Profesorii sunt contrariați de prevederile inexacte ale unui ordin al ministrului educației, care generează inechități în acordarea burselor de performanță pentru elevii premiați la concursuri și olimpiade școlare sau sportive. În acest sens, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, cu reprezentare masivă în județul Neamț, a supus atenției ministrului „problemele apărute ca urmare a aplicării neunitare a prevederilor Ordinului Ministerului Educației privind aprobarea Criteriilor generale de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar de stat, cu modificările și completările ulterioare“.
Ordinul prevede că bursele de performanță se acordă elevilor care se încadrează în cel puțin unul din cazurile următoare: au obținut locurile I,II sau III la etapele naționale ale olimpiadelor și concursurilor școlare naționale organizate de MECTS, care s-au calificat la loturile de pregătire organizate de MECTS pentru competițiile internaționale și care au obținut locurile I, II sau III la etapele naționale ale competițiile cultural-artistice, cu caracter sportiv sau cu caracter tehno-științific, de nivel național, organizate de MECTS.
„Am fost sesizați că, în practică, sintagma locurile I, II sau III a fost interpretată și aplicată în mod neunitar, în sensul că, în unele unități de învățământ, prin locurile I,II sau III s-au avut în vedere toate premiile I,II sau III obținute de elevi, în timp ce, în altele, au fost avute în vedere , în mod efectiv, doar locurile I,II și III din ierarhia stabilită la concursul ori olimpiada respectivă. În condițiile în care există concursuri la care se acordă mai multe premii din fiecare categorie în parte , astfel încât uneori se ajunge ca premiul III să se acorde și la elevul de pe locul 30, devine evident că o serie de elevi sunt avantajați în ceea ce privește accesul la bursele de performanță ori merit, prin comparație cu elevii din unitățile în care sintagma în discuție s-a interpretat într-o manieră restrictivă. În aceste condiții vă rugăm să transmiteți unităților de învățământ precizări prin care să clarificați sensul noțiunii de LOCURI din cuprinsul ordinului amintit, pentru a asigura o aplicare unitară a prevederilor acestuia“, au subliniat sindicaliștii, în solicitarea transmisă ministrului Educației.
De asemenea, profesorii insistă ca MECTS să intervină prin reglementarea modului de organizare a olimpiadelor și concursurilor naționale în sensul stabilirii uniforme a numărului de premii acordate, pentru a înlătura inechitățile existente în evaluarea cadrelor didactice care îndrumă elevii participanți la olimpiadele și concursurile școlare.
Geanina NICORESCU