea contravenţiei să fie constatată şi prin alte mijloace: camere de luat vederi sau cel puţin declaraţia unui martor existent la faţa locului.

„Cu privire la depăşirea vitezei regulamentare stabilite pentru fiecare segment de drum, federaţia noastră apreciază că măsura amenzii este, de asemenea exagerată, 7.500 lei, când brutul minim pe economie  este de numai 750 lei”, apreciază Ioan Lăzăroaie, reprezentantul Sindicatului Şoferilor din judeţul Neamţ. „Măsura prin care şoferii amendaţi care nu achită valoarea sancţiunii în termen de 90 de zile vor avea permisele suspendate până fac dovada plăţii este o propunere corectă. Propunerea prin care se interzice circulaţia maşinilor înmatriculate în alte state şi deţinute cu orice titlu de persoane care au sediul, domiciliul sau reşedinţa în România, pentru mai mult de 30 de zile de la data dobândirii titlului sau de la data înscrierii în evidenţa autovehiculelor şi remorcilor înmatriculate în alte state, sindicatul nostru îşi manifestă acordul, pentru că în acest mod este evitată discriminarea faţă de conducătorii auto care îşi îndeplinesc toate obligaţiile legale, plătind impozitele auto anuale, timbrul de mediu, vignete etc”.

Monitorizarea video şi audio la examenul pentru dobândirea permisului de conducere probele teoretică scrisă şi cea practică este considerată un factor de stres suplimentar pentru cel care susţine examenul auto, arâtându-se că în state europene mai mari şi cu circulaţie mai densă, nu există acest mod de examinare. FNSSR apreciază că oricum rata admişilor este mult mai mică în comparaţie cu cei respinşi, ceea ce denotă existenţa a suficienţi factori de stres.

Federaţia propune ca înainte de a se modifica Codul Rutier să se facă o dezbatere cu sindicatele, patronatele, ONG-uri şi societatea civilă, şi abia după aceea să fie propus spre aprobare proiectul.