Și Arsene vrea perdele forestiere

perdea3
*Protejarea ecologică a arterelor rutiere e un subiect pe care liderii PSD și UNPR Neamț au aceeași viziune

Deputatul Ionel Arsene se declară și el un susținător al înființării perdelelor forestiere pe marginea drumurilor, care să protejeze arterele rutiere de înzăpezirile cauzate de viscol. ”Cred că prin plantarea de perdele forestiere pe marginea drumurilor din județ, am reuși să economisim din banii cheltuiți pentru deszăpezire. Banii astfel economisiți ar putea fi folosiți în viitor pentru reabilitarea drumurilor, a școlilor, a grădinițelor. Mă voi consulta aplicat, pe acest subiect, cu cetățenii și cu colegii din administrația public locală și județeană și voi solicita apoi Ministerului Apelor și Pădurilor ca județul Neamț să intre cât mai repede pe un astfel de program”, spune liderul PSD Neamț.
Culmea este că, pe acest subiect, Arsene are aceeași viziune ca și președintele Consiliului Județean Neamț, Culiță Tărâță (cu care, de obicei, se află într-o vie contracdicție și dezbatere de idei).
Încă de la venirea la Consiliul Județean, președintele Tărâță a pledat pentru înființarea acestor perdele forestiere. Ba, trecând de la vorbă la faptă, Tărâță a și coordonat plantarea unor puieți de salcâm pe marginea unor drumuri intens circulate din Neamț și pretabile, în anotimpul rece, la blocări din cauza viscolului. Au fost și voci care au criticat acțiunea, motivul cel mai des invocate fiind faptul că proprietarul de teren de la marginea drumului iese în pierdere în cazul în care, pe ”bucata” lui, sunt platați puieții.
Ei bine, primind astfel de semnale din teritoriu (și de la Neamț și din alte județe), responsabilii de la Ministerul Mediului și de la Departamentul pentru Ape, Păduri și Piscicultură au pregătit un program prin care să fie implementate facilități pentru toți cei implicați. Dintr-o sumă estimată de 30 milioane lei (la nivel național), o parte din bani vor acoperi costurile cu materialul săditor și cu manopera, iar altă parte vor fi destinați plății unei rente care va reveni proprietarilor de terenuri. Astfel, pe un hectar blocat de perdea forestieră, proprietarul ar urma să încaseze 1.000 de lei/an, timp de 7 ani, iar copacii vor fi întreținuți și monitorizați de Romsilva. Într-o primă etapă (care începe în 2014), vor fi realizate perdele forestiere pe o lungime de 870 km din cei 1700 de km und ear fi necesară această investiție.
Liderii politici din județele din nordul Moldovei cu suprafețe importante de pădure (Suceava, Neamț, Botoșani) fac lobby ca, în această primă etapă, fiecare dintre aceste județe să fie ”blagoslovite” cu câte 100 km de perdea forestieră, realizată ca la carte.
Dincolo de investiția în condiții de viață mai sănătoase, aceste perdele forestiere diminuează considerabil efectele negative ale viscolului, reducând chiar și cu 80 la sută riscul de troienire a drumurilor publice.
Pe 23 decembrie 2013, Guvernul a aprobat ordonanţa de urgenţă privind programul naţional de realizare a perdelelor forestiere pe drumurile naţionale şi pe autostrăzi.
“Programul se derulează pe o perioadă de cinci ani, pentru că odată înfiinţate, perdelele trebuie şi întreţinute, până ajung la starea de masiv şi vom începe realizarea acestor perdele împreună cu consiliile judeţene, în primul rând acolo unde proprietarii vor deveni parte în proiect. Unde nu, vom începe procedura de expropriere, prin Romsilva, aşa cum spune legislaţia. Alocăm fondurile pe bază de contract Consiliilor judeţene, pentru înfiinţarea acestor perdele şi pe măsură ce sunt necesare fonduri pentru întreţinerea lor, vom primi din nou alocări financiare. Este important de spus că aceste fonduri provin din vânzarea certificatelor de emisii de bioxid de carbon. Banii au fost viraţi de la Ministerul Finanţelor în bugetul nostru, tocmai pentru a finanţa acest program”, a arătat ministrul delegat Lucia Varga.
Subiectul perdelelor forestiere a fost dezbătut și la recenta ședință de la Durău a Comisiei pe Agricultură din Camera Deputaților unde tema principal a fost ”Codul Silvic”.
Același ministru a dat recent asigurări că, până la finele lunii februarie, vor fi semnate contracte cu consiliile județene care ar urma să se ocupe cu punerea în practică a programului. Speranța șoferilor și a primarilor din aceste localități este ca programul să demareze și nu cumva, din lipsă de fonduri (s-au mai văzut cazuri), din prognozatele perdele forestiere să nu rămână doar o perdea de fum…

Daniel VINCA