Deși pare greu de crezut, este adevărat că în anul școlar trecut nu au promovat clasa în proporție de 100% nici măcar elevii din clasele primare. Procentul de promovabilitate a fost de 94% și a tot scăzut la clasele mai mari. Mai exact, conform statisticii întocmite la nivelul Inspectoratului Școlar Județean Neamț, procentul de promovabilitate la clasele gimnaziale a fost, la finele semestrului II, de 85,96% (16.342 elevi din cei 18.290 rămași pe băncile școlii până la sfârșitul anului școlar 2015-2016). Dintre liceenii care au învățat la zi, au încheiat ciclul fără corigențe 88,62%, iar dintre cei care au mers la cursurile serale – 81,69%. Practic, la începutul anului școlar au fost înscriși 1.058 cursanții seraliști, dar până la finele semestrului II au rămas în evidențe 918 elevi, dintre care doar 750 au putut fi declarați promovați.
Învățământul profesional nemțean a avut, anul trecut, 1.717 elevi înscriși, 1.692 au fost interesați să încheie anul, dar numai 1.274 au și promovat aceste cursuri, respectiv un procentaj de 75,29%.
A doua șansă la școala primară au avut 42 de cursanți înscriși, însă au promovat doar 33, iar la programul A doua șansă – gimnazial s-au dus la școală 130 de nemțeni, însă au promovat doar 74 (56,92%).
Abandonul școlar a fost, anul trecut, într-un procent extrem de scăzut, de 0,63%, însă ca număr de elevi care au renunțat la școală, ratându-și viitorul, a fost un număr destul de mare – 476 din 75.456 elevi înscriși la începutul anului școlar 2015-2016.
„Cel mai adesea, riscul de abandon școlar este asociat cu factorii care țin de caracteristicile elevului: stare de sănătate, nivel de inteligență, nivelul achizițiilor anterioare și atitudini și comportamente specifice. De cele mai multe ori, eșecul școlar este pus pe seama elevului care nu reușește să facă față cerințelor școlii sau pe seama familiei, care nu se dovedește capabilă să sprijine elevul pentru a performa, conform standardelor. Pentru prevenirea și diminuarea abandonului școlar școala nemțeană a abordat inovativ fenomenul, punând la dispoziție o serie de recomandări unităților școlare, pe parcursul inspecțiilor generale și tematice“, a subliniat inspectorul școlar general Viorel Stan, din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Neamț, în Raportul privind starea învățământului nemțean în anul școlar trecut.
Geanina NICORESCU