* Aproape 70% dintre elevii claselor a VIII-a sunt „bâtă“ la matematică, obținând note sub 5 * La limba română, cei mai mulți sunt mediocri, promovabilitatea fiind de 61,78% * Doar 41,06% dintre elevi au primit note de trecere, cu aproape 6% mai puțini decât anul trecut * Niciun elev nu a primit media 10, spre deosebire de anul trecut, când au fost trei eminenți
Rezultatele la simularea Evaluării Naționale pentru elevii claselor a VIII-a sunt șocante. Au curs notele de 1, de 2, 3 și 4. Aproape 70% dintre participanți au dat foile aproape goale la testul de matematică. Astfel, 2.722 de elevi au avut lucrările note între 1 și 4,99! Nimeni nu a reușit să rezolve foarte bine toate subiectele, așa încât nu s-a acordat niciun 10. La limba și literatura română au fost opt lucrări perfecte, notate cu punctaj maxim. Potrivit statisticii întocmite la nivelul Inspectoratului Școlar Județean Neamț, anul trecut 13 elevi au obținut nota 10 la limba română, iar 17 au excelat la matematică. În acest an, 393 dintre testele la română au fost notate între 9 și 9,99, în timp ce la matematică nu s-au remarcat decât 99 de elevi cărora le-au lipsit câteva sutimi pentru a atinge nota 10.
Per total, procentul de promovabilitate anul acesta la simularea Evaluării Naționale a fost de 41,06%, mai scăzut față de cel de anul trecut, când 45,94% dintre elevii participanți au obținut medii peste nota 5.
La proba de limba și literatura română procentul de promovabilitate a scăzut, de asemenea, de la un an la altul, respectiv de la 67,66% în anul 2015, la 61,78% în acest an. la proba de Matematică – de 31,54%.
Dacă anul trecut se au fost 139 de medii între 9 și 10, de astă dată doar 100 de elevi au avut rezultate atât de bune.
Trebuie subliniat faptul că majoritatea elevilor s-a prezentat lamentabil la această simulare. Aproape 400 dintre tineri au avut medii între 1 și 2, iar 842 dintre cursanții claselor a VIII-a au primit note între 2 și 3, alți 824 au avut lucrările notate între 3 și 4, iar 695 au fost la limita promovabilității, cu medii între 4 și 5. Pentru 585 de elevi media între 5 și 6 ar fi fot salvatoare la examenul real, alți 469 au primit note între 6 și 7 și doar 310 – între 8 și 9.
Aceste rezultate reprezintă un mare semnal de alarmă pentru elevi și profesori. Cine vrea cu adevărat, ar mai avea un pic de timp pentru îndreptarea situației. Elevii vor susține primul examen din cadrul Evaluării Naționale pe 27 iunie 2016. Prevederile fac parte din ordinul privind organizarea Evaluării Naționale în anul școlar 2015-2016, care a fost publicat în Monitorul Oficial. Și anul acesta examenul va fi supravegheat video-audio, iar înregistrările din sălile de examen vor fi verificate, prin sondaj, după fiecare probă.
Profesorii supraveghetori NU au voie să intre în sălile de examen cu telefoane mobile, cu calculatoare, cu orice alte mijloace electronice de comunicare, cu ziare, reviste sau cărți. Nu vor face parte din comisiile pentru evaluarea naționala profesori care, în sesiuni anterioare, nu și-au îndeplinit corespunzător atribuțiile sau care au fost sancționate.
De asemenea, în școlile în care la examenele anterioare au existat „nereguli grave“ la Evaluarea Naționala, comisiile județene pot să nominalizeze în comisiile pentru examen profesori de la alte școli. Tot în școlile cu grave nereguli la examenele anterioare, comisiile județene pot să suspende organizarea Evaluării Naționale.
La corectarea lucrărilor, dacă diferența dintre notele date de către cei doi evaluatori este de cel mult 0,50 puncte, atunci nota finală este media aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a acestor note. Dacă diferența este mai mare de 0,50 puncte, lucrarea va fi recorectată de alți doi profesori, stabiliți de președintele comisiei, iar nota acordată de aceștia va fi cea finală.
Geanina NICORESCU