Ministerul Educației a pus în dezbatere publică un proiect legislativ care urmărește crearea unor centre comunitare de învățare permanentă, cu precădere în zonele dezavantajate economic, localitățile rurale, localități cu rată ridicată a șomajului. Iar în Neamț avem destule astfel de zone. Schimbările preconizate se referă la creșterea nivelului de formare a populației, ceea ce poate duce la accesul mai facil pe piața muncii, accesul la servicii, integrarea socială și pe piața muncii a membrilor comunității, o mai bună colaborare între instituțiile care au ca scop dezvoltarea personală, o creștere a gradului de implicare a autorităților administrației publice locale în educația și formarea profesională a membrilor comunității, extinderea serviciilor educaționale oferite de unitățile și instituțiile școlare și, evident, creșterea parteneriatelor public-private în domeniul educației și formării profesionale.
Programe de alfabetizare, de calificare, dar și de dezvoltare personală
Centrul oferă o gamă diversă de activități, adaptate la nevoile comunitare. Pentru educație și formare: programe de alfabetizare, programe educaționale pentru antepreșcolari și preșcolari, programe de educație remedială, programe de calificare, recalificare, specializare și perfecționare profesională, programe de educație nonformală, programe de certificare a competențelor cheie, programe de recunoaștere a rezultatelor învățării în contexte nonformale și informale. De asemenea, central ar putea avea și un segment de informare și consiliere, un altul de dezvoltare personală și comunitară, petrecerea timpului liber.
Activitățile organizate de centrele comunitare de învățare permanentă nu înlocuiesc activitățile de educație din sistemul de învățământ preuniversitar, cu excepția activităților remediale. Centrul este organizat de autoritatea publică locală, însă își îndeplinește funcția de informare și consiliere în parteneriat cu furnizori publici sau privați de servicii de informare și mediere acreditați în condițiile legii, printr-o serie de activități: crearea unui site propriu pentru informare publicului în legătură cu oferta de servicii educaționale și activitățile derulate de către centru; actualizarea periodică a informațiilor referitoare la ofertele de învățare pe parcursul vieții existente la nivel de localitate, județ, la nivel național și internațional; servicii de informare în legătură cu oportunitățile de formare din comunitate, condițiile de acces, locurile de muncă disponibile grupate pe categorii; derularea în comunitate a unor activități de conștientizare a drepturilor individuale la educație și a modalităților variate de punere în practică a acestora. Se vor ocupa și de punerea la dispoziția membrilor comunității de materiale referitoare la educația pe tot parcursul vieții: cărți, publicații periodice și alte tipuri de materiale informative și utile, precum și de servicii de consiliere, în funcție de pregătirea profesională, nevoile personale sau competențele pe care doresc să le dobândească beneficiarii, inclusiv consiliere în alegerea traseului educațional, a stagiilor de formare și practică, consiliere și orientare profesională (în colaborare cu profesioniști în domeniu și/sau Centrele de Resurse și Asistență Psihopedagogică, furnizori de formare publici și privați, ONG-uri).
Parteneriate cu instituții de cultură, muzee, societăți private
Potrivit proiectului, centrul își îndeplinește funcția de coordonare și creare de rețele de educație permanentă prin încheierea de parteneriate cu alte instituții și organizații, cum sunt: instituții de cultură, direcții și agenții publice județene, servicii publice de asistență socială și alți furnizori publici și privați de servicii sociale, culte recunoscute de lege, organizații neguvernamentale, furnizori publici sau privați de formare, societăți private, consorții școlare, palate și cluburi ale copiilor, muzee, case de cultură și prin realizarea de rețele on line la nivel local, interjudețean, național, internațional.
Centrele înființate ca instituții publice finanțate integral din bugetul local se finanțează din veniturile proprii ale autorităților administrației publice locale, granturi sau alte tipuri de finanțări interne și/sau externe, donații și sponsorizări, taxe de participate aprobate ca taxe speciale, în conformitate cu prevederile legale. Centrele înființate ca activitate pe lângă o instituție publică de subordonare locală, finanțată integral din bugetul local sau ca instituții publice finanțate integral din venituri proprii se finanțează din venituri proprii (taxe de participare, alte taxe), granturi sau alte tipuri de finanțări interne și/sau externe, donații și sponsorizări, în conformitate cu prevederile legale. Activitatea Centrelor înființate ca instituții publice finanțate din venituri proprii și subvenții se finanțează din venituri proprii, subvenții din bugetul local, granturi sau alte tipuri de finanțări interne și/sau externe, donații și sponsorizări.
Centrul eliberează certificate de competență și de voluntariat
În funcție de specificul activității, centrul eliberează documente care să ateste dobândirea anumitor cunoștințe, abilități, competențe, calificări. Documentele eliberate de centru diferă în funcție de durata și specificul activității și pot fi: adeverințe, atestate, certificate de calificare profesională, certificate de competențe, diplome. La finalizarea cursurilor remediale tip „A doua șansă“ și a cursurilor unor programe educaționale tip „Zone de educație prioritară“, se eliberează documente conform legislației în vigoare. La finalizarea programelor de inițiere, calificare/recalificare, perfecționare și specializare, documentele se eliberează în conformitate cu prevederile ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată și a actelor subsecvente;
Pentru cursurile având ca grup țintă copii și tineri, se pot elibera certificate de competențe, în condițiile legii, dacă centrul este acreditat în acest sens sau colaborează cu parteneri acreditați pe domeniul respectiv. Aceste certificate pot completa portofoliul educațional al participantului; pentru cursurile recreative și de dezvoltare personală și comunitară, se pot elibera diplome sau adeverințe, care atestă perioada de participare la cursuri și, în cazul cursurilor acreditate, nivelul de competențe. Pentru voluntarii care desfășoară activitate în centru, certificarea acestei activități se face conform legislației care reglementează activitatea de voluntariat în România. Pentru cursurile finalizate cu obținerea unor competențe cheie, se pot elibera diplome sau certificate care să cuprindă nivelul de cunoștințe și abilități ale absolventului. Acestea se eliberează doar în urma promovării unui examen, care se desfășoară conform legislației în vigoare.
Geanina NICORESCU