“Președintele României a fost informat despre strategia propusă de mine cu privire la un nou model de raportare a infecțiilor și a luat atitudine, în condițiile unor tragedii legate de decesele unor pacienți în spitale datorită infecțiilor”, a precizat medical nemţean Filip Panait
Din 7 octombrie 2016 s-a schimbat modul de supraveghere şi raportare a infecţiilor intraspitaliceşti. Această nouă abordare,în accord cu directivele europene, se datorează în mare parte şi medicului Filip Panait de la Bîra, proaspăt doctor în ştiinţe medicale, care i-a atras atenţia preşedintelui României că menținerea vechiului sistem de raportare, elaborate în urmă cu un deceniu, și a vechii denumiri de infecții “nosocomiale” ascundea deficiențele majore din sistemul medical românesc, inclusiv mortalitatea crescută datorită infecțiilor din spitale.
“Fără demersurile susținute făcute pe lângă președinția României și pe lângă Ministerul Sănătății am fi rămas încă mulți ani cu ordinul 916/2006 care, nu doar că era depășit, dar menținea o stare de confuzie legată de infecțiile din unitățile sanitare cu paturi”, a punctat dr. Panait.
În luna decembrie 2015 medicul a publicat primul studiu din România care respectă cerințele Centrului European de Prevenire și Control al Bolilor (ECDC), privitoare la infecțiile din unitățile sanitare cu paturi. Studiul s-a întins pe o perioadă de 8 ani și a evaluat incidența infecțiilor din unitățile sanitare cu paturi, constituind baza de la care a pornit realizarea tezei sale de doctorat, susținută pe 30 septembrie 2016. În urma analizei efectuate pe 26 de țări ale UE, dr. Panait constatase că România este pe ultimul loc la implementarea directivei europene nr. 506/2012 referitoare la infecțiile asociate asistenței medicale, la egalitate cu Slovenia, conform raportului 371 al comisiei de sănătate a CE, din 19.06.2014.
“Prin noul sistem, reglementat de Ordinul Ministrului Sănătăţii nr. 1101/30 septembrie 2016, în vigoare din 7 octombrie, se asigură verificarea indirectă a siguranței pacientului, atunci când se internează într-o unitate sanitară cu paturi. Înființarea registrului electronic național al infecțiilor asociate asistenței medicale asigură transparență și predictibilitate totală în acest domeniu. Prin demersurile constante efectuate de mine pe lângă autoritățile administrației centrale se dovedește că perseverența și argumentele științifice, prezentate în teza de doctorat, pot schimba o țară. Estimez că, în urma implementării noului sistem de raportare a infecțiilor din unitățile sanitare cu paturi pentru acuți, vor fi salvate de la moarte între zece și o sută de mii de vieți, în următorii 20 de ani”, a subliniat dr. Panait.
- Scopul supravegherii este reducerea incidenţei infecţiilor asociate asistenţei medicale şi a costului acestor
Potrivit noilor Norme, obiectivele supravegherii sunt creşterea interesului personalului medical pentru depistarea, declararea şi, în final, reducerea infecţiilor; cunoaşterea prevalenţei şi descrierea distribuţiei infecţiilor pe secţii şi tipuri de infecţie, precum şi monitorizarea tendinţelor şi identificarea secţiilor care necesită programe de prevenire intensive şi susţinute, precum şi evaluarea impactului implementării programelor preventive.
- Compartimentul de prevenire a infecţiilor asociate asistenţei medicale stabileşte un ritm de verificare de minimum 2 zile şi maximum 7 zile “în vederea depistării cazurilor nediagnosticate, neînregistrate şi neanunţate”
Noile Normele de supraveghere, prevenire şi limitare a infecţiilor asociate asistenţei medicale în unităţile sanitare, reglementează organizarea activităţilor de supraveghere, prevenire şi limitare a infecţiilor asociate asistenţei medicale în unităţile sanitare publice şi private cu paturi, supravegherea şi raportarea infecţiilor asociate asistenţei medicale, metodologia de supraveghere a expunerii accidentale a personalului care lucrează în domeniul sanitar la produse biologice şi precauţii pentru prevenirea şi limitarea infecţiilor asociate asistenţei medicale. De asemenea, sunt împărţite, pe categorii de personal, sarcinile ce privesc prevenirea şi combaterea infecţiilor asociate serviciilor medicale.
Responsabilitatea corectitudinii datelor înregistrate revine medicului în îngrijirea căruia se află pacientul. Serviciul/Compartimentul de prevenire a infecţiilor asociate asistenţei medicale stabileşte un ritm de verificare în vederea depistării cazurilor nediagnosticate, neînregistrate şi neanunţate (ritm recomandat: minimum la 2 zile, maximum la 7 zile). Serviciul/Compartimentul de prevenire a infecţiilor asociate asistenţei medicale înregistrează şi declară şi cazurile de infecţii asociate asistenţei medicale descoperite la verificările pe care le face la nivelul secţiilor.
* Toate unităţile sanitare au obligaţia raportării imediate a unui cumul de minimum 3 cazuri de infecţie asociată asistenţei medicale cu aceeaşi etiologie
Potrivit noilor Norme, la fiecare 3 cazuri de infecţie asociată asistenţei medicale depistate cu aceeaşi etiologie, apărute într-o perioadă de timp şi spaţiu determinate, se raportează în cadrul sistemului naţional de alertă precoce şi răspuns rapid organizat conform prevederilor legale în vigoare. Focarele de infecţii asociate asistenţei medicale raportate de unităţile sanitare sau depistate prin autosesizare vor fi raportate de către Direcţia de Sănătate Publică Neamţ în maximum 24 de ore, telefonic, la Institutul Naţional de Sănătate Publică – centrul regional de sănătate publică la care este arondată. Intervenţia în focar este responsabilitatea unităţii sanitare, însă aceasta poate solicita consultanţă Direcţiei de Sănătate Publică
* A apărut Registrul electronic unic de monitorizare a infecţiilor asociate asistenţei medicale al unităţii sanitare
La nivelul fiecărei secţii din unitatea sanitară se înfiinţează Registrul electronic unic de monitorizare a infecţiilor asociate asistenţei medicale, în format electronic. Registrul cuprinde toate cazurile de suspiciune de infecţie asociată asistenţei medicale depistate prin oricare dintre metodele de supraveghere descrise, precum şi prin activitatea de screening al pacienţilor implementată, după caz.
Secţiile transmit registrul de monitorizare către serviciul/compartimentul de prevenire a infecţiilor asociate asistenţei medicale săptămânal, în fiecare zi de luni pentru săptămâna precedentă. Clasificarea cazurilor va fi efectuată pe baza definiţiilor de caz de către serviciul/compartimentul de prevenire a infecţiilor asociate asistenţei medicale. Registrul electronic unic al unităţii sanitare va fi pus la dispoziţia managerului şi a Comitetului de prevenire a infecţiilor asociate asistenţei medicale pentru analiză. Registrul electronic unic al unităţii sanitare va fi transmis electronic serviciului/compartimentului de supraveghere a bolilor transmisibile din cadrul direcţiei de sănătate publică judeţeană săptămânal, în fiecare zi de marţi pentru săptămâna anterioară. Serviciul/Compartimentul de supraveghere a bolilor transmisibile din cadrul DSP are responsabilitatea validării confirmării/infirmării cazurilor pe baza definiţiilor de caz, trimestrial. De altfel, Serviciul/Compartimentul de supraveghere a bolilor transmisibile din cadrul DSP are responsabilitatea analizei datelor şi de a se autosesiza în situaţia apariţiei unui cumul de cazuri care sugerează existenţa unui focar într-o unitate sanitară.
* Raportare pe Fişa cazului de infecţie asociată asistenţei medicale
Toate cazurile de infecţii asociate asistenţei medicale care au fost confirmate se declară pe Fişa cazului de infecţie asociată asistenţei medicale. Fişa este completată de către medicul curant al cazului şi este însoţită de semnătură şi parafă. Fişele cazurilor de infecţii asociate asistenţei medicale se transmit lunar la DSP, până la data de 5 a lunii pentru luna precedentă. În unităţile sanitare în care acest lucru este posibil se organizează baza de date electronică a unităţii, după formatul unic naţional, care va fi transmisă către DSP. Aceasta introduce lunar fişele în baza de date naţională. Baza de date naţională este gestionată de Institutul Naţional de Sănătate Publică – Centrul Regional de Sănătate Publică Bucureşti, care are obligaţia analizei şi elaborării rapoartelor trimestriale şi anuale.
Geanina NICORESCU