* Pentru infrastructură, investiţii de 35 milioane euro
Roznovul este un oraş tânăr, cu o istorie prezentă „scrisă” de primarul Ionel Ciubotaru, aflat la cel de al patrulea mandat. Actul de atestare urbană a Roznovului poartă „semnătura şi sigiliul” actualului primar. Edilul nu doar a semnat acel act, ci şi-a asumat o grea misiune, ceea de împlini dimensiunile urbane ale acestei aşezări străvechi. Saltul de la sat la oraş nu trebuie consemnat doar pe-o hârtie, el trebuie resimţit de întreaga comunitate, prin nivelul de trai şi de civilizaţie, de dotare edilitar-gospodărească pe măsura pretenţiilor urbane.
Ascensiunea Roznovului pe măsura cerinţelor noilor vremuri, oricine o poate vedea, alta este acum faţa localităţii. Cu primarul Ionel Ciubotaru am discutat despre împlinirile şi neîmplinirile din mandatele sale de edil şef, despre poiectele şi investiţiile prezente şi de perspectivă, cele care vor creiona dezvoltarea economico-socială, ascensiunea a celui mai tânăr oraş nemţean.
*Infrastructura, prioritatea edililor
În momentul când Roznovul devenea oraş, primarul Ionel Ciubotaru avea în derulare un proiect amplu, în valoare de un milion de euro, banii europeni fiind alocaţi pentru asfaltarea mai multor drumuri.
De la început de mandat, primarul Ionel Ciubotaru a mers pe principul că de starea infrastructurii depinde dezvoltarea viitoare a localităţii, atragerea de investitori. Infrastructură care nu înseamnă doar drumuri asfaltate, ci şi sisteme de alimentare cu apă şi canalizare, aducţiune de gaz metan. Domeniile spre care au fost orientate cu prioritate fondurile pe care Primăria şi Consiliul Local Roznov le-au avut la dispoziţie.
* Modernizarea infrastructurii: 35milioane de euro
După apropape 15 ani de când este primar, Ionel Ciubotaru a pierdut şirul banilor alocaţi pentru multele investiţii de interes public. Un lucru e sigur: sunt foarte mulţi bani! Investiţiile cele mai costisitoare sunt sunt „ascunse”, fiind lucrări pentru reabilitarea şi modernizarea infrastructurii subterane. Vorbim aici de reabilitarea sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare, lucrările de la aducţiunea de gaz metan. Important este că aceste lucrări au fost realizate, sunt de reală utilitate publică, esenţiale pentru ascensiunea oraşului Roznov, cele care fac urbea mai atractivă în faţa investitorilor. Adunate, fondurile destinate dezvoltării şi modernizării oraşului Roznov bat către cifra de 35 milioane euro.
*10 milioane euro pentru amenajarea Cracăului
Primarul Ionel Ciubotaru a făcut o succintă trecere în revistă a obiectivelor investiţionale mai importante realizate aici, pentru care s-au cheltuit cei 35 milioane euro. Amintim de proiectul în valoare de 10 milioane euro, fonduri cu care s-a reuşit amenajarea râului Cracău şi a canalului de deviere, o investiție de amploare, finanţată de Ministerul Mediului. Au fost construite două poduri în satul Slobozia, în punctele Burlacu şi Julfă.
Un alt proiect, de un milion de euro, s-a materializat în construcţia unui bloc tip ANL, cu 20 de unităţi locative, care a fost dat în folosinţă de ceva vreme. Cu fonduri Phare, s-a realizat staţia de transfer deşeuri menajere şi colectare selectivă, investiţie care trece hotarul Roznovului, deservind şi mai multe comune vecine. Aminitim şi de asfaltul turnat pe 2,5 km de pe strada Libertăţii şi arterele adiacente, reţeaua de distribuţie a gazelor naturale, extinderea reţelei de alimentare cu apă la Chintinici şi Slobozia, reabilitarea şi modernizarea sistemului de iluminat public.
*Apă şi drumuri mai bune la Slobozia
Prioritare au fost alimentarea cu apă potabilă şi modernizarea drumurilor din Slobozia. Mai în urmă, a rămas localitatea Chintinici, deşi ani de-a rândul s-a mizat că se vor termina şi în această zonă lucrările de asfaltare.
La Chintinici, în ultimii ani a tot fost „scormonit” pământul. Iată şi pentru ce: înfiinţarea sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare. Normal, lucrările care au fost realizate înainte de asfaltare, asta pentru a nu fi afecta mai târziu asfaltul abia turnat. Lucrările la reţeaua de apă şi canalizare de la Chintinici au costat circa 700.000 euro. E o sumă destul de importantă!
* Investiţie de interes zonal
O investiţie de interes zonal este cea de modernizare a sistemelor de apă şi canal pe reţeaua Săvineşti – Roznov-Zăneşti – Podoleni. O investiție de amploare, multianuală, care se derulează prin Compania Judeţeană Apa Serv. Valoarea totală a fost evaluată, numai în spaţiul oraşului Roznov, la peste 450 miliarde lei vechi. Adică, în jur de 10 milioane euro.
Pe sectorul oraşului Roznov, este inclusă alimentarea cu apă potabilă care va deservi 29 de străzi, care cumulează o lungime de aproape 16 km. Lucările de la sistemul de canalizare vizeză şi ele 34 străzi, a căror lungime se apropie de 20 km. Includerea oraşului Roznov pe lista acestui mare proiect este foarte benefică locuitorilor urbei, investiţii care vor rezolva foarte multe probleme care urmau să se realizeze în anii viitori.
Întreaga reţea de canalizare mai cuprinde şi trei staţii de pompare a apelor uzate, care vor fi conectate la sistemul centralizat de colectare. Totodată, va fi construit un colector general, care va avea o altă staţie de pompare şi care include şi reţeaua ce duce spre Zăneşti şi Podoleni. Mai mult, în privinţa satului Chintinici, s-a gândit întreaga reţea de alimentare cu apă şi canalizare ca pe un sistem de interes zonal, care să poată face legătura în viitor cu reţelele de la Piatra Șoimului şi Borleşti. Desigur, totul a fost gândit funcţie de panta de scurgere de pe Valea Bistriţei. În ansamblul ei, lucrarea de la Chintinici a fost privită şi în perspectivă, ca între cele trei comunităţi, poate în timp Rediu şi Cândeşti, să fie un sistem unitar de alimentare cu apă potabilă şi canalizare.
*Poduri noi la Slobozia şi peste Bistriţa
Pentru Slobozia, edilii au căutat resursele financiare necesare pentru construirea a două poduri în punctele Burlacu şi Julfă. Ambele investiţii au costat în jur de 600.000 euro. Pentru cei care locuiesc în acea zonă, investiţiile au fost de bun augur, erau mult aşteptate.
În administrarea oraşului Roznov intră şi podul de peste Bistriţa, obiectiv binecunoscut celor care trec prin acea zonă, una intens circulată. Podul e în administrarea oraşului Roznov, dar este amplasat pe drumul judeţean. Practic, face parte din acest drum. În atari condiţii, toate lucrările de întreţinere a podului de peste Bistriţa ţin de bugetul local al oraşului Roznov, de acolo se alocă resursele necesare.
Important este ca podul să fie permanent funcţional, să fie bine întreţinut şi reparat ori de câte ori este cazul. Dar asta însemnă şi mulţi bani alocaţi pentru acest obiectiv.
*Gazul metan: extinedere de reţea
Aducţiunea de gaz metan este în atenţia edililor, sub aspectul extinderii acestei utilităţi atât de necesară roznovenilor. Cu resurse alocate din bugetul local, chiar dacă-i unul foarte sărăcăcios, primarul Ionel Ciunbotaru ne-a spus că vrea să extindă reţeaua de alimentare cu gaz metan atât în Roznov, cât şi în Slobozia şi Chindinici. Noua reţea va avea circa 4 km.
Gazul metan este element vital, esenţial pentru dezvoltarea economico-socială a localităţii, este cel care poate atrage investitori, care pot dezvolta noi capacităţi de producţie şi care, iar în final, vor duce la crearea de noi locuri de muncă.
Tina CONDREA