* Elicopterele SMURD nu pot zbura noaptea din lipsă de dotări tehnice, iar avionul sanitar nu are unde ateriza!
Catastrofa aviatică petrecută luni, în Apuseni, când doi oameni şi-au pierdut viaţa întrucât echipele de salvare au ajuns la faţa locului la 7 ore de la prăbuşire, aduce în dezbatere publică problema dotărilor aeronavelor de salvare aeriană şi a vechimii acestora. Activitatea de salvare aeriană a SMURD este una destinată salvării pacienţilor aflaţi în stare critică, un act care necesită o intervenţie rapidă şi de înaltă competenţă. Faptul că elicpoterele SMURD Iaşi nu pot zbura pe timp de noapte este un semn de întrebare, dar atât timp cât această problemă nu s-a reglementat în timp, înseamnă că nu a atins nimeni această „coardă sensibilă”.
„Elicopterele SMURD de la Iaşi nu au sistem infraroşu, astfel încât aceste aparate de zbor nu pot zbura decât pe timp de zi”, ne-a declarat dr. Dorice Albu, managerul Serviciului Judeţean de Ambulanţă Neamţ. „Având în vedere că echipajele noastre doar răspund la solicitarea medicilor din spitale pentru preluarea bolnavilor şi transportul acestora în condiţii optime până la aparatul de zbor, nu avem nici o competenţă în a formula vreo reclamaţie ori să cerem explicaţii de la SMURD Iaşi”.
Astfel, dacă pe timp de noapte apare o urgenţă şi trebuie asigurat transportul în cel mai scurt timp până la o clinică universitară, nu poate fi solicitat elicopterul medical, însă există alternativa solicitării unui avion sanitar, care poate zbura şi pe timp de noapte. Numai că judeţul Neamţ nu dispune de un aeroport, aşa încât, în loc să plimbe bolnavul până la Bacău, unde poate fi preluat de avionul sanitar, medicul din spital preferă să cheme salvarea, să facă o cruce mare şi să se roage pentru ca pacientul să ajungă în timp util la destinaţie şi zdruncinat cât mai puţin.
Geanina NICORESCU