”Ne-a ajuns cuţitul până la os! Nu este an în care să nu fim hăituţi de un sistem birocratic, şi de dogmele comunisto-securiste!”, spune Iurii Nicorescu, profesor de legislaţie rutieră, şi preşedintele Asociaţiei Profesionale a Instructorilor şi Profesorilor Auto-Moto Neamţ. Din cauza scumprii carburanţilor, dar şi a Ordinului 75 din 2014, nemţenii vor scoate mai mulţi bani din buzunare pentru şcolarizarea auto
Instructorii auto independenţi PFA din Neamţ, precum şi şcolile auto, prin „vocea” lor Iurii Nicorescu, sunt revoltaţi de ce se va întâmpla din data de 15 iulie a.c., când va intra în vigoare Ordinul Ministerului Transportului nr. 75/2014, care obligă şcolile auto şi instructorii auto independenţi să raporteze zilnic, online, date despre activitatea
profesională, care se va desfăşura a doua zi.
Dar cum în România multe legi sunt adoptate tacit, fără o consultare prealabilă cu cei vizaţi, nici acum guvernanţii nu s-au aşezat la masa negicierilor pentru ca reprezentanţii şcolilor auto şi a instructorilor particulari să-şi poată spune oful, şi să ajungă la un numitor comun, astfel încât toată lumea sa fie mulţumită.
* Şcolile de şoferi riscă amenzi de 80 milioane lei vechi, iar instructorii- retragerea atestatului
Din păcate, se pare că există anumite interese ascunse, care dictează la nivel înalt punerea pe chituci a şcolilor auto mai mici, precum şi falimentarea instructorilor auto particulari. Pe scurt, de la jumătatea acestei luni, de când va intra în vigoare noul ordin, şcolile auto şi instructorii auto au obligaţia de a raporta cu o zi înainte, seria şi a grupele de cursanţi. În cazul în care, din diferite motive întemeiate nu se poate respecta acest lucru, cei în cauză, riscă amenzi foarte mari, respectiv 80 de milioane de lei vechi, iar asta la prima abatere. Dacă instructorul auto este prins a doua oară, cu un alt cursant la volan decât cel programat, sau din motive medicale există alt instructor în maşină decât cel raportat cu o zi înainte, instructorul auto nu mai poate profesa, pentru că i se va retrage atestatul de către Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR). Din acest motiv, şcolile auto se văd nevoite să angajeze ingineri IT, care se vor ocupa cu raportările zilnice online.
* „Ne-a ajuns cuţitul la os!”
Profesorul de legislaţie rutieră Iurii Nicorescu, preşedintele Asociaţiei Profesionale a Instructorilor şi Profesorilor Auto-Moto Neamţ, ne-a declarat:”Ne-a ajuns cuţitul până la os! Nu este an în care să nu fim hăituiţi de un sistem birocratic, şi de dogmele comunisto-securiste! Este păcat ce se întâmplă acum, fiindcă noi riscăm să rămânem fără pâine, chiar dacă lucrăm cinstit, şi suntem plătitori de taxe către stat. Eu sunt de acord cu raportarea online a seriilor şi a grupurilor de elevi cursanţi, dar să programezi activitatea profesională cu o zi înainte, este total de neînţeles. Nicăieri în lume nu se întâmplă aşa ceva. Intervine neprevăzutul. Poate elevul se îmbolnăveşte şi nu poate ajunge la curs, instructorul la fel. Poate se strică maşina, nu putem şti ce facem cu o zi înainte. În loc să ne ocupăm cu formarea profesională, noi trebuie să ne gândim la alte probleme. Din acest motiv, pentru remedierea situaţiei, solicităm înţelegere şi acceptul unui dialog social corect şi concret, cu conducerea Ministerului Transportului pentru modificarea acestui ordin. Între timp, intenţionăm să deschidem proces la Curtea de Apel Bacău, precum şi la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie Bucureşti.
*Şcolarizarea auto, mai scumpă cu aproximativ 30%
Din cauza noilor reglementări, care vor intra în vigoare de la 15 iulie, precum şi a scumpirii carburanţilor, şcolile auto se văd nevoite să mărească preţul la şcolarizarea în vederea obţinerii permisului de conducere, lucru confirmat şi de profesorul de legislaţie rutieră Iurii Nicorescu: ”Pe lângă ridicarea preţurilor la carburant, se mai adaugă şi cheltuielile suplimentare, pe care şcolile sunt nevoite să le facă din pricina Ordinului 75 din 2014. Din acest motiv, persoanele care după intrarea în vigoare a acestei dispoziţii vor dori să se înscrie pentru obţinerea permisului auto, se văd nevoite să achite mai mult pentru şcolarizarea auto. S-a ajuns la acest lucru, fiindcă nu am fost chemaţi la masa negocierilor, cu privire la registrul unic electronic de raportare online a activităţii profesionale a instructorilor, şi a profesorilor de legislaţie rutieră. Se impunea informarea din timp, cu privire la modalităţile de aplicare a acestui ordin. Vreau să spun că, la nivel de ţară s-au purtat discuţii cu toate asociaţiile profesionale, respectiv cu conducerea Federaţiei Naţionale a Formatorilor Auto din România despre aceste probleme. Totodată, au fost purtate negocieri şi cu conducerea Ministerului Transporturilor”.
Până un alta, în acest „război” al declaraţiilor, cetăţeanul de rând va avea cel mai mult de suferit, dacă ţinem cont de scumpirile prognozate pentru obţinerea permisului de conducere.
Valentin ANDRIEŞ